Kalau diingat balik, cara mak ayah marah dulu memang buat kita sebagai anak sangat takut dan seram. Pantang buat silap sikit, nanti ada la ‘hadiahnya’.

Kadang-kadang tak perlu bagi ‘hadiah’ cubit, rotan bagai, tapi dengan guna isyarat badan pun sudah buat anak-anak takut. Itulah yang mak ayah dulu marah. Cara inilah membuatkan kita patuh, dengar dan jadi ‘orang.

Bukan bermakna sekarang ini, cara mak ayah marah tidak membuatkan anak jadi ‘orang’. Masing-masing ada cara dalam mendidik anak. Cuma apa yang boleh dikatakan cara inilah mmberi kita pengajaran dan ingat sampai ke tua. Betul tak?

Bezanya cara mak ayah dulu marah dengan sekarang. Mak hanya guna bahasa badan, jeling atau celikkan biji mata pun dah cukup. Ayah pula dengan hanya berdehem pun dah buat anak-anak terus bangun dan patut apa yang disuruh.

Inilah cara mak ayah dulu marah, paling terbaik untuk anak-anak. Boleh dikatakan sampai bila-bila kita akan ingat dan jadikan panduan. Perkongsian daripada Mohd Fhais Salim ini betul sangat. Mak ayah dulu guna isyarat saja, tak perlu suara pun.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Ajar Anak Lelaki Cara Dulu, Hidup Susah Bukan Beri Kemewahan, Baru Jiwa Kental

Ajar Anak Adab Di MEJA MAKAN, Elak Layan Mak Macam BIBIK, Jangan Biasakan!

Info Lebih Menarik DI SINI

Mak Ayah Dulu Marah Paling Terbaik

Jujurnya, cara mak ayah dulu marah paling terbaik

Tak perlu dan tak payah bersuara pun, dia jeling saja terus semua bangkit buat kerja masing masing.

IKLAN
Bila mak ayah buat kening jadi tajam,
Anak mata hitam panah tepat pada muka kita
Dari pandangan mata dah nampak aura marah tu
Tak pernah ada lesung pipit, boleh terjojol jadi lesung pipit
Bibir tebal ke nipis ke, bila dah senget semua takut

Bgitu sekali hebatnya orang dulu-dulu kalau marah. Mungkin sebab itu dulu jarang kita dengar ada anak yang kurang ajar pada mak ayah terang terangan.

Senakal dan sedegil mana pun anak anak dulu, bila mak ayah cakap sekali semua patuh, tunduk dan hormat.

Guna Bahasa Tubuh

Rupanya rahsia mereka ada pada Bahasa Tubuh. Patut la.

Bahasa tubuh ini banyak ibrah dalam mendidik anak anak.

1. Kita jadi kurang membebel dan terlepas kata-kata yang tak bermanfaat. Autoriti kita terpelihara.
2. Tak stres dan serabut kepala. Mulut ini ibarat bom emosi. Sekali kita buka, habis semua emosi dalam badan meletup.
3. Anak lebih mudah faham dan terima. Ini kerana bahasa tubuh kita 93 peratus lebih mudah di fahami mereka berbanding kata-kata, 7 peratus je kot.
4. Mudah nak “engage” dengan anak. Bila kita diam dan bagi peluang anak bercakap, banyak kita boleh faham isi hati dia berbanding kita monopoli perbualan tu.
5. Kita dapat jaga “connection” kita dengan anak. Tak ada hati yang terluka dan tak ada mental yang terseksa. Bahayanya lidah ini boleh jadi lebih tajam dari pedang.

Lagipun, bahasa tubuh seperti gerakan muka ni ibarat satu senaman juga. Boleh beri efek awet muda lagi.

Jadi nak kekal muda bergetah banyak buat senaman muka ni. Kurangkan membebel sebab membebal punca hormon stres jadi banyak. Hormon stres buat muka kita nampak tua!

Lagi satu, kata-kata mak ayah kita mungkin dah lupa sekarang ni tapi pandangan mata dan mimik muka mereka tetap kekal di dalam ingatan sampai bila bila.

IKLAN

Wallahu A’lam.

MW: Betul sangat. Inilah yang buat anak-anak ingat sampai bila-bila dan cara inilah buat hormat dan patuh.

Sumber: Mohd Fhais Salim

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

IKLAN

Antara kursus-kursus asas yang dijangka mampu melahirkan peserta yang berkemahiran dan boleh terus dipraktik dalam perniagaan ialah:

JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti.

( https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

Cookies Viral Legend. Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan. Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak.

( https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/ )

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita