nani rostam

Cabaran mak ayah dalam membesarkan anak-anak zaman sekarang adalah mendidik mereka menjadi manusia berguna.Namun, tidak dapat dinafikan terdapat segelintir mak ayah yang terlalu berlembut dengan anak-anak dan terlampau memanjakan mereka. Ini mampu memberi kesan negatif dalam diri anak-anak bila mereka menginjak dewasa. Melahirkan anak-anak yang bersikap ‘tuan’ sekaligus ‘menghambakan’ mak ayah sendiri.

Karshinah Rostam atau lebih dikenali sebagai Nani Rostam yang juga merupakan mak kepada selebriti Hanis Zalikha ada berkongsi luahan pandangannya dan pesanan buat mak ayah dalam mendidik anak-anak. Memiliki 7 orang anak yang telah memasuki usia dewasa, Nani Rostam berkongsi pandangan ini didalam status instagramnya.

Berikut antara perkongsian tersebut;

Didiklah Anak Sebagai ‘Hamba’ Dari Sekarang Supaya Kelak Tidak Menjadi ‘Tuan’. Didik anak sebagai ‘hamba’. Tajuk memang nampak seperti tidak berperikemanusiaan, tapi itulah hakikat mendidik anak zaman sekarang. Mungkin tak ramai setuju dengan kenyataan ini. Terutama ibu bapa yang melihat bahawa anak tersebut perlu dicurah kasih sayang bak menatang minyak yang penuh.

Pernah tak anda melihat senario di mana si ibu sibuk membuat kerja-kerja di rumah, seperti membasuh, mengemop lantai, memasak malah mengemas bilik si anak. Walhal, si ibu ada dua tiga orang anak dara yang duduk bersenang lenang di depan TV, atau mengadap smartphone atau berchating depan laptop?

Nah .. apabila disuruh untuk tolong, terus merungut, tak reti, malas dan ada yang buat cincai-cincai sebab terpaksa. Lagi teruk, ada yang angkat kaki .. merajuk dan tarik muka .. hanya kerana meminta untuk tutup air jerangan di dapur. Uhh .. kepala digeleng sepuluh kali pun tak jadi apa… hurmmm.. Tak kurang juga anak lelaki, mana mahu nak buat kerja-kerja yang selalu dilakukan oleh perempuan? Hilanglah macho .. rasa macam kelakian kena sagat kat atas tar jalanraya .. erkk.

IKLAN

Anak Jadi ‘Raja’ Semakin Berleluasa

Budaya anak menjadi raja semakin berleluasa sekarang. Sebab apa?. Sebab mereka tidak dididik menjadi ‘hamba’ sejak dari kecil. Ramai pasangan ibu bapa yang terlalu manjakan anak. Kehendak anak semua dituruti.

IKLAN

Mereka tidak diajar untuk mengerti kesusahan dan kepayahan ibu bapa mereka. Ya ibu bapa kaya berharta, tapi nak sampai berjaya begitu.bukan mudah. Ada anak-anak ni ambil tahu?

Bila ada beritahu .. jangan manjakan anak. Ini alasan mereka..

IKLAN

“Kesian anak tu kecik lagi..”,
“Tengok Timah tu, nak dera anak ke apa?”
“Ish, janganlah bagi budak tu buat, dah jadi macam orang gaji je..”

Jika beginilah alasannya, bersiap sedialah untuk menjadi “hamba” kepada anak sampai ke tua?

Bukan itu sahaja…Ada anak yang dah kahwin beranak pinak pun masih menyusahkan mak pak. Benda ni berlaku, dan saya sendiri dah banyak kali lihat dengan mata kepala sendiri.Betul. Ini terjadi dalam dunia masa kini .. baju laki bini anak beranak si emak yang basuh. Umur dah jangkau 30 tahun kot.

Ada benarnya apa yang diluahkan oleh Nani Rostam ni. Ada segelintir mak ayah yang terlalu memanjakan anak-anak dalam membesarkan mereka. Ini mengakibatkan anak-anak akan’naik lemak’, malas, tidak pandai berdikari serta bersikap kurang ajar dengan mak ayah sendiri. Semoga perkongsian ini bermanfaat memberi pengajaran buat kita sebagai mak ayah, agar tidak melakukan ‘kesilapan’ ini dalam mendidik anak-anak.

Sumber:NaniRostam