Resipi kek sarang semut, bila tengok kejadiannya cantik sungguh sarang berlubang-lubang. Belum lagi rasa kek yang lembut. Tapi kalau tak kena cara tak akan menjadi.

Inilah resipi sarang semut kesukaan mak-mak dulu. Nak kukus atau bakar, keduanya boleh saja.

Dalam perkongsian Ida Shahida, resipi kek sarang semut ini lebih sedap dikukus dan lebih sempurna kejadiannya. Malah, kukus lagi mudah jadi dari membakarnya.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: RESIPI Kek Coklat Moist Mudah, Boleh Pilih Nak Kukus Atau Bakar!

Cantik Kejadian KEK SARANG SEMUT Sukatan Cawan, Bakar Guna Dapur Gas!

Resipi Kek Sarang Semut Kukus

Bahan:

1 cawan gula putih
1 cawan air panas
3 sudu besar mentega

* Gula digoreng dengan api sederhana besar. Bila gula dah agak cair masukkan air panas (hati hati sebab ia akan meletop letop. Apa pun tutup api & cepat-cepat masukkan air panas tadi sambil standby pegang penutup kuali. Lepas tu masukkan mentega kacau sampai mentega tu cair. Ketepikan.

Bahan Lain:
4 biji telur
3/4 cawan susu pekat
1 cawan tepung gandum
2 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil esen vanila

IKLAN

Caranya:
1. Pukul telur sampai kembang & pekat.
2. Kemudian, masukkan susu pekat – Mixer hingga rata
3. Masukkan tepung & soda bikarbonat yang diayak terdahulu.
4. Tuang kan esen vanila
5. Akhir sekali, masukkan gula hangus tadi. Kacau dan sebatikan.
6. Ambil bekas bakar sapu sedikit mentega keseluruhannya.
7. Lapik kertas ‘ baking paper’ seluruh atau bahagian bawahnya sahaja.
8. Sapukan mentega atas kertas ‘ baking paper tu’ dan masukkan adunan tadi.
9. Oven@microwave mesti dipanaskan dahulu dengan suhu 180c selama 15 minit.
10. Kemudian masukkan adunan ke dalam microwave dan bakar selama 40 minit.
11. Kalau nak perap adunan ini , peraplah selama 3 hingga 4 jam (Bertutup) Untuk mendapatkan sarang yang cantik.

ATAU PUN

Kalau nak terus dimasak pun boleh cuma sarangnya tak cantik tapi sedap….kek yang saya buat tu..saya tak peram.saya terus masak.kejadian hasilnya tetap sedap dan cantik.

Boleh dikukus dan dibakar oven@microwave.

Kukus selama 50-60 minit

Resipi Kek Sarang Semut Lagi SEDAP Kukus,  Adunan Tak Perlu Peram, Cantik Sarangnya!

IKLAN

Tip:

1. Gula tu boleh dikacau, biarkan atas kuali gunakan senduk untuk kacau sampai warna perang. Rasa dia akan sedap sebab rasa gula dah hangus macam rasa coklat.
Cuma jangan hanguskan sangat air gula tu nanti sebab kalau terlalu gelap@ hitam, kek akan rasa pahit. Lagipun kalau kita ‘ bakar’ ia akan lebih gelap warnanya bila dah masak nanti.

2. PERHATIAN pukul telur jangan terlalu lama sebab akan keringkan kek, pukul sekadar sedikit berbuih. 2-3 minit saja. Masa masukkan susu dan tepung pun mesti kacau sekejap je sebab hasilnya nanti kek akan lembab dan lembut.

3. Tip kukus:
Aluminium foil mesti di gunakan untuk tutup loyang kek tu sebab hasilnya kek akan lebih cantik daripada di letakkan kain pada sekeliling tudung pengukus tu ( tapi kalau tak ada aluminium foil, mesti kena tutup tudung pengukus tu dengan kain di sekelilingnya) masukkan mentega kacau sampai mentega tu cair. Ketepikan.
Kalau dibakar dalam oven/microwave tak perlu di tutup dengan aluminium atau apa apa.

Mesti guna MIXER/pengadun letrik tapi kalau tak ada sila guna BLENDER yang dok kisar cili/rempah tu. Kalau tiada apa apa bolehlah dipukul dengan alat pemukul tangan tu.

PETUA MEMBUAT KEK SARANG SEMUT

1. Kek tidak bersarang cantik tu salah satu sebabnya masa peram bekas peraman tidak ditutup rapat- baik guna tupperware bertudung. dan lagi satu sebab sekejap buka, sekejap tutup, sekejap buka sekejap tutup. tidak boleh!!. Sepanjang proses memeram dan mengukus anda tidak boleh sesekali membuka tudung tupperware atau tudung pengukus. tudung pengukus mesti dibalut untuk memastikan haba terperangkap.
2. Kacau sampai mentega cair. Gula digoreng dengan api sederhana besar.
3. Masak air gula jangan terlalu lama nanti jadi warna hitam@gelap. ini akan menyebabkan kek akan terasa pahit sangat. Bila air gula dah nampak warna perang perang atau keperangan cepat cepat tutup api dan masukkan air serta gula. warna air gula juga akan menpengaruhi warna kek nanti!!
4. Untuk nak balut aluminium pd bekas kek, mesti jarak adunan bersesuaian iaitu pastikan bila masak ia tak membukit naik, kalau naik sangat alamatnya akan terkenalah kertas aluminium itu
5.Guna mixer lebih cantik hasilnya sebab kelajuan mixer tu tak sama dengan tangan tapi kalau tak ada mixer boleh guna blender tapi cuci bersih-bersih.
6.Warna kek tersebut bergantung pada gula hangus yang kita masak nanti. jika nak warna kek agak keperangan dan tidak terlalu pahit, gula hangus nanti dimasak jangan sampai jadi warna hitam.
7.Mesti kena guna api kuat sekali dari mula sampai masak, swetiap kali mengukus.
8.Di keseluruhan pelengat atau loyang mesti disapu minyak sedikit supaya kek tidak melekat

Kenapa kek sarang semut tidak bersarang. teknik masa buat kena betul.tidak hanya terletak pada proses peraman sahaja.

Kemungkinan besar tersilap teknik membuatnya. Pastikan gula dimasak terlebih dahulu dan sejukkan. Mentega dipukul dengan menggunakan senduk kayu sahaja dan jangan gunakan pengadun kek!. Masukkan telur sebiji-sebiji hingga habis. Barulah dimasukkan tepung yang telah diayak bersama soda bikarbonat dan kacau lagi. Kemudian masukkan susu pekat. Sambil dikacau perlahan. Tuangkan gula hangus. Terus tuangkan ke dalam acuan dan bakar.

IKLAN

Resipi Kek Sarang Semut Lagi SEDAP Kukus,  Adunan Tak Perlu Peram, Cantik Sarangnya!

Kalau teknik buat tidak betul walau diperap 4 jam pun tetap tidak bersarang cantik juga. Tujuan memeram itu adalah untuk menyebatikan dan adunan akan lebih uummpph.

p/s: Bagi dapatkan potongan yang cantik dan berlubang, belah kek di tengah, kemudian tengok arah urat kek..potong kek secara melintang garisan tersebut.

Mingguan Wanita : Info yang cukup detail. Lepas ni kalau buat tka jadi lagi, tak tahu nak cakap dah….

Sumber: Ida Shahida

Follow kami di TELEGRAM, INSTAGRAM, TIKTOK, FACEBOOK, TWITTER dan YOUTUBE Mingguan Wanita untuk dapatkan info dan artikel-artikel terkini serta menarik.

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita