Sebab Remaja TAK TAHU Inilah, Jururawat Terlatih Pun Boleh Jadi Paranoid

Didikan anak-anak sekarang serba mencabar. Lagi nak sampai usia remaja, lagi mak ayah berganda kerisauan. Makin remaja, naluri nak ber’kawan’ ada dalam diri anak remaja. Tapi berkawan pun ada batasnya. Jangan sampai anak remaja kita ‘tak tahu’.

Pengalaman yang dilalui Jururawat Terlatih, KKM, Nur Nabilla Masfuzah (Bel Nawhen) ini jadi contoh paling dekat betapa pentingnya pendidikan seks pada anak-anak kita.

Ketika menemuramah Tun Siti Hasmah tak lama dulu, Tun ada berkongsi yang pendidikan seks perlu didedahkan pada anak-anak seawal usia 10 tahun.

Antaranya ajar anak-anak ini tentang anatomi tubuh manusia. Sistem reproduksi dan sebagainya. Agar mereka tahu bagaimana terjadinya sebuah kehamilan.

Pendedahan awal, mendidik anak perempuan agar lebih ‘alert’ dan tidak akan sewenang-wenangnya membenarkan tubuh mereka diperlakukan sesuka hati oleh pemangsa (siapa pun mereka termasuklah individu yang rapat dengan anak-anak ini).

Remaja Ini Tak Tahu

Adik, awak tengok nurse ni. Tengok dia mengandung. Tapi dia ni dah kahwin. Dah nikah.”

Ujar pakar kepada pesakit itu.

Memanglah doktor. Dah kahwin je boleh mengandung,” ujarnya.

Awak tahu tak kalau tak nikah pun boleh mengandung? Nak-nak awak dah baligh,” balas pakar tersebut.

Boleh ke doktor? Saya ingat dah kahwin je boleh mengandung. Tak kahwin tak boleh mengandung.” Balasnya lagi.

Habis, awak ingat selama ni awak aktif seks awak ingat boleh jadi apa?” Kehairanan pakar saya.

Saya tahu boleh mati je doktor. Tak tahu boleh sampai mengandung bila main banyak kali,” ujarnya lagi.

Habis.. Saya Ada HIV Ke Doktor

Pakar saya terkejut dengan pernyataannya. Ada sesetengah perkataannya pula terpaksa saya translatekan kepada medical jargon kerana terlalu terbuka dan tidak berapa enak didengar telinga.

Adik, seks yang tanpa mengira pasangan bukan sahaja boleh menyebabkan kamu mengandung tetapi juga meningkatkan risiko penyakit yang susah nak baik seperti HIV, jangkitan alat kelamin dan juga rebakan penyakit lain.”

Panjang lebar pakar menerangkan kepadanya.

Habis, saya ada HIV ke doktor. Kenapa kena start ubat semua ni?” Soal pesakit itu ketakutan.

Ubat yang awak terima ni sebagai langkah mengurangkan risiko jangkitan jika ada. Sebab tu lah kami ada ambil darah awak dan pasangan untuk pantau keadaan awak. Awak jangan lupa, awak beritahu saya yang pasangan awak ada ambil dadah dan cucuk pula tu ke salur darah sendiri,” jawab doktor saya tenang.

Sebab Inilah Saya Paranoid

Sebenarnya, saya tidak pernah jemu menulis dan menulis tentang isu ini. Saya yang bekerja dalam lingkungan setahun setengah di wad tersebut saya sentiasa di dalam ketakutan.

Takut kerana apa? Takut jika diri sendiri merasa erti sakit apabila orang yang disayangi diperlakukan tanpa perasaan oleh orang asing hatta keluarga sendiri.

Saya juga menjadi paranoid, melarang suami memandikan anak saya, melarang gurau senda antara anak-anak dan sepupu mereka malahan terlalu sensitif bila bawa anak keluar dan bertemu orang asing.

Saya juga sedih bila mana diusia muda, pendidikan tidak lagi dititik beratkan oleh remaja tersebut. Berjoli sakan, melakukan aktiviti tidak bermoral pula menjadi ikut ikutan.

Trend masa itu, topup RM10 dapat tidur sekali dan dapat upah ‘seround’. RM10 untuk gadaian harga diri yang ternyata letaknya bukan tinggi mana.

Klik sahaja look around, dapat habuan semalam. Pandai ayat sikit, dapat percuma tanpa keluar sesen upah. Silap-silap dapat pula offer untuk bermalam dirumah mangsa saat ibu bapa sudah tidur keletihan mencari rezeki di siang hari.

Pendidikan Seks Bukan Ajar Remaja Bersetubuh

Bila kita bicara tentang kepentingan seks education di kalangan pelajar serta remaja, ramai pula berfikiran seolah ia berkaitan cara mengajar remaja untuk melakukan persetubuhan yang sihat.

Sedangkan isi di dalamnya bukan menjurus ke arah itu. Sebaliknya, butir-butir mana yang tidak elok dan mana yang perlu diikuti akan diterangkan satu persatu.

Nota Kaki

Tak kira apa peluang kita dapat, guna sebaik-baiknya. Cuma jangan sampai ambil kesempatan.

Sumber/Foto : Bel Nawhen