canva (64)

Orang tua-tua cukup marah kalau bekas minuman atau makanan dibiarkan terdedah tanpa ditutup. Katanya, nanti syaitan akan makan atau ludah, lebih kurang begitulah. Semua ini adalah sunnah dan amalan yang perlu kita buat.

Jangan ingat sebab nak bagi minuman atau makanan dalam bekas itu sejuk, dibiarkan tanpa ditutup. Kita tak tahu apa yang berlaku pada makanan itu. Dari segi mata kasar, mungkin kita tak nampak tapi kita pasti tidak akan ‘lalu’ nak makan makanan itu jika dilihat diberi peluang dibuka hijab mata.

Walau bagaimanapun, ikutlah amalan sunnah supaya tutup bekas minuman atau makanan itu. Ada banyak hikmah bila kita menutupnya. Inilah yang dikongsikan oleh Yatie Eimra. Moga bermanfaat untuk kita semua.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Adab Masak Nasi, Bacalah ‘Jampi’ Ini Untuk Kasih Sayang Keluarga & Penerang Hati

Simpanlah Gambar Kahwin, Keluarga Di Tempat Tertutup, BUKAN Dijadikan Perhiasan Rumah, Ada Sebabnya!

Info Lebih Menarik DI SINI

Tutup Bekas Minuman, Amalan Sunnah

Sindrom mak-mak sangat. Buat air kopi bajetnye nak minum panas-panas, tapi sampai air dah sejuk baru dapat minum.. Mesti ramai kan mak-mak alami pengalaman yang sama. Sibuk uruskan macam-macam perkara sampai dah terlupa nak minum air.

Masa mak-mak tinggalkan air itu, biarlah bertutup atau sekurang-kurangnya letak sudu pun boleh. Pastikan bacalah basmallah masa tutup/letak sudu tu.

Ada nak kongsi cerita sedikit. Masa berubat Fydh (sebabkan gangguan benda-benda yang mengikut), perawat/pengamal perubatan Islam tu ada cerita. Salah sorang pesakit boleh nampak makhluk halus (hijab terbuka) sejak dia kena gangguan. Dia nampak sendiri makhluk-makhluk halus itu masukkan benda-benda kotor, muntah, berak & kencing dalam makanan & minuman yang terdedah. Itu belum lagi makanan terdedah kat gerai makan.. Dia sampai dah tak sanggup nak tengok sebab terlampau jijik.

Bila orang makan makanan-makanan yang dah “kotor” ini.. hati jadi hitam, malas beribadat, mudah/selalu bergaduh. Yang anak kecik lak, anak asyik meragam & mengamuk saja. Yela, kadang-kadang kita ni terlepas pandang bab makanan/minuman anak bilam mana kita sibuk buat kerja masa anak makan kudap-kudap itu.

Tutup makanan/minuman ni sebenarnya sunnah & sangat dianjurkan dalam Islam. Nabi Muhammad SAW bersabda :

IKLAN
“Sesungguhnya dalam satu tahun terdapat satu malam yang turun pada malam itu wabak penyakit. Tidaklah wabak itu melewati bekas yang tidak ditutup atau bejana air yang tidak diikat, melainkan wabak itu akan turun padanya.” (HR. Bukhari, 3/1195, 3106)
“Tutuplah pintu-pintu serta tutuplah bekas makanan dan minum kalian.”
(HR. Bukhari 5624)
“Tutuplah bejana serta tempat makan dan minum, walaupun hanya engkau meletak sepotong kayu di atasnya.”
(HR. Ahmad 14597)

Menurut Imam An-Nawawi, ada empat hikmah menutup bekas makanan/minuman ni..

Pertama, menjaga diri dan keluarga dari kezaliman syaitan melalui bejana atau pintu-pintu yang tidak tertutup. Syaitan tidak mampu membuka penutup bejana atau membuka pintu (jika dilakukan dengan membaca bismillah).
Kedua, menghindari bala/penyakit, yang Allah turunkan pada salah satu malam dalam satu tahun.
Ketiga, menghindari najis dan benda-benda menjijikan yang mengenai makanan atau minuman kita yang tidak ditutup.
Keempat, mengelakkan makanan dari dimasuki haiwan/serangga & termakannya tanpa sedar.
(Syarah Shahih Muslim 13/265).

Masa dengar ceramah, ustaz pesan tutuplah makanan & minuman walaupun kita tinggal kejap saja. Kalau tak ada sangat penutup nak digunakan, tutuplah dengan sebatang sudu sekalipun & sebutlah nama Allah masa tutup tu agar tak diganggu jin & syaitan..

Makanan/Minuman Tak Bertutup Semalaman

Ustaz cakap kalau makanan/minuman yang dah semalaman tak bertutup (dengan sengaja mahupun terlupa), masih boleh dimakan/diminum jika

1. Makanan/minuman masih elok/tak basi/takde kekotoran jelas/takde serangga/semut, dan sebagainya (tiada bendasing & kekotoran yang boleh dilihat).

2. Kita YAKIN makanan/air tu masih bersih & tak dimasuki serangga/haiwan (lipas/cicak umpamanya) & YAKIN tak memudaratkan jika makan/meminumnya.

Jadi, jika makanan/minuman yang tak ditutup tu menepati ciri-ciri ni, dibolehkan memakan/minumnya. Doa & tawakal jela pada Allah minta dihindarkan dari segala penyakit dan bahaya (walaupun air nampak bersih, tapi tetap boleh dimasuki habuk & kuman jika terdedah).

Ini berdasarkan sebuah hadis –

IKLAN

Dari Jabir bin Abdillah RA, diceritakan bahawa Nabi Muhammad SAW telah dihidangkan bekas berisi air nabees yang tidak ditutup. Maka Nabi SAW kemudian mengatakan,

ألا خمرته ولو تعرض عليه عودا

Tidakkah sepatutnya anda tutupi, walau sekadar menggunakan sepotong ranting?!

Lalu Nabi pun meminumnya..

(HR. Bukhari, Muslim dan Ahmad)

Imam Qurtubi menjelaskan,

IKLAN

دليل أن ما بات غير مخمر ولا مغطى أنه لا يحرم شربه ولا يكره

Hadis di atas adalah dalil bahawa minuman (atau makanan) yang dibiarkan terbuka di malam hari, tidaklah haram diminum dan tidak pula dimakruhkan meminumnya.. (Al-Mufhim 5/284)

Mingguan Wanita : Sibuk macam mana pun mak-mak, kalu tak sempat minum, jangan biarkan terdedah dan tutuplah. Nanti syaitan ludah atau makan yang kita punya.

 

Sumber: Yatie Eimra

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita