Doa yang baik-baik untuk anak-anak mak, ayah. Insyallah akan datang juga yang baik-baik untuk mereka.

Soal doa dan tutur kata, mak ayah kena hati-hati. “Bila bercakap jangan ikut lepas saja.’ Lagi-lagi tentang perkara negatif, fikir dahulu sebelum berkata-kata.

Bimbang jika perkara tak elok itu terjadi kepada anak-anak mak ayah asbab hanya dek kerana kata-kata sendiri. Ikuti perkongsian Azlan Noor ini dan hadam baik-baik iya.

Soal Doa & Tutur Kata

Satu hari Surihati tak sengaja tersebut sesuatu yang tidak sepatutnya kepada anak sulung kami. Saya terus tegur. Sebab saya tahu, kata-kata kita tuju kepada anak-anak juga adalah doa.

Dan doa seorang ibu ni sangat makbul. Tak boleh dibuat main.
Saya teringat kawan saya pernah cerita. Masa tu ada majlis di rumahnya. Saudara-mara berkumpul.

Apabila ramai macam itu, budak-budaklah paling seronok. Bermain bergurau dengan sepupu sepapat semua. Kawan saya cerita, masa tu la budak-budak dok berkejar turun naik tangga. Sekali dia perasan, anak dia ada sekali.

Mak Ayah Kena Hati-Hati

“Jangan berlari atas tangga tu. Jatuh karang. Boleh sakit nanti.”
Tak lama lepas keluar dari mulut dia tu,
“Gedebukkk!!”

Dengar bunyi datang dari tangga. Bergegas di pergi tengok. Dan betul sangkaan dia. Anak dia yang berlari di tangga tadi yang jatuh. Berdarah dahi, pecah bibir. Meraung la sekuat hati si anak tu.

“Masin betul mulut kita ni. Asal sebut je, senang sangat jadi.”
Kedengaran nada menyesal.

Betul suatu musibah atau kejadian tu, Allah dah tentukan qada dan qadar dia.

Cuma dalam soal doa dan tutur kata, mak ayah kena hati-hati. Ramai tak perasan benda ni. Terutama bila bercakap ikut lepas je. Tak ada istilah bergurau dalam soal ni. Lagi-lagi perkataan yang tak elok atau negatif.

Bila Bercakap

Bayangkan kata-kata negatif yang dituju kepada anak-anak. Saya pernah dengar orang maki anak depan- depan,
“Kau ni semua benda reti buat, tak boleh harap langsung.”

“Kalau sehari tak susahkan aku boleh tak? Tak boleh tengok orang senang sungguh la.”

Kita yang dengar ni pun rasa berdesing telinga bila dengar, inikan pulak anak-anak.

IKLAN

Menurut kajian, kata-kata negatif sebegitu boleh lukakan hati anak yang paling dalam. Benda ni akan impak pertumbuhan emosi dan mental anak-anak kita.

Kesannya akan nampak bila dia dewasa nanti. Kerana apabila satu-satu perkataan yang diulang-ulang setiap hari, minda bawah sedar anak yang dengar tadi akan terima dan anggap kata-kata tersebut betul, dan terus bentuk identiti dia.

Hari hari kena maki ‘tak guna”, “tak guna”, maka jadilah dia anak tak berguna.

Hari-hari kena cemuh “bodoh”, “bengap”, maka jadilah dia sebagaimana yang dicemuhkan tadi.

Kita mungkin tidak sampai tahap maki hamun anak. Tapi kata-kata yang terkeluar dari mulut kita tanpa sengaja tu, itu juga doa. Lebih malang jika dia yang tak elok tadi Allah makbulkan. Nauzubillah.

Mak ayah, mulai dari sekarang,

1. Lazimi sebut yang baik-baik kepada anak.
Guna perkataan konstruktif yang boleh bini jati diri dia. Setiap hari, puji anak-anak bila mereka buat kebaikan. Jika perlu tegur, gunakan perkataan yang baik.

“Abang good boy sebab selalu solat awal waktu.”

IKLAN

“Bagus kakak selalu kemas mainan lepas main.”

2. Gantikan pendekatan kritik kepada menerangkan.
Kanak-kanak juga ada ego dan maruah. Perasaan mereka mudah terguris bila kritik. Gunakan pendekatan ‘Menerangkan’. Kenapa ini salah. Kenapa itu tak boleh. Mereka lagi senang faham.

Jangan Ikut

3. Guna petua orang dulu-dulu. Guna perkataan positif.
Sebelum marah anak-anak, lazimkan sebut tukar perkataan negatif kepada positif. Lama lama nanti jadi tabiat bila nak tegur anak akan guna perkataan baik.

“Anak bertuah.”

“Bijak punya anak.”

4. Banyakkan komunikasi dengan anak.
Dari kecil latih berkomunikasi dua hala. Supaya mereka tahu apa yang kita nak cakap tu penting dan mereka ras yang diri mereka juga penting.

5. Sentiasa berdoa dengan sebut nama anak.
Tiap kali berdoa, sebutlah nama anak dalam doa. Setiap anak, apa yang kita nak mereka jadi, kita doakan mereka. Doa sungguh-sungguh. Bangun tahajjud, solat hajat.

Lepas Saja

Doa Allah lembutkan hati anak supaya jadi anak soleh dan solehah. Moga yang kita tersilap sebut kepada mereka dulu, Allah ganti kan dengan kebaikan.

IKLAN

Kalau kita pernah terlanjur berkata tak elok kepada anak, inilah masa kita berubah.

Sama- sama belajar dan ubah pendekatan kita dalam mendidik anak-anak.
Jom doa yang baik-baik untuk anak-anak kita.

Azlan Noor

Artikel Berkaitan: 

Doa Anak Untuk Mak Ayah Tiada Hijabnya, Sedekahkan Pahala Untuk Kesenangannya ‘DI SANA’

Doa Anak Lelaki Diangkat Terus Ke Langit -Dato’ Rizalman Ibrahim

Anak Siap Buat Kerja Rumah, Ibu Terus Doakan Depan-depan

Doa Anak Kecil Tiada Hijab Dengan Allah, Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Sahur Yang Akan Diingat Sampai Bila-Bila

Mingguan Wanita : Doa yang baik-baik untuk anak-anak mak, ayah. Insyallah akan datang juga yang baik-baik untuk mereka.

Sumber: Azlan Noor

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita
FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak
Website: https://www.mingguanwanita.my/
Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en
YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured
Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en
Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita