Jangan Kecam Mak Mak Yang Nak Anak Membaca Awal, Sebab Lepas Beberapa Tahun 7 Kesan Superb Ini Yang Jadi

MasyaaAllah.. Dahsyat kesan anak membaca awal.” Ini catatan yang dikongsikan oleh Puan Fauzan N Siti tentang anaknya, Haris yang didedahkan dengan membaca awal usia. Hebatnya, bila Haris dah besar dia mampu membaca laju 1 muka surat dalam beberapa saat dan faham intipati cerita.

Tapi usaha ibu ini tidak mudah. Di peringkat awal usia anaknya itu, bermacam kecaman diperoleh. Prinsipnya jelas, didikan ibu kepada empat orang anak ini bukan kerana siapa-siapa. Semuanya kerana Allah dan atas dasar itulah dia ‘jalan terus’.

Haris Faham Intipati Cerita

Sekarang baru rasa kesan pada anak dah besar.

Siapa lagi kalau bukan Haris.

Semalam saja-saja saya tunjuk satu muka surat dari satu buku laju laju.. beberapa saat.

Saya sendiri tak dapat kesan perkataan dalam itu.. Apatah lagi nak faham intipati cerita.

Saya tanya Haris..

What does it say?

Dia bagi tahu terus summary.. muka tenang je.

Saya check dan tepat.

Saya tanya macam mana dia baca dan faham walaupun tengok sekejap?

Dia cakap.

I see the whole picture and saw it my head (photographic memory) I can read quickly and focus on the important words only and compose the summary.

MasyaaAllah.

Tabarakallah.

Saya sendiri tak mampu buat. 5 tahun ambil medic. Baca buku bukan sikit. Tapi masih tak sampai tahap begini.

Haris boleh membaca umur 3 tahun.

Hari-hari mesti membaca. Buku bukan nipis nipis. Muka surat beribu-ribu.. tulisan halus-halus.

 

Jangan Kecam Mak Mak Yang Nak Anak Membaca Awal, Sebab Lepas Beberapa Tahun 7 Kesan Superb Ini Yang Jadi

Pernah Diperlekeh Tindakan Kongsi Ilmu Anak Membaca Awal

Dulu dulu.. masa saya share pasal kehebatan kesan membaca awal.

Bukan sikit orang mesej saya cakap saya merosakkan anak bila mereka membaca awal.

Bila dulu saya share dengan ibu-ibu melalui seminar anak membaca awal.

Orang siap buat posting khas kutuk tindakan saya.

Perli toksah cerita lah.. lali dah.

Hahaha

Ada juga yang mesej saya minta semangat bila mereka mengajar anak membaca awal. Orang lain cakap macam-macam.

Saya punya nasihat satu sahaja

Bismillah.. jalan terus..

Buat bukan sebab manusia tapi kerana Allah. Tugas kita menghasilkan anak-anak yang berilmu. Membaca itu jambatan ilmu. Bukannya kita ajar anak mencuri.

Kepada yang masih berusaha, teruskan usaha.

Jangan putus asa

Didik lah anak anak dan berdoa lah kepada Allah.

Moga Allah permudahkan urusan semua.

Ajar Anak Membaca Cuma 5 Minit Sehari

Kepada yang masih tidak tahu, saya ajar membaca maksimum 10 minit sehari. Selalunya 5 minit sahaja sehari.

Janganlah ada yang mesej saya pasal posting orang lain kesan buruk membaca awal lagi lepas saya up posting ini. Saya marah nanti ( saya garang wooo ) Saya up untuk memberi semngat pada yang sedang berusaha, bukan kepada yang anti early readers. Yang tak suka sila dok jauh jauh.

7 Kelebihan Anak Membaca Awal Usia

Mari saya share sedikit kelebihan anak yang membaca awal usia.. in shaa Allah

1. Kekuatan ingatan yang tinggi.
2. Sangat confident.
3. Akan minat membaca.. gila membaca.
4. Sangat sangat knowledgeable.. ini sangat ketara. Macam encyclopedia pun ya.. masyaaAllah
5. Matang… sangat matang dari usia.
6. Mudah belajar… apa sahaja yang datang, mereka senang nak kuasai.
7. Kesan bila dah tua ( sebab suka membaca.. saya tak tahu dia membaca umur berapa ya..heee) Boleh tengok Tun Dr. Mahathir ya.. itu tak payah nak susah susah.

 

Jangan Kecam Mak Mak Yang Nak Anak Membaca Awal, Sebab Lepas Beberapa Tahun 7 Kesan Superb Ini Yang Jadi

Betapa Tebalnya Buku Yang Mereka Selalu Baca

Bila saya cakap buku tebal-tebal.

Buku begini dalam 1-2 hari dah habis.. khatam berkali-kali.. tanpa jemu.

Ini lah dia contoh betapa tebalnya buku mereka selalu baca.

Ini Aisyah

bulan 12 ni dia masuk 10 tahun.

Sama macam Haris.. dia juga membaca awal.

Aisyah lebih awal lagi.. dia mula membaca buku pertama umur 2 tahun 10 bulan.

Sekarang.. dia juga membaca laju.

 

Jangan Kecam Mak Mak Yang Nak Anak Membaca Awal, Sebab Lepas Beberapa Tahun 7 Kesan Superb Ini Yang Jadi

4 Anak, Masing-masing Dengan Kelebihannya

MasyaaAllah

Faris ( boleh membaca 4 tahun ) dalam fasa transisi buku lebih tebal dan Maryam ( boleh membaca 3 tahun ) dalam fasa buku independent readers.

Semua anak anak saya ada hobi dan kelebihan masing masing. Yang mana saya sangat sangat raikan.. Mereka bebas untuk explore minat mereka. Tapi membaca itu bahagian yang besar dalam hidup mereka.

Haris seorang yang sukakan teknologi… macam macam dia explore.

Aisyah seorang yang suka kan seni dan lukisan.

Faris sukakan aktiviti lasak seperti bertukang dan memancing.

Maryam sukakan bahagian memasak dan speaking ( vocal and friendly )

Jadi… sangatlah tidak tepat jika katakan anak membaca awal ini akan terbantut, masalah tak suka tengok perkataan, hilang masa ceria kanak-kanak dan sebagainya.

Tip Nak Didik Anak Membaca Awal Usia

Kepada yang bertanya kepada saya macam mana nak mula anak suka membaca

Langkah paling penting adalah.

√    Tunjuk contoh kita suka membaca.

√     Kita luang masa membaca untuk mereka

√     Kita tunjuk membaca itu sesuatu yang menyeronokkan.

√     Ada orang suka membaca tapi dia baca sorang-sorang. Tak nak libatkan anak-anak. Rasa anak mengganggu “me time” dia dengan bukunya. Rugilah begitu.

Jom bina budaya suka membaca

Masyarakat yang suka membaca adalah masyarakat yang berilmu. Dengan ilmu kita akan menjadi masyarakat yang berfikir.

Semoga Allah jadikan kita golongan yang berilmu , beramal dan soleh.

Sumber/Foto : Fauzan N Siti