Suami Kena Faham Kepenatan Isteri, Jangan Berkira Nak Tolong. Alasan Isteri Tak Kerja!

Suami memang tugas utama keluar mencari rezeki. Namun, sesuai dengan peredaran zaman dan keperluan semasa, ramai isteri yang bekerja demi untuk membantu isteri.

Ada dua situasi iaitu isteri yang bekerja dan isteri yang bergelar suri rumah tangga. Selalunya suami lebih mudah membantu isteri membuat kerja-kerja rumah sekiranya isteri sama-sama bekerja. Ini kerana mereka sedar isteri juga penat bekerja. Jadi, bila balik masing-masing akan sama-sama buat kerja rumah. Alahai, bertuahlah isteri yang memiliki suami yang macam tu. Sebabnya, ramai juga isteri yang merungut, sama-sama penat kerja. Tapi balik kerja, isteri yang terkejar-kejar buat kerja rumah sedangkan suami syok je rehat..ops!

Bagi isteri yang tak bekerja, sudah pasti 24 jam masa mereka di rumah, uruskan anak-anak dan urusan rumah tangga. Habis, tak penatkah mereka? Aduhai, penat mengalahkan orang yang kerja di pejabat tau! Tak percaya, tanyalah suri rumah.

Atas Pilihan

Bergelar suri rumah bukan sesuatu yang memalukan bahkan patut dibanggakan. Sebabnya, mereka diberikan kesempatan untuk mengasuh anak dengan tangan sendiri. Mak yang bekerja, perlu berkorban perasaan menghantar anak-anak ke rumah pengasuh atau nurseri. Atau kalau mampu, ambil orang gaji.

Ramai suri rumah yang berhenti kerja atas pilihan sedangkan mereka berpendidikan tinggi. Ya, masing-masing ada alasan sendiri.

Baca artikel lain di sini:

IKLAN

Ipar-Duai Boleh Jadi Punca Hubungan Suami Isteri Bergolak, Sila Waspada!

Berbanggalah JADI Surirumah, Ramai Wanita Mahu DUDUK Di Rumah Besarkan Anak Sendiri

Ikuti instagram Mingguan Wanita:

https://www.instagram.com/mingguanwanita/

IKLAN

Suami Kena Faham Kepenatan Isteri, Jangan Berkira Nak Tolong. Alasan Isteri Tak Kerja!

Suami Anggap isteri Rileks

Mesti ramai suri rumah yang marah bila baca kenyataan begitu kan? Ada suami yang susah benar nak tolong isteri buat kerja rumah bila isteri tak kerja. Alasan mereka, dah penat kerja dan balik nak rehat. Lainlah isteri, duduk rumah mesti ada masa nak rehat.

Kalau ini tanggapan suami, itu menandakan suami tak prihatin pada isteri. Cuba sehari suami duduk di rumah dan buat semua perkara tanpa pertolongan isteri. Agak-agak, mampukah buat?

Ya, memang isteri hanya duduk di rumah saja. Tapi apakah suami tahu, bila duduk rumah, macam-macam benda nak diuruskan. Belum lagi kalau perlu uruskan ambil dan hantar anak ke sekolah. Terkejar-kejar nak masak pula. Jadi, suami jangan ingat isteri terlalu banyak masa duduk bersenang lenang. Lebih-lebih lagi kalau ada anak-anak yang masih kecil, perlukan pemantauan sepanjang masa. Jangan ingat isteri syok tengok sinetron je ye.

IKLAN

Bantu Mana Yang Patut

Apa salahnya suami bantu isteri mana yang patut. Tak banyak, sikit pun dah boleh buat isteri seronok. Terasa dirinya dihargai susah payahnya. Kalau tengok isteri penat sangat, mungkin ambil alih uruskan anak dan biar isteri rehat seketika.

Kalau lihat isteri tak sempat nak cuci pinggan, apa salahnya tolong cuci. Tak susah pun. Bukan zaman dulu, perlu angkut air dari perigi! Itu namanya timbang rasa.

Satu lagi, ajaklah isteri pergi beli barang dapur. itulah waktu untuk luangkan masa bersama. Minta dia beli barang keperluan peribadinya sendiri juga. Pasti isteri rasa bahagia…

Suami Jangan Tau Mengarah Je

Tolong! Jangan bila balik rumah, nak segalanya teratur dan kemas saja. Mainan anak bersepah salahkan isteri sedangkan isteri dah banyak kali kemas tapi disepahkan lagi. Tengok situasilah ye. Kalau betul rumah bersepah dan kotor sebab isteri tak mengemas, itu lain cerita.

Pendek kata, suami jangan sampai ada perasaan yang isteri tak bekerja hanya duduk bersenang lenang di rumah. Tak percaya, sahut cabaran jadi ‘suri rumah’ selama sehari. Tahan tak tahan agaknya ye?