Biasanya, mak-mak yang mempunyai anak kecil dan genap berusia 6 bulan, mula terfikir-fikir, makanan apa yang patut diberi oleh anak kecil. Maklum sahaja, baru nak mengenal makanan. Tapi, di awal-awal mengenal makanan, tentu mak-mak akan bagi makanan yang paling halus atau puri.

Bila anak dah mula tumbuh gigi atau sudah biasa makan, mak-mak terus membiasakan dengan memberi makanan yang mempunyai tekstur berbeza sedikit. Tahu tak? Rupnya tekstur makanan ini boleh menentukan skill percakapan anak.

Mungkin kita tidak sedar, anak lambat bercakap atau cepat bercakap adalah disebabkan pemberian makanan pada anak. Ikuti keterangan lebih lanjut tentang perkara ini yang dikongsikan oleh Dietitian Fizah Sobri.

Kaitan Tekstur Dengan Skill Bercakap

Kenapa kena tukar tekstur?

Sebab apa tak boleh dari puri terus ke makanan macam dewasa?

Apa kaitan tekstur dengan skill anak untuk bercakap?

Perkembangan skill baby adalah paling cepat antara 0-2 tahun

IKLAN
  • Kita sebagai ibu bapa perlu membantu skill tersebut untuk berkembang

Makanan akan melatih anak anda menggunakan lidah.

Dalam keadaan puri bayi hanya
– Merasa makanan dan telan.
– Sesuai ketika memperkenalkan makanan/sesuatu yang baru kepada baby 6 bulan
– Transition dari susu ke makanan pelengkap
– Jangan risau kalau bayi tak nak makan banyak untuk umur 6-7 bulan 1-2 sudu besar pun dah cukup.
– Tujuan sekarang memberi rasa makan bukan untuk mengenyangkan dan memperkenalkan makanan selain susu

Sensori Lidah

Dalam keadaan lenyek
– Bayi perlu kuat kan lidah dan keluarkan air liur yang lebih banyak untuk menelan makanan tersebut.
– Lidah dah mula sensori rasa, itu sebab pada fasa ini bayi banyak kutip benda dan letak dalam mulut sebab macam tu bayi akan ‘rasa’
– Sensori di lidah jauh lebih banyak dari tangan
– Transition dari makanan puri/cair/kisar kepada lenyek sekejap je bila bayi antara 7-8 bulan
– Kuantiti makan dah semakin banyak untuk penuhi keperluan bayi iaitu antara 2-3 sudu besar sekali makan.

Baca Di Sini: Semak Adab Mandikan Bayi Baru Lahir Dengan Betul, Elak Terkena Selesema

DIY Pagar Keselamatan Bayi Sendiri Guna Paip PVC, Modal RM60 Saja

Lenyek & Kisar

Bila bayi membesar dan makanan mula berubah dari lenyek kepada kisar.
– Kuatkan lidah baby untuk men’golek’ makanan dari kiri ke kanan dan seterusnya dari depan ke belakang untuk menelan
– Melatih guna gigi dan gusi yang kuat untuk mengunyah
– Makanan ada tekstur yang kasar tapi tak terlalu kasar agar baby dapar cabaran untuk mengunyah ketika makan.
– Kuantiti 3-5 sudu besar sekali makan.
– Sudah campur karbohidrat + protein + fiber dalam setiap hidangan.

Dari kasar ke potongan yang kecil tapi lembut
– Bukan sahaja fokus untuk menguatkan lidah tetapi juga fine motor skill bila anak boleh kutip dan letak dalam mulut.
– Anak akan mula bercakap sikit (buat bunyi bayi) tak lama lagi
– Kuantiti 5 – 7 sudu besar
– Memberi ‘fun’ dan keseronokan waktu makan kepada baby, sambil makan sambil bereksperimen

Jangan risau rumah bersepah atau lantai makan lagi banyak dari anak..tu senang je nak kemas tapi nak bagi anak enjoy makan tu lagi susah.

Ubah tekstur makanan anak secara perlahan juga bukan secara mendadak

Contoh 3 kali makan puri semasa nak introduce tekstur baru, bagi 1 kali makan lenyek , 2 kalu

Keesokan hari 2 kali lenyek dan 1 kali puri

Seterusnya 3 kali lenyek

Info Lebih Menarik Di sini

MW: Mak-mak kena ubah tekstur makanan secara perlahan-lahan mengikut usia bayi. Tak perlu risau anak tercekik atau tak boleh telan ye.

Sumber: Dietitian Fizah Sobri