Sumber/Foto: Facebook @Shida Yasin dan Blog Dapur Shida

Pejam celik pejam celik harini sudah 11 Ramadan, mak-mak mesti sudah pening memikirkan juadah berbuka puasa. Jangan risau, cubalah kuih mudah yang sedap ini iaitu Pau Goreng Inti Sambal Bilis.

Jangan Membazir, Pau Goreng Inti Sambal Bilis Boleh Disejukbeku

Selain mudah, memang gerenti sedap. Jangan risau jika kuih yang dibuat banyak berlebihan sebabnya pau ini juga boleh disejukbeku. Jadi goreng saja mana yang hendak dibuat berbuka selebihnya simpanlah dalam peti sejuk ya.

Apatah lagi hari ini ramai ibu-ibu yang sudah keluar bekerja, jadi bolehlah kuih ini disejukbeku bila-bila rasa nak makan waktu berbuka, keluarkan dari peti sejuk dan goreng. Mudah kan!

Selain itu, jika ibu-ibu dirumah yang nak menolong suami menjana pendapatan boleh juga jadikan kuih ini sebagai bisnes. Kuih Frozen Pau Goreng Inti Sambal Bilis Ini tidak memerlukan modal yang besar. Semua barang masakan mesti ada di dapur anda!

Cari Rezeki Lebih Untuk Anak-Anak, Syura Buat Bisnes Tart Nanas Setiap Kali Ramadan

“Tak Dapat Nasi Lemak Tak Apa, Asalkan Dapat Pau Goreng Inti Sambal Bilis”

Resipi Pau Goreng Inti Sambal Bilis ini dikongsi oleh Mama Shida (sumber @Shida Yasin dan Blog Dapur Shida). Mama Shida menerangkan sememangnya kuih ini menjadi kesukaan turun terumun sejak dia kecil lagi. 

“Bila ada sikit kelapangan teringin pulak nak kongsi Pau Goreng Inti Sambal Bilis. Pau ni zaman sis sekolah, ia memang kuih paling laris dan popular di kantin. Lambat beratur kempunanlah jawabnya. Nasib sis dah kawtim dengan akak kantin, simpankan tiga biji setiap hari. Tak dapat nasi lemak pun takpa asal dapat pau goreng ni.

“Bila dah ada anak-anak sis cubalah buat pau macam akak kantin tu punya, sekali dua tak berapa menjadi tapi bila dah kerap buat, ubah sana sini, akhirnya menjadi dan anak-anak suka. Biasanya, alang-alang buat tu sis akan buat lebih dan diforzenkan, bila teringin terus goreng je.

“Kalau korang nak tau, rasanya lebih kurang je dengan Burger Malaysia, bezanya bau ini inti di dalam dan lebih mudah dimakan berbanding Burger Malaysia tu dibelah tengah, dimasukkan sambal dan hirisan timun. Rasanya kalau korang nak buat kuih frozen atau jual, sis yakin ia mesti laku. Nak cuba ini resipinya, sis share:

Wanita Ini Kongsi Resipi Lengkap Kuih Seri Muka Daun Pandan Yang Sering Mendapat Tempahan

PAU GORENG INTI SAMBAL BILIS

BAHAN-BAHAN:

1 paket yis kering

IKLAN

1 sudu pekat susu pekat manis

1 sudu makan gula

1 cawan air suam

BAHAN KERING:

4 cawan tepung gandum

1 sudu teh baking powder

1 sudu teh garam

1/2 cawan minyak atau marjerin

IKLAN

BAHAN INTI SAMBAL BILIS:

1 cawan ikan bilis yang siap kopek | cuci bersih dan kisar kasar

1 biji bawang holland | potong dadu

2 ulas bawang putih | cincang halus

3 sudu makan pes cili kering

1 sudu makan air asam jawa

1 kiub pati ikan bilis

Garam dan gula secukup rasa

IKLAN

Minyak untuk menumis dan menggoreng pau.

CARA MEMASAK:

  1. Campurkan yis, susu pekat manis, gula dan air suam dalam mangkuk adunan.
  2. Kacau dan biarkan yis kembang lebih kurang 15 minit.
  3. Sementara itu, semua bahan kering kekcuali minyak disatukan diayak dalam belas.
  4. Masukkan minyak atau marjerin adun hingga menjadi seperti serbuk roti.
  5. Setelah campuran yis kembang, masukkan ke dalam adunan bahan kering.
  6. Uli sebati lebih kurang 7-10 minit atau hingga doh tidak melekat di tangan lagi.
  7. Tutup dan biarkan mengembang lebih kurang 45 minit.
  8. Sementara itu bolehlah buat inti sambal bilis.

  1. Panaskan minyak, tumis bawang holland hingga layu, kemudian masukkan bawang putih.

10  Apabila wangi, masukkan pes cili, kacau rata hingga timbul minyak.

  1. Masukkan ikan bilis dan air asam jawa. Tambah sedikit, dan biarkan ia mereneh.
  2. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.
  3. Tumis hingga sambal bilis garing dan timbul minyak.
  4. Angkat dan tapis minyaknya, Ketepikan dan sejukkan.

  1. Doh pau yang sudah siap dibulat-bulatkan sebesar bola pingpong,
  2. Leperkan kemudian masukkan inti dan bulatkan hingga menjadi kuih bom. Buat sampai habis.
  3. Rehatkan lebih kurang 10 minit dan goreng atas api kecil hingga pau berwarna keperangan.
  4. Pau sedia dihidangkan.

PETUA MAMA SHIDA:

Sambal boleh buat awal, selain sambal bilis, korang boleh juga guna sambal sardin, kentang atau rendang, terpulang pada cita rasa.

Hukum Jual Beli, Tak Boleh Makan Dulu Sebelum Tuan Kedai Lihat & Kira!

Sumber/Foto: Facebook @Shida Yasin dan Blog Dapur Shida