Berada di kelas depan atau belakang bukan penentu kejayaan seseorang pelajar.

“Suka mengajar kelas belakang, mereka sangat dahagakan perhatian.” Sesungguhnya untuk berjaya bukan sekadar dapat no 1.

Tenyata pengalaman sendiri berada di dalam kelas corot atau belakang membuatkan guru ini lebih memahami apa yang dilalui oleh pelajar-pelajar ini.

Malah baginya, tak semestinya pelajar-pelajar dari kelas belakang ini tidak mampu berjaya dalam hidup. Percayalah. Ikuti perkongsian Cikgu Jiha Shuib ini dan hadam baik-baik apa yang cuba disampaikan:

Suka Mengajar Kelas Belakang

Sebagai cikgu aku suka mengajar kelas belakang-belakang. Kelas yang kalau ikut huruf yang paling jauh dari A. Salah satunya mungkin sebab aku ada pengalaman jadi pelajar dalam kelas-kelas corot ni.

Tak best.

Kelas yang selalu kena target, kena tegur dan tazkirah, kena boikot dengan cikgu dan pengawas. Dalam ramai-ramai cikgu ada seorang dua yang aku seronok ada dalam kelas masa mereka mengajar.

Keikhlasan mengajar tu terpancar di wajah. Senyuman, gurau senda yang tak dibuat-buat walaupun dalam kelas itu murid nakal-nakal. Aku hargai sangat kesabaran cikgu-cikgu ni melayan aku dulu.

Tak tahulah mana satu doa orang tua dan doa cikgu yang makbul akhirnya aku sendiri pun jadi cikgu.

Artikel Berkaitan:

Cikgu Zaza Sedih Pernah Kehilangan Anak Murid “Kedua-Dua Arwah Baik & Tidak Banyak Karenah”

Cikgu Ini Kongsi Cara Mengajar PdPR, Guna Voice Chat TELEGRAM, Meriah Kelas!

Jangan Risau Anak Didenda, Kena Ajar Ingat PESAN Cikgu Dalam Kelas!

IKLAN

Mereka Sangat Dahagakan Perhatian

Kebetulan juga selama mengajar selalu diberi kelas belakang. Kelas yang ada segelintir guru memilih untuk abaikan, yang pelajarnya bila bising jarak satu blok sudah boleh dengar. Yang pelajarnya wajib ada wakil bila tindakan disiplin di perhimpunan.

Tapi mereka ini sangat dahagakan perhatian, yang tenggelam dalam arus lautan bernama pendidikan. Macam aku dulu, rasa terlalu banyak nak kena belajar sampai berterabur habis belaka.

Berjaya Bukan Sekadar Dapat No 1

Namun aku selalu cakap dengan murid-murid. Berjaya itu bukan sekadar perlu dapat nombor 1 dalam kelas. Perlu dapat markah 100 peratus.

Kemudian, ditakdirkan aku mengajar pendidikan khas pula. Yang ada mereka langsung tak boleh menulis, tapi cakap bukan main pandai.

Taklah bermakna mereka ini tak berguna langsung.

Ada banyak lagi cara untuk berjaya dalam hidup. Kalau suka melukis, lukis betul-betul sampai boleh jual lukisan itu ribu-ribu. Kalau suka main bola, main sungguh-sungguh masuk liga. Kalau suka bergaya, belajar sampai jadi professional makeup atau pereka fesyen.

IKLAN

Kalau suka berniaga biar sampai kaya-raya. Kalau awak suka merayau melilau satu kampung, saya nak ajar awak ambil periksa nanti boleh jadi askar.

Kalau murid jawab dia suka merempit, aku memang suruh dia duduk depan sebab dia kena ambik lesen nanti. Boleh masuk Cub Prix, tak pun ke Litar Sepang.

Doakan Murid Berjaya

Cikgu akan tumpang bahagia, cikgu doakan anak murid semua berjaya dengan cara masing-masing.

Kalaulah aku masih di sekolah mungkin aku akan pesan jugak. Kalau sudah minat sangat main game, alang-alang biar sampai jadi macam Soloz.

Paling tidak boleh jadi youtuber, dengan syarat kena baca sampai lancarlah. Nanti nak isi borang bank untuk simpan duit banyak-banyak tu, mana boleh sekadara simpan bawah bantal.

Bagi aku semua anak-anak ada potensi, ada peluang untuk berjaya. Selalu ingat, kata-kata itu kan doa.

IKLAN

#catatanjihasaiful #jihaphdjourney #catatancikgupendidikankhas

Mingguan Wanita : Kadang-kadang pelajar kelas belakang lagi berjaya kerana keperitan mereka meneruskan hidup membuatkan mereka lebih kuat berusaha. Ternyata jangan dipandang rendah pelajar kelas-kelas belakang kerana meraka juga mampu berjaya mengikut cara mereka.

Sumber : Cikgu Jiha Shuib

Mingguan Wanita boleh diikuti di :

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita

FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak

Website: https://www.mingguanwanita.my/

Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en

YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured

Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en

Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita

Telegram Bangkit Wanita: https://t.me/bangkitwanita