Jaga anak kecil bukannya boleh buat mak-mak rileks. Mungkin ada satu tahap boleh hilang sabar di buatnya. Lepas tu, mulalah menyesal bila ingat kembali apa yang dah dilakukan.

Tanpa kita sedar, waktu jaga anak kecil ini tak selamanya mereka kcil. Masa akan berlalu dan pasti kita akan rindui waktu anak-anak kecil nanti. Mungkin juga ada mak-mak fikir alangkah baiknya kalau mereka kecil selamanya.

Maklum sajalah, layan anak kecil tak sama dengan layan anak yang dah besar. Karenahnya berbeza dan tahap kesabaran mak ayah pun berbeza juga. Betul tak?

Sebab itu, mak-mak jangan mengeluh bila jaga anak kecil, mereka ini tak selamanya kecil. Layan saja dan nimmatilah momen indah mereka ini. Nanti bila dah besar, tentu akan rindu kenangan ini.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Rumah Bersepah, Tanda ‘Diserikan’ Anak Kecil, Beruntunglah! Mak Jangan Harap Bersih 24 Jam

Ibu Muda 9 Anak Berbelanja Makanan RM7K Sebulan, Bakal Lahirkan Anak ke 10

Jaga Anak Kecil Tak Selamanya

Dalam perkongsian Azura Nasir ini seolah mengimbau kembali momen indah bersama anak-anak. Masa mereka dilihat cukup bijak berkata-kata dan ada masanya datang sifat mengada-ngada sampai pening mak ayah di buatnya.

IKLAN

“Malam-malam begini tiba-tiba aku jadi rindu bila teringatkan anak-anak sewaktu mereka kecil dahulu.

Waktu itu, masing-masing berebut nak tidur di pangkuan. Masing-masing berebut nak duduk di sebelah waktu menonton tv. Masing-masing petah bercerita tentang hal-hal seharian di sekolah ketika makan malam. Masing-masing belum tahu erti malu-malu minta dipeluk dan dicium. Lalu bergumpallah kami tiga beranak berpelukan.

Pulang dari sekolah, dari jauh lagi mereka sudah tersenyum riang bila nampak aku berdiri menunggu di hadapan gate sekolah. Berlari-lari lalu menangkap tangan dan berpimpinan kami menuju ke kereta sambil menghayun tangan.

“Ibu, boleh tak singgah kedai. Nak beli air ngan jajan”

IKLAN

Rindu. Rindu sangat.

Sekarang ni, bila aku membaca tentang bagaimana kawan-kawan bercerita tentang lelahnya mereka menguruskan anak-anak yang masih kecil, aku hanya mampu berkata di dalam hati…

“Nikmatilah momen-momen ini. Kelak kamu akan rindukan hiruk pikuk riuh rendahnya suasana ini. Penat yang sedang kamu rasakan ini tidak akan lama wahai teman.

Tiba masa nanti anak-anak kamu akan pandai menguruskan diri mereka sendiri. Dan waktu itu kamu akan rindukan keletah mereka mencari-cari dan memanggil-manggil kamu meminta perhatian”

Waktu tidak akan bisa diputar semula. Nikmatilah setiap detik waktu yang sedang kita jalani ini dengan sebaik-baiknya. Kelak apabila kita rindukan kenangan-kenangan, pastikan ianya tidak diiringi dengan penyesalan.

IKLAN

Mingguan Wanita : Sungguh..bila tengok kembali gambar masa kecil, geramnya lahai…tapi apakan daya masa yang berlalu tidak akan diulang kembali.

Sumber: Azura Nasir

Follow kami di TELEGRAM, INSTAGRAM, TIKTOK, FACEBOOK, TWITTER dan YOUTUBE Mingguan Wanita untuk dapatkan info dan artikel-artikel terkini serta menarik.

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita