Halia memang banyak khasiatnya. Apabila dijadikan serunding, ia seringkali dinikmati oleh mak-mak sewaktu dalam berpantang. Namun kalau tak berpantang pun boleh makan untuk dijadikan kudap-kudapan. Memang sedap, rasa garing, pedas menyengat. Buat sendiri Serunding Halia ni lebih puas hati, malah lebih jimat berbanding beli.

Boleh ikut cara dan resipi yang dikongsikan oleh Puan Masfaliza Ab Jaafer ini.

Sumpah sedap serunding halia ni.Buat makan kudap-kudapan. Kalau kita buat sendiri, boleh letak bahan-bahannya lebih. Rasanya yang garing-garing pedas menyegat.. padu!!

Disini CikAyu sertakan resepi seperti yang CikAyu janjikan semalam.Selamat mencuba. Boleh buat stok untuk bulan puasa yang bakal tiba tak lama lagi.

Antara bahan-bahan untuk buat serunding halia ni.

Halia tua (disagat)
Ikan bilis
Garam bukit
Perencah hilal
Minyak masak

Cara Membuat:

1.Okey semalam rezeki CikAyu dapat halia yang cantik dan panjang-panjang. Mudah untuk disagat dan cantik kejadiannya. Selepas sagat, letakkan sedikit garam bukit dan digaul rata.

2.Tengok teksur halia ni selepas disagat. Hasilnya nanti pasti anda akan jatuh hati dengan serunding halia ni.

3.Lepas habis sagat, perah air halia ni sekuat hati. Kita nak amik halia tu je. Air halia tu buang ye. Lepas proses perahan ni cepat-cepat sabun tangan ye, kalau lambat nanti confirm tangan akan rasa pijar.

4.Panaskan minyak. Kena guna minyak yang banyak untuk mendapatkan tekstur yang cantik untuk serunding halia ni.

IKLAN

5.Okey ni halia yang dah kecik, takut pulak nak sagat, mau berdarah tangan pulak nanti. Baki halia ni boleh kita tumbuk, blender atau gunakan chopper. Proses masih sama, perahkan air halia ni.

6.Gunakan api yang besar untuk dapatkan tesktur serunding yang garing dan cantik.

7. Agak-agak dah warna seperti dalam gambar cepat-cepat angkat ye.

8. Tengok hasil serunding ni. Cantikkan!! Tapiskan lebihan minyak ini dahulu ye.

IKLAN

9.Ikan bilis digoreng garing dan dikisar. CikAyu gunakan chopper je. Mudah dan pantas.

10.Selepas dikisar, gaulkan sebati ikan bilis dan sedikit serbuk hilal pada halia tdi. Sebelum itu, toskan halia yang digoreng dengan tisu dapur untuk buang lebihan minyak.

11.Hasil kejadian selepas digaul mesra. Sedap dimakan begitu saja.

IKLAN

12.Kalau dirumah dah ada bawang putih crispy boleh gaulkan bersama-sama serunding tadi. Ini lagi ummphhh.

Serunding halia dengan garlic crispy.

Kalau garing macam gini sepinggan pun boleh makan sorang. Fuh panas perut. Tengok pun dah nampak garingnya!!

Tip Ekstra!

  • Cari halia yang tak begitu tua dan yang panjang-panjang supaya mudah nak sagat nanti.
  • Serbuk Hilal adalah perasa macam secukup rasa, boleh diletak dalam masakan.

Baca Lagi Di Sini:
Rendam Air Garam Sekejap, Bawang Putih Goreng Rangup, Cantik & Tak Pahit

Patutlah Wanita Digalakkan Minum Air Halia Setiap Hari, Punyalah Banyak Khasiatnya

MW:Halia memang banyak khasiatnya.Buat sendiri untuk kudap-kudapan memang puas hati. Rasa sedap, garing dan pedas menyengat.

Sumber : Masfaliza Ab Jaafer