Lazimnya setiap kali tibanya musim raya, kita akan bagi duit raya yang diisi dalam sampul sebagai satu sedekah dan tradisi turun temurun. Namun dilema yang selalu dihadapi bila duit raya dah ada, sampulnya pula yang tiada. Kalau nak beli sampul-sampul ni, boleh tahan juga harganya. Dapat percuma pula tak berapa berkenan pula dengan coraknya.

Sebenarnya mak-mak boleh buat sampul duit raya sendiri je. Boleh pilih corak yang mana suka, lebih puas hati dan betul-betul jimat! Mana tak nya, dengan kos RM5 boleh dapat 120 keping sampul duit raya.Memang berbaloi-baloi.

Yang paling penting, ia unik dan tersendiri, lain daripada yang lain.Tak susah mana pun, ikut je langkah-langkah  yang dikongsikan oleh Maznabilah Mahamed dibawah ini

Bahan-Bahan:

(12 Keping Sampul Duit)

1 gulung Kertas pembalut hadiah
Pisau
Gam

Cara Membuat:

1.Lipatkan kertas pembalut hadiah kepada 4 bahagian macam dalam gambar.

2.Kemudian potong dengan menggunakan pisau bahagian tersebut.

3.Setelah itu,lipat kepada 3 bahagian sama rata dan potong dengan pisau. Jadi 3 keping macam dalam gambar 3 x 4=12, jadi dapat 12 keping sampul raya untuk 1 gulung pembalut hadiah.Ngam-Ngam je tak membazir.

IKLAN

4.Lipatkan pula bahagian kanan dan bawah. Lipat kecil je macam dalam gambar. Kemudian,lipat macam gambar sebelah tu.

5.Potong sikit bahagian atas, lipat dan kemaskan ia untuk dijadikan penutup.

IKLAN

6.Kemudian, gam. Jangan letak gam banyak sangat nanti tak cantik.

Siap!

Tip Ekstra!

1.*Beli pembalut hadiah secara borong lebih murah berbanding beli satu-satu. 10 gulung anggaran harga dalam RM4-RM7.

IKLAN

2.Nak lagi cantik letak dolly paper. Ni kertas lain. Memang beli banyak corak. Dolly paper ni RM3 je 100 keping. Kat Mydin pun ada.

Selamat Mencuba!

Sementara tu kalau nak rasa #BetulBetulRaya, datanglah ke Karnival Karangkraf pada 1-3 Jun 2018 ini di Kompleks Karangkraf, Shah Alam bermula jam 2.00pm – 2.00am. Ada pelbagai aktiviti #BetulBetulBest dan jualan barangan raya yang #BetulBetulViral daripada 50++ jenama online terkenal tau!

Jangan Lupa datang tau!

Sumber: Maznabilah Mahamed