Perkara yang paling seronok buat anak-anak bila tiba raya tentulah bila dapat duit raya. Inilah yang ditunggu-tunggu oleh mereka. Tak sabar nak buka sampul raya dan tengok jumlah yang mereka dapat.

Dari dulu lagi budaya bagi duit raya sudah sinonim untuk setiap perayaan. Ini sebagai tanda untuk meraikan anak-anak dan memberikan keseronokan pada mereka.

Bukan setakat anak-anak, pada orang tua atau sesiapa saja yang dirasakan perlu untuk bagi duit raya. Mungkin inilah yang dikatakan budaya bagi duit raya setiap kali perayaan. Cuma yang tak pasti berapa jumlahnya sebab wang ada dalam sampul raya.

Ada juga yang tak ‘sedap’ dengar dan lihat bila ada yang mempertikaikan. Dapat duit dalam sampul raya pun bukan main seronok dan berteka teki jumlah di dalamnya. Ada yang dapat sedikit dan ada pula yang dapat banyak. Apa yang pasti, banyak atau sedikit, kedekut atau berkira bukanlah alasan. Yang penting niat dan keikhlasan kita.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Mak Ayah Pakai Duit Raya Anak, WAJIB GANTI Kecuali Kegunaan Anak Itu Sendiri

Jumpa Kanak-kanak Hadiahkan Duit Raya Seringgit Dua, Sedekah Jangan Nanti-nanti

Info Lebih Menarik DI SINI

Sampul Raya Atas Sedekah Jariah

Budaya bagi duit raya ni bukan budaya Islam.. Kalau nak bagi atas dasar sedekah jariah, memang digalakkan. Tapi kalau dah nama sedekah jariah, ikut kemampuan si pemberi.

IKLAN

Tak kisah la berapa waima seringgit sekali pun.. Mak bapak tolong ajar anak-anak jangan bukak sampul duit raya depan orang.. Jangan ajar anak-anak mintak duit raya daripada orang..

Nampak sangat biadapnya. Masalahnya ada mak bapak bila anak-anak dapat duit raya, akan terpacul soalan; “Berapa orang tu bagi duit raya?”

Tak semua orang mampu nak bagi duit raya kaler hijau, merah, oren, biru muda dan purple.. Dengan tarif elektrik dah naik, dengan harga barang yang mahal, ramai yang bajet cukup-cukup je.

Kalau ada dan mampu, tak salah memberi.. tapi jangan sampai jadi riak nak orang tau banyak isi dalam sampul tu.. Keikhlasan tu penting.. bukan nak menunjuk-nunjuk..

Ikut Kemampuan

Bagi yang tak mampu, kemeriahan Lebaran tu tak cacat pun kalau tak dapat bagi duit raya dan tetamu yang bawak anak-anak beraya kena la faham.. Jangan diumpat atau dicaci orang yang tak bagi duit raya atau yang mampu bagi seringgit dua je.

Bukan soal kedekut atau berkira tapi kalau dah memang bajet tak berapa nak ada, nak dikorek tang mana?

IKLAN

Hari ni hari dia, hari kita tak tau bila. Hidup ni macam roda. Bersederhanalah bila menyambut Hari Raya..

Baju lama? No hal..

Kuih takde? No hal..

Tak dapat bagi duit raya? No hal..

Cakap je: “maaf la tahun ni bajet sakit sikit.. Doakan saya melimpah ruah rezeki ye lepas ni..”

IKLAN

Kalau orang yang dengar tu ada iman dan hati dia bersih, dia akan faham dan doakan.. Tak akan diumpat atau jadi bahan cerita.

Mingguan Wanita : Tiap kali raya mesti wajib tukar duit raya. Masukkan dalam sampul raya. Walaupun budaya ini tiada dalam Islam tapi ia sekadar untuk menggembirakan mereka. Sedikit atau banyak tak kisah, asalkan ikhlas.

Sumber: BEST my

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :
https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita