Dalam rumahtangga, perkara yang paling sukar untuk diterima oleh pasangan adalah sikap ego. Baik suami atau isteri, masing-asing ada pendirian. Jika sikap ini sentiasa wujud dalam diri, ruamhtangga tentu tidak akan tenteram.

Tidak dinafikan, setiap suami isteri ada egonya, lebih-lebih lagi pada suami yang merasakan dirinya ketua dalam rumahtangga. Begitu juga dengan isteri, bila mana dia punya jawatan tinggi lebih daripada suaminya. Mungkin inilah yang biasa berlaku.

Tak susah pun rendahkan ego untuk rumahtangga bahagia. Ego akan buat hidup kita tiada hala tuju dan boleh buat rumahtangga tidak aman. Sebabnya, masing-masing merasakan dirinya hebat.

Bagaimana nak tahu pasangan ini ego dan cara bagaimana nak tundukkan sifat ego ini. Puan Diyana Tahir, Pakar Perhubungan dan Keintiman, Ehati International Sdn Bhd ada berkongsi tentang perkara ini.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Nak Rumahtangga BARAKAH, Suami Isteri Kena Berebut Buat KEBAIKAN Bukannya Banyak Komplen

PENTING Suami Isteri Saling Menghargai, Perlu Ada Rasa Berterima Kasih Sesama Pasangan

Info Lebih Menarik DI SINI

Ego, Muncul Tanpa Sedar

Ego memainkan peranan besar dalam kehidupan kita, terutamanya di dalam hubungan kita dan pasangan. Ramai yang memandang ego ni sebagai perkara yang negatif. Tapi, tak kesemuanya adalah negatif.

Sekiranya kita mampu memahami ego ni, hasilnya akan membuahkan sesuatu yang baik. Perkara positif inilah yang jarang dibincangkan. Sebenarnya, manusia tak dilahirkan dengan ego.
Ia sesuatu yang anda sendiri kembangkan di dalam diri kerana ia membantu untuk melindungi anda apabila realiti kehidupan mencabar dan membingungkan anda dan akan muncul ketika anda sendiri tak menyedarinya.

Ianya akan datang bila anda tertrigger dengan keadaan semasa. Di dalam sebuah perhubungan, ego akan menjadi penghalang ataupun sokongan dalam hubungan anda bersama rakan, keluarga ataupun pasangan.

Kesemuanya berbalik kepada anda sendiri sama ada anda nak tunduk kepada ego atau belajar daripada keegoan tu. Sekiranya anda tunduk pada keegoan, konflik akan tercetus hanya kerana anda enggan untuk melihatnya dari perspektif yang lain. Anda boleh elak daripada terus berbalah hanya kerana ego.

Saling Menyalahkan Diri

Bila dah bergaduh, isteri selalunya akan menyalahkan suami kerana terlalu ego. Tapi, isteri tak menyedari bahawa mereka pun ada ego mereka yang tersendiri.

Kenali apa yang boleh mencetuskan keegoan yang ada di dalam diri anda dan pasangan. Apabila anda dah kenal apa yang membuatkan anda dan pasangan ego, mudah bagi anda untuk fikirkan bagaimana untuk selesaikan masalah anda. Anda nak tahu 4 suis ego yang menyebabkan keegoan anda atau pasangan tertrigger? Teruskan membaca perkongsian di bawah.

1. Kritik
“Abang ni memang malas! Tak pernah nak tolong saya buat kerja rumah!”
“Abang, ni tak betul la. Yang ni patut macam ni.”

Bila anda mengkritik atau dikritik, ini tandanya anda nak kawal atau mengawal pasangan anda. Ego inilah yang kita nak elak kerana pasangan anda akan rasa rendah diri, kecewa, marah dan sebagainya. Mungkin anda tak sedar yang anda sebenarnya sedang menyerang karakter pasangan. Ini yang akan membuatkan ego pasangan semakin tertrigger.

Bukan setakat tu je, anda yang sentiasa merasakan diri anda betul dan sentiasa mencari salah pasangan akan membuatkan hubungan anda dan pasangan anda semakin keruh. Bila anda sukar nak memahami pasangan anda, ini menunjukkan keegoan anda yang harus anda baiki. Tak ada seorang pun yang mahu dikritik. Jangan hanya kerana anda nak berkuasa di dalam hubungan, anda dan pasangan berakhir dengan perpisahan.

2. Mencemuh
“Abang ni memang tak dapat faham apa-apa yang saya cakap.”
“Awak ni memang bodoh. Kenapa la saya kahwin dengan awak?”

IKLAN

Bila anda suka mencemuh pasangan, ini menunjukkan anda sombong dan suka memperkecil-kecilkan pasangan anda. Mungkin anda tak sedar pun anda sebenarnyamemandang rendah kepada pasangan hingga tak beri peluang kepada pasangan untuk membela dirinya. Setiap kali nak bela diri, mula lah anda nak katakan yang pasangan anda ni bising. Anda cepat rasa annoying bila pasangan nak bela diri.

Nak tahu tak, mencemuh ni adalah pembunuh pertama di dalam hubungan suami isteri. Pasangan mana yang nak dicemuh, dimaki oleh orang yang mereka sayang? Bila dah dimaki, pasangan pun mudah nak tertrigger. Jangan berlaku sinis terhadap pasangan. Belajar untuk terima kekurangan pasangan kerana tak ada seorang pun yang perfect di dalam dunia ni.

3. Defensif
“Abang tak pernah pun perasan benda baik yang saya buat.”
“Eh bukan saya je, abang pun pernah buat saya macam tu.”

Biasanya, orang yang defensif ni adalah orang yang dikritik dan dicemuh. Tapi, ada juga yang nak defend diri mereka bila mereka nak memberikan alasan kepada kesalahan mereka dan berlakon sebagai mangsa keadaan.

Di dalam keadaan ni, pasangan anda akan rasa diserang atau rasa anda sedang menyerang balas. Bila dah serang menyerang, konflik pun akan berlanjutan. Selalunya, ketika anda menjadi defensif, mudah untuk anda mengungkit kembali perkara lama. Inilah yang akan menyebabkan anda ataupun pasangan makin mudah nak mengkritik dan mencemuh. Sukar untuk anda dan pasangan nak selesaikan kerana sering rasa terancam. Ini yang akan menyebabkan ego semakin tinggi.

4. Diam Membatu
“Saya takda apa lagi nak cakap pasal ni. Dah penat cakap.”
“Cukup lah, saya tak nak dengar semua ni.”

Bila anda diam membatu, sebenarnya anda tak nak pun mendengar pasangan anda. Sebaik mana pun pasangan anda nak cuba berkomunikasi dengan anda, anda akan pilih untuk ignore. Anda tak mengendahkan pasangan kerana anda tak mahu dipengaruhi. Perasaan marah tu yang membuatkan anda susah nak terima. Sebaliknya, pasangan anda akan rasa tak guna pun bercakap dengan anda kerana anda dah bina dinding untuk sekat segala komunikasi. Solusi yang anda ataupun pasangan anda dapat fikirkan adalah lari daripada masalah kerana dah tak dapat nak mempengaruhi pasangan.

Uruskan Ego

Kalau dah macam ni, sampai bila-bila anda tak dapat nak cari bahagia. Cara untuk mengurus ego ketika berdepan dengan konflik Mungkin bagi anda dah tak ada cara lain dah nak menundukkan ego pasangan ni. Lama kelamaan, anda dan pasangan pun mengambil keputusan untuk berpisah.

Jangan kerana ego, perkahwinan anda roboh. Usah khuatir, ada beberapa cara nak urus ego agar anda dan pasangan boleh sama-sama mencari solusi kepada masalah anda.
Pertama, anda kena kenal dengan ego anda.

Kedua, sedari diri dan fikiran anda. Anda kena belajar untuk berlembut dengan diri anda sendiri. Be gentle with yourself. Terapi hati akan membuatkan anda lebih sedar apa yang membuatkan anda tertrigger.

Berlembut lah dengan diri. Sekiranya anda berkeras dengan diri anda sendiri, sukar untuk anda melembutkan hati hingga menyebabkan kita diri terseksa. Anda harus berhenti untuk percaya apa yang fikiran anda katakan, terutama fikiran yang buat kita sedih, stres dan berperasangka kerana ini yang membuatkan anda berkeras hati

IKLAN

Kagumi perasaan anda dan senaraikan apa yang anda syukuri terhadap pasangan anda. Melalui cara ini, anda boleh menghormati pasangan anda. Biasakan memuji pasangan untuk elak daripada mencemuh pasangan anda.

Gunakan bahasa yang berkesan seperti “maaf sebab abang tak suka…boleh abang tolong saya faham apa yang mengganggu abang?” ataupun “saya tak nampak apa yang abang nak, tapi saya tak suka sakitkan hati abang.” Anda minta bantuan daripada pasangan daripada terus menjadi defensif.

Cari Solusi

Anda boleh berterus terang dengan pasangan dan jangan suka memberi alasan. Melalui ini, anda pasangan anda merasakan anda ni seorang yang bertanggungjawab. Kepada anda yang suka diam membatu dan suka pendam, anda sebenarnya sedang menghindari diri daripada merasakan emosi yang berlebihan. Jangan pendam hingga memakan diri. Kongsikan apa yang berlaku kepada pasangan secara sihat. Bila anda diam, anda sebenarnya membunuh hubungan anda.

Jangan cuba untuk atasinya sendiri. Anda kena tetapkan had rasa sayang semasa konflik. Jangan tunggu sampai dah nak meletup, baru anda nak take action. Sebaliknya, anda boleh katakan kepada pasangan, “abang, saya dah tak tahan” sebelum anda meletus macam gunung berapi. Beritahu kepada pasangan untuk memberi masa kepada anda urus emosi. Jangan terus lari menyepi. Terus terang lah dengan pasangan anda. Tarik nafas, dan mulakan untuk ubati diri anda.

Inilah masalah dan solusi kepada keegoan anda dan pasangan. Selamatkan hubungan anda kerana anda juga layak untuk menjemput bahagia. Melalui perkongsian ini, saya harapanda boleh aplikasikannya di dalam hubungan anda dan pasangan. Jangan biarkan ego menguasai diri hingga tak nampak yang mana betul, yang mana salah. Kurangkan ego, bina bahagia.

MW: Tak perlulah rasa diri kita hebat sebabnya kalau masing-masing ego dan tak mahu mengalah, cahaya rumahtangga tidak akan aman dan tenteram. Nak bahagia rendahlah ego, tak rugi pun.

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

Nak Jadi Usahawan Viral, Ini Tujuh Pilihan Kursus Kemahiran Untuk Wanita B40 & M40

IKLAN

Nak maju jangan tunggu. Peluang pun datang bukan selalu apatah lagi sekarang ini kita sedang lalui kehidupan sukar berbanding dahulu. Daripada asyik termenung dan meratap pilu, elok mengorak langkah mulakan bisnes baru. Sampai bila nak tengok orang lain maju dan kita masih lagi kaku?

Tiada idea, tak ada kemahiran dan arah nak tuju? Mingguan Wanita (MW) sebagai teman setia wanita sedia membantu dan tahu apa yang anda perlu.

Terkini, selepas penganjuran Webinar Bangkit Wanita #bisnesdarirumah, Mingguan Wanita menerusi kempen Bangkit Wanita, membuka pendaftaran kepada kursus latihan praktikal jangka pendek.

Kursus-kursus akan bermula hujung Mei hingga Ogos ini dan kemuncak kepada kempen ini ialah penganjuran Konvensyen Inspirasi CEO Bisnes Viral.

Kursus latihan yang ditawarkan akan berlangsung selama sehari setiap satu dan orang ramai khasnya wanita B40 dan M40 boleh memilih kursus yang diminati.

Apa yang menarik, kursus-kursus ini memang direka khas untuk mereka yang mahu berniaga sebaik tamat latihan asas kemahiran ini.

Sejumlah tujuh kursus asas latihan praktikal dan demo dibuka untuk penyertaan merangkumi sektor makanan, pengurusan, busines kedai online, jahitan dan perkhidmatan.

Antara kursus-kursus asas yang dijangka mampu melahirkan peserta yang berkemahiran dan boleh terus dipraktik dalam perniagaan ialah:

JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI. Dibuka dalam dua pilihan tarikh iaitu pada 12 Jun dan 26 Jun 2021. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti.

( https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

Cookies Viral Legend. Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan. Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak. Kursus diadakan pada dua pilihan tarikh iaitu 10 Julai dan 24 Julai 2021.

( https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/ )

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita