Nak hias dan dekorasi rumah tak semestinya kena beli yang dah siap.Boleh juga dibuat sendiri, malah lebih jimat. Contohnya carpet hiasan untuk lepak-lepak depan tv ni. Memang cantik dan kemas malah puas hati bila buat sendiri.Buat mak-mak yang pandai menjahit dan rajin boleh cuba buat carpet hiasan ini iya, guna bahan asas batting fiber.

Ikut cara yang dikongsikan oleh Anuar Chik ini sebagai panduan;

Kejadian Carpet Hiasan untuk lepak-lepak depan TV! iaitu cara nak buatnya. Bagi yang rajin mencuba silakan buat ya. Saya pun tiga kali try baru menjadi.huhu

Bahan Diperlukan:

1 meter batting fiber
Kain Cotton/lining
Cotton Piping size 1

Cara Membuat:

  1. Mula mula beli batting fiber 1 meter, tebal 1.5 inci bidang 90 inci. Ukur saiz yang kita nak buat. Ni size 40 inci panjang x 38 inci lebor yea. Potong kain bentuk yang kita nak. Biar terlebih besar nanti mudah jahit sebab fiber tu akan menarik / stretch bila jahit.
  2. Kemudian lukis urat daun macam tu. Nak lukis macam manapun sukahati kita la kan. Batting tu letak ditengah antara 2 lapis kain. Kemudian jahit jelujur keliling daun dan tengah.

3.Ni nama dia Betting Fiber 1.5in tebal ya. batting fiber boleh dibeli di kedai alatan jahitan.

4.Kain tu dua lapis. Tengahnya letak fiber tu ya. Jahit ikut garisan tadi guna jahitan biasa saja. Guna jahitan nombor 4. Guna tapak biasa ja tak yah tukar tapak lain. Jahit sampai habis kemudian potong lebihan kain ditepi bentuk tu. Masa jahit tu tangan kena tarik sikit fiber tu.

IKLAN

5.Dah siap potong bentuk, jahitkan piping/ lis dikeliling daun tu. Boleh juga jahit tepi rapat ikut suka hati kita la kan.

Cotton Piping size 1 inci dijual ikut segulung kat kedai jahitan.

IKLAN

Haaaa….tetiba dah siap 4 set pelbagai size.Guna kain cotton atau kain lining yang murah tu.

IKLAN

Buat la pelbagai warna baru best. Kita buat warna ni sbb dah orang nak kaler ni yea.

Baca Lagi Di Sini:
Tutorial Mudah Cara Jahit Sendiri Tilam Lembik Bayi Ukuran 40 Inci
High Speed Atau Portable, PANDUAN Pilih Mesin Jahit SEBELUM Beli

MW: Jadi buat mak-mak yang pandai menjahit, boleh cuba buat sendiri carpet hiasan untuk lepak-lepak depan TV ni ikut cara yang dikongsikan.

Sumber: Anuar Chik