anak menangis

Anak kalau menangis, biasanya itu sebab dia gagal mendapatkan sesuatu yang dia nak. Kadang siap berguling tempat orang ramai sebab suruh mak ayah ikut kehendaknya. Ya, itulah senjata anak kecil.

Jadi mak ayah kena menggunakan pelbagai strategi untuk memujuk dan bagi dia berhenti menangis. Jiwanya sangat sensitif, selalu menangis dan mudah marah.

Untuk mengatasi masalah ini, mak-mak boleh ikut tip redakan anak menangis daripada Puan Anayasmin Azmi ini.

Kalau anak menangis.. Elakkan dari cakap…

“Dah..dah jangan nangis”
“Diam..orang tengok tu..”
“Eh dahla takde ape pun..”

Sebaiknya acknowledge perasaan mereka.

“Oh..adik nangis sebab sedih ya..”
“Adik nangis sebab sakit ya..ok…ok..”

Paling worst kalau anak tengah tantrum kita cakap “tengok tu..budak tu tak nangis pun..”

IKLAN

Ini 5 Cara hadapi tantrum si kecil; yg saya belajar dari developmental consultant semalam:

1. tantrum pasti ada trigger. Sebaiknya kenal pasti trigger dan cuba prevent trigger berlaku.

2. Bila emosi tengah peak…buatlah ‘ignore’ therapy beberapa minit.

3. Perhatikan bagaimana anak ‘calm down’. Berapa lama dia ambil masa nak ‘settle’ kan emosinya…Ini berguna jika berlaku lagi situasi yang sama.

IKLAN

4. Dah calm down..dekatilah dan bicaralah dengan lembut.

5. Kuatkan hati hadapi pandangan umum. Kerana majoriti situasi, kita marah dan pukul anak disebabkan ‘pressure’ dari sekitar.

IKLAN

Saya ingatkan diri saya dan semua yang membaca..bersabarlah..berilah peluang anak belajar mengenal emosi.

Nota Daripada Penulis:

Perkara yang boleh dibuat untuk meredakan anak yang sedang mengamuk adalah:

1. Peluk anak dari arah belakang.
2. Bisik ke telinganya yang anda sayang dan sangat faham dengan perasaannya.
3. Bacakan Surah Toha ayat 1- hingga 5 pastu tiupkan di ubun-ubun anak
4. Tenangkan dia dengan kata-kata kasih dan anda juga sendiri perlu bertenang.
5. Jangan sekali-kali marah dan menjerit atau memukul anak dengan tujuan untuk mendisiplinkannya. Iani hanya akan menjadikan dia anak yang pengecut atau semakin suka memberontak.

Haaa… tak susah, bukan? Moga mak ayah mampu mendidik anak kecil dengan cara paling manja dan tetapi tegas walau sibuk dengan urusan mencari rezeki.