Ajal dan maut ketentuan tuhan. Pergi tanpa pesan dan tidak menghebohkan penyakit yang dihadapi penyanyi dan pelakon, Mya Matahari dilaporkan meninggal dunia akibat kanser tisu, hari ini.

Difahamkan Maya atau nama sebenarnya Meyanaliza Ruslee, 44, menderita penyakit tersebut sejak setahun lalu, namun merahsiakan daripada pengetahuan ramai. Sebelum ini penyanyi lagu Matahari itu pernah mendapatkan rawatan di China dalam usaha untuk mengubati penyakitnya itu.

Mya menceburi bidang seni pada pada tahun 1995 menerusi album pertamanya, Matahari. Lagu berjudul Matahari telah melonjak nama Maya yang kemudiannya terus dikenali dengan nama Maya Matahari sebelum menukar ejaan namanya kepada Mya.

Sertai Gegar Vaganza Musim Kelima

Selain itu Mya turut aktif dalam bidang lakonan dan pernah membintangi filem Gemerlapan pada tahun 1997. Diikuti dengan lakonan pentas dan beberapa sitkom televisyen.Nama Mya kembali menjadi menjadi perhatian selepas menyertai program Gegar Vaganza musim kelima dan kemudiannya bergelar penyampai radio Best FM.

IKLAN

Maya pernah berkahwin dengan Tengku Shahreza Tengku Abdul Aziz pada 26 Jun 2009, sebelum berpisah pada Ogos 2015 tanpa memiliki cahaya mata.

Luahan Rakan Rapat

Berita pemergian Mya dikongsikan beberapa rakan rapat penyanyi tersebut antaranya Haiza, Nazia Mustafa, Amyza Adnan dan Ieda Moin.Malah turut meluah rasa kesedihan atas pemergian penyanyi tersebut, sementelah mempunyai banyak kenangan manis bersama.

Antaranya pelakon Amyza Adnan;

“Al fatehah buat sahabat ku… Mya ruslee. AYA!!!!!!!! rahsia itu tetap aku simpan hingga akhir hayat mu. Amanah dari kau sahabat ku. Aku tau dia sakit ,tapi tak pernah sekali pon aku hebahkan atas dasar AMANAH. Semoga ada rezeki dan ruang untuk kami melihat jenazahmu buat kali akhir. Al fatihah.

IKLAN

Pelakon Nazia Mustafa;

“Innalilahiwainnalillahirajiun…. KAU PERGI JUA.
Maya, jauh didalam hati aku ni, aku rindukan kenangan lama kita, kita sama-sama susah senang kongsi segalanya, kita bergado pastu baik sebab dan kita lebih mengenali diri masing-masing sebagai sahabat, aku rindu semua tu.”

Tapi bila aku, kau @iedamoin79 @amyzaaznankaaia dah kawin. Masing-masing ada jalan hidup masing-masing. Kita jarang jumpa tapi kita masih lagi bersahabat. Tak call tak jumpa tak bermakna kita lupa bukan…. tapi kenapa kau pergi terlalu awal, sebab kita belum lagi habis bercerita tentang kita, kau hentikan cerita kita kat sini ayaaaa”

IKLAN

“Allahuakhbar.. Ya Allah… kau letakkan lah sahabat aku ni di syurga mu ya Allah. Allahuakhbar..Tunggu aku tau, masa aku pun akan tiba. Semoga Allah temukan kita untuk kali kedua.”

MW: Memang sedih apabila kehilangan kawan rapat yang kita miliki, apatah lagi pernah berkongsi segala kenangan suka dan duka. Mingguan Wanita mengucapkan salam takziah buat keluarga penyanyi ini, dan mendoakan semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. Al fatihah.

Sumber: Sinar Harian,naziamustafar, amyzaaznankaai