Khas buat mak-mak yang suka masak sayuran hijau seperti brokoli. Rupanya ada tip mudah yang dikongsikan oleh Puan Salmy Saznira untuk membersihkan lilin pada brokoli yang dibeli. Bukan apa, kadangkala sayur sayuran mahupun buah-buahan disembur dengan bahan pengawet untuk memastikannya kekal segar dan tahan lebih lama.

Berikut perkongsian oleh wanita ini sebagai panduan mak-mak;

“Dulu kakmie dan famili tak suka makan sayur brokoli ni. Tapi sejak akhir-akhir ni semakin minat pulak. Pendek kata tak leh nampak brokoli segar pasti nak angkut beli.Kalau perhati betul-betul, atas gugusan brokoli ni ada warna putih-putih kelabu kan. Semacam lilin pun ada. Cuba alirkan air, pasti air tak boleh lalu ke dalam tu.Ada perasan tak?

“Kebanyakan brokoli di tempat kita ni banyak yang diimport, nak bagi sayur segar sokmo bahan kimia bubuh situ.Tu la kakmie cuba cari jugak cara nak bersihkan racun-racun tu. Alhamdulillah jumpa dah. Rasa bersih sikit la nak makan.Caranya mudah jer. Guna semua bahan yang ada kat dapur.”

Bahan-Bahan:

Cuka (kakmie guna cuka epal)
Garam (kakmie guna garam himalaya pink)
Air bersih

Cara Membuat:

Rendamkan brokoli dalam air cuka dan garam dalam 3-5minit. Lepas tu bilas bersih. InsyaAllah.

IKLAN

Cuba rujuk video di bawah. Kakmie ada buat eksperimen.

– Brokoli (kiri) sebelum direndam.
– Brokoli (kanan) selepas direndam. Jelas nampak air boleh tembus masuk dalam gugusan brokoli-(Racun lilin dah hilang).

IKLAN

Ps : Nanti jangan lupa beritahu famili, kawan-kawan tentang tips nih deh, supaya mereka pun tahu. Sama-sama kita sihat.

IKLAN

Jadi buat mak-mak yang selalu memasak, pastikan cuci dahulu bersih-bersih sayur-sayuran dan buah-buahan iya, untuk kesihatan keluarga pada jangka panjang.

Semoga bermanfaat & Selamat Mencuba!

Sumber: Salmy Saznira