balik rumah mentua

Kes tak nak balik rumah mentua tiba-tiba ini biasanya ada sebab, bukan sengaja buat dan pentingkan diri sendiri. Orang kata, bila hati dah terusik, payah nak sembuh balik.

Dan sekali pun dah maafkan, tetapi dalam hati tetap ada secebis kesan ‘retak’. Nak-nak pula kalau berkait soal hati. Atau boleh jadi pasangan kita berkira sangat nak balik kampung belah kita sebab pernah berlaku macam yang saudara Firdaus Shakirin kongsikan ini.

Balik Rumah Mentua

Kadang-kadang ada yang fikir macam ini, tak nak balik rumah mentua sebab tak selesa, rasa terasing, tak tahu nak menyembang dengan siapa, rasa macam dipulaukan, tak tahu nak buat apa, tak faham apa yang dituturkan mereka yang disebelah sana dan sebagainya.

Biasa lah, habis tu tak kan nak balik asing-asing setiap kali cuti perayaan atau cuti sekolah?

Setiap pasangan ada keluarga masing-masing kan? Ada kampung masing-masing. Kalau kita rasa macam itu bila balik sebelah si dia, dia pun rasa benda yang sama bila balik belah kita.

Semak Punca Kenapa Si Dia Tak Suka

Cuma kita kena fikir satu benda, bila kita balik ke kampung isteri, dia gembira tak? Perbuatan kita itu mampu menggembirakan isteri tak? Kita bagi dia jumpa orang tua dia, adik beradik dia, balik ke rumah yang mana dia dibesarkan.

Sudah tentu dia suka, itu tempat asalnya.

Jadi kita tahu atau tak untuk nak buat apa, nak sembang dengan siapa, benda-benda macam ini, kalau boleh kita bersabar dan pejam mata kejap. Bukannya lama, 2,3 hari sahaja. Cari lah sesuatu untuk dibuat, baca paper ke, main dengan anak ke, berkebun ke, apa-apa saja yang boleh dibuat sepanjang duduk di rumah mentua.

Kalau itu dapat menggembirakan hati isteri, why not kan?