Cara didikan mak ayah dulu dengan sekarang boleh dikatakan jauh berbeza. Mungkin juga disebabkan keadaan sekarang yang semakin moden, malah tidak keterlaluan ada anak-anak yang menjadi ‘raja’ dalam rumah.

Kalau nak dibandingkan kita dulu cukup takut dengan mak ayah, baik dari segi menjaga tingkah laku, pembelajaran dan sebagainya. Ada mak ayah hanya tunjuk riak muka sahaja, kita sebagai anak pun dah takut lain macam.

Sebab itu, bila kita tengok kejayaan anak-anak waktu itu cukup membanggakan. Cara didikannya yang berbeza dengan sekarang.

Walau bagaimana pun, tidak bermakna mak ayah sekarang lepas tangan dalam menjaga keperibadian anak. Mungkin ada sesetengah mak ayah sekarang masih mengamalkan apa yang diajar oleh kedua ibu bapa mereka dahulu. Tapi, tidaklah semua bergantung kepada keadaan sekarang juga.

Perkongsian daripada Hanis Athirah Rosli cukup menarik dan boleh jadikan panduan untuk mak ayah sekarang. Tip keibubapaan oleh mak ayahnya turut dipaktikkan kepada cucunya. Nasiihat dan teguran itulah menjadikan kita sebagai seorang manusia yang berguna.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Mak Ayah Tak Suruh Ikut Tapi Anak MESTI Tiru, Tunjuklah Yang Baik-Baik

Baca Istighfar, Cara Mudah Sedekahkan Pahala Buat Mak Ayah Yang Telah Tiada

Info Lebih Menarik DI SINI

Mak Ayah Aplikasi Pula Pada Cucu

9 tip keibubapaan yang ‘Umi dan Abah’ sya buat dan saya cuba aplikasikan kepada cucu mereka.

Saya adalah anak pertama kepada pasangan guru yang sweet dalam gambar ini. Merekalah insan pertama yang mendidik, mengasuh dan membesarkan saya dengan penuh kasih sayang.

Saya juga masih struggle dalam dunia parenting dan kadang-kala ulangi kesilapan yang sama walaupun saya sendiri tahu perkara itu tak patut dilakukan. Sebab saya ialah manusia, jadi saya tidak akan pernah sempurna, sebab itu Allah hantar pelbagai jenis manusia untuk perbetulkan diri ini dari melalukan kesilapan yang berterusan.

Insan yang selalu menegur saya dalam mendidik anak ialah Umi dan Abah. Saya terima dengan hati terbuka, hadam dan perbaiki diri. Memang secara peribadi saya sangat mengagumi cara Umi dan Abah mendidik kami enam beradik.

IKLAN

Walaupun saya membesar menjadi orang yang biasa saja, tapi saya bahagia dengan didikan Umi dan Abah yang dapat memanusiakan saya. Jadi, hari ini saya ingin kongsi beberapa perkara dan peristiwa yang masih saya ingat bagaimana Umi dan Abah mendidik kami, dan saya juga cuba aplikasi perkara yang sama untuk cucu-cucu mereka pula.

PERKATAAN BAIK-BAIK

Pertama, Umi Abah menggunakan perkataan baik untuk menegur kesalahan kami adik beradik. Mereka tidak pernah sumpah seranah atau menggunakan perkataan kesat walaupun perangai kami memang boleh tahan nakalnya. Tapi perkataan yang Umi Abah guna untuk tegur sangat deep dan berkesan sampai ke tua! Kalau buat salah pula di hadapan saudara mara, Umi Abah akan panggil kami datang dekat dengan mereka dan menegur kami secara terus dan tidak terpekik. Memang mereka sangat menjaga aib anak-anak.

TIDAK BERGADUH DEPAN ANAK

Kedua, Umi Abah tidak pernah bergaduh atau bertekak di hadapan anak-anak. Saya pun ada bertanya adik-adik, tapi ternyata kami semua tidak mempunyai memori yang mengingatkan Abah Umi bermasam muka sesama mereka. Membebel sambil mengusik tu ada, tapi bergaduh memang tiada dalam kotak memori kami.

Perkara ini saya masih belajar dan komited untuk aplikasi dalam rumah tangga saya dan suami. Sebab setiap rumah tangga ada ujiannya dan bukanlah ibarat fairy tale yang indah-indah belaka. Mahu atau tidak, kita tidak dapat lari daripada dugaan dan saat-saat genting yang perlu dihadapi bersama. Tapi, jika ada masalah Umi Abah akan berbincang di dalam kamar tidur peribadi tanpa didengari kami anak-anak. Ini kerana pertelagahan antara suami dan isteri yang disaksikan anak-anak akan membawa impak tidak sihat kepada mereka kelak.

TEGUR DI BELAKANG ADIK BERADIK LAIN

Ketiga, sebagai anak sulung, sewaktu kecil saya selalu mencabar kesabaran Umi dan Abah. Setiap kali Allah kurniakan adik baharu, saya ingat saya akan buat perangai untuk menarik perhatian Umi dan Abah. 5 orang adik, macam-macam perangai pelik saya buat. Apa yang saya boleh puji, Umi Abah tak marah saya kuat-kuat depan adik-adik. Kalau saya salah Umi Abah akan tegur saya di belakang adik-adik. Sebab mereka sangat menjaga maruah saya sebagai anak sulung dari tercalar dan tidak mahu adik-adik kurang menghormati saya.

Semasa menegur Umi Abah akan semaikan benih tanggungjawab dalam diri saya. Mereka selalu beritahu saya harapan mereka terhadap saya sebagai contoh terbaik untuk adik-adik. Jika saya berperangai buruk, adik-adik akan mengikut buruk juga. Jika Umi Abah tiada, saya yang harus menjadi orang pertama jaga adik-adik. Teguran yang dibuat memang meresap masuk dalam minda ini tanpa sedar dan sehingga saya dewasa. Memang anak sulung kebanyakkan mempunyai ciri kepimpinan dan sampai hari ini saya cuba akan penuhi harapan dan impian Umi Abah supaya menjadi insan yang boleh dicontohi adik-adik.

HAK ANAK TERTUNAI

Keempat, sesibuk mana pun Umi Abah, mereka terus pastikan hak-hak anak tertunai. Hak anak-anak untuk mendalami agama, belajar, bermain, fisiologi dan kasih sayang mereka akan usahakan untuk penuhi. Umi Abah menyediakan kami adik beradik persekitaran pembelajaran kondusif di rumah dan masa sama mereka sangat meraikan fitrah kami sewaktu kanak-kanak untuk bermain. Selain itu, Umi Abah juga menujukkan teladan dalam mendalami ilmu. Saya ingat, saya banyak belajar melalui pemerhatian terhadap sikap, sifat dan tingkah laku mereka.

IKLAN

TEGAS DALAM PERATURAN DI RUMAH

Kelima, Umi dan Abah juga sangat tegas dalam melaksanakan peraturan di rumah. Tegas tapi sayang, dah hasilnya Alhamdulillah kami enam beradik menjadi insan yang lebih berdisiplin dan peraturan yang diamalkan menjadi rutin yang sebati dalam diri kami. Sebagai contoh, masa kecil sebelum Maghrib kena balik rumah dan mandi. Masa Maghrib tak boleh buka tv kecuali dah solat dan mengaji baru boleh tonton cerita Doraemon. Itu pun satu hari tu je boleh excuse.

Selain itu, Umi Abah juga terapkan rutin sampailah rutin itu menjadi kebiasaan dan kekok jika kami tidak ikuti. Contohnya setiap hari rutin solat berjemaah, mengaji bersama, waktu makan bersama dan waktu borak luah perasaan tiap hari terutamanya selepas solat Maghrib sambil menunggu waktu Isya’.

SUKA BERSEDEKAH

Keenam, saya juga selalu perhatikan dari jauh Umi dan Abah suka bersedekah dan saya akan meniru perbuatan mereka. Masa kecil pun semasa pergi pasar tani Abah selalu bagi kami duit, dan Abah akan minta kami masukkan duit ke dalam tabung sedekah yang dihulurkan dekat makcik pakcik.

Selain itu, Umi Abah akan lorongkan kami ke jalan sedekah. Baju, buku, permainan yang masih boleh guna dan elok lagi, kami bersama-sama akan menyumbang kepada yang memerlukan. Betul, dengan perbuatan sedekah kami anak-anak berasa lebih lembut hati dan empati kepada insan yang memerlukan. Jadi, apa yang Umi Abah ajar dari kecil kami pegang supaya menjadi roh dan isi.

TIDAK MENGELUH

Ketujuh, Umi Abah juga satu lagi yang saya kagumi, Umi Abah tidak mengeluh tiada duit di hadapan anak-anak mereka. Walaupun kadang-kala saya Nampak Abah Umi struggle masa saya kecil, tapi kami adik beradik tidak pernah berlapar. Umi ajar bila dapat rezeki jangan lupa cakap Alhamdulillah. Jadi, bila diri ini yang dewasa dikurniakan rezeki yang murah, saya ingatkan diri ini jangan sesekali bersikap kedekut dengan mereka.

Memang Umi Abah tak pernah minta wang ringgit, tapi tak salah membalas jasa mereka dengan menghulur wang ringgit ataupun hadiah kegemaran mereka. Jasa mereka memang tidak dapat terbalas, cuma saya niatkan di hati untuk membahagiakan mereka.

RAI MINAT DAN PILIHAN ANAK

Kelapan, Umi Abah juga sangat meraikan minat dan menyokong pilihan kami adik beradik. Sekiranya kami tersilap dalam membuat pilihan, itu sebenarnya adalah sebahagian daripada proses belajar dan pendewasaan. Namun, mereka sesekali tiadak menyekat malah menghormati pendirian kami selagi tidak melanggar fitrah agama.

IKLAN

Dalam masa yang sama, mereka juga turut beri pandangan dan menasihati kami dalam membuat keputusan. Dan ada keputusan yang dahulu saya argue, tapi bila saya ikuti rupanya ada hikmah di sebaliknya. Contohnya dulu saya tekad tidak mahu menceburi profesion perguruan, namun atas nasihat dari Umi, saya teruskan walaupun pada awalnya saya rasa terpaksa. Tapi, hikmahnya, saya jatuh hati dalam profesion ini dan sangat mencintai ilmu pendidikan.

TIDAK IKUTI KEMAHUAN ANAK

Kesembilan, Umi Abah juga tidak semudahnya menuruti kemahuan kami. Kalau masa kecil dulu serius saya tak faham, kenapa kawan – kawan saya senang saja dapat mainan baru. Tapi saya perlu usaha macam-macam baru boleh dapat. Rupa-rupanya Umi dan Abah ingin mendidik saya supaya berusaha sendiri untuk dapatkan sesuatu. Contohnya saya perlu mengumpul duit dulu untuk membeli sesuatu barangan. Bila saya belajar susah dan senang mengumpul duit dapatkan sesuatu, ternyata saya lebih menghargai barangan tersebut. Jadi saya dapat disini untuk anak-anak they need to feel the struggle. Saya pun dapat belajar untuk bersabar dan lebih faham.

Kebaikan Dituruti, Kelemahan Jadikan Teladan

Sekali lagi diulangi, apa yang Umi Abah saya lakukan memang dah tipikal dalam dunia parenting. Tapi bila saya refresh dan refleks rupanya sudah banyak ilmu parenting yang Umi Abah amalkan dalam membesarkan kami adik beradik. Umi Abah saya bukan sempurna, tapi sebagai seorang anak kebaikan mereka saya perlu turuti, dan kelemahan mereka untuk dijadikan teladan. Kerana hakikatnya mereka tetap insan biasa bukannya para Nabi.

Sukar untuk melafaz rindu ini kepada dua insan penyeri kehidupan ini. Walaupun boleh dikatakan hampir setiap hari hubungi mereka, tapi kadang-kala rasa macam 10 hari tak hubungi. Ya Allah, syukur kerana Engkau panjangkan usia mereka, limpahkan mereka dengan kesihatan sehingga diri ini dapat merasakan kasih dan sayang Umi dan Abah. Alhamdulillah.

Abah dan Umi,
Restuilah kami dengan doa kalian,
Iringilah kami dengan kasih sayang kalian,

Berkatilah kami dengan ayat-ayat azimatmu,

Agar kami takkan leka dengan dunia yang sementara,

Agar kami takkan terlupa tanggungjawab mendidik amanah Allah ini
#tipsparentinghanis
#tipsparenting
#hanisathirah

MW: Bagaimana kita tengok mak ayah kita buat dan lakukan, itulah yang kita ikutkan. Ingat, yang baik kita ikut dan kelemahan itu kita jadikan teladan.

Sumber: Hanis Athirah Rosli

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita