isteri saya

Bukan mudah sebenarnya bagi sesorang lelaki bergelar suami untuk meluahkan rasa hati dan penghargaan buat isteri tersayang melalui kata-kata.Ramai suami yang lebih suka menzahirkannya melalui perbuatan dan isteri kena ‘faham-faham’ sendiri je lah.

Namun tidak bagi Encik Shazli Shots ini. Perkongsian nota ringkas dan penghargaan beliau buat isteri tersayang,Puan Mazlin Mahmod sempena Hari Lahir lalu membuatkan ramai yang terharu.

Berikut merupakan perongsian tersebut;

ITU ISTERI SAYA

Ada ramai perempuan di muka bumi ini, tapi takkan sama macam isteri saya…

Bila saya pandu kereta, dia akan membebel pasal pemanduan saya, sehingga kami tiba ke destinasi yang nak di tuju.

Bila dia memandu, saya tegur pasal pemanduan dia, dia terus berhentikan kereta tepi jalan, suruh saya pandu, dia bukak pintu keluar gi dok sebelah. Saya tokleh kata ape sebab Itu Isteri saya.

Setiap pagi lepas dia solat subuh, dia akan kejutkan anak-anak untuk gi skolah, kalo saya terlewat bangun, dia akan pasang semua lampu dan tutup bukak puntu almari yang ada dalam bilik supaya saya terjaga..( saya tok leh tidor / terjaga kalo lampu menyala) saya tokleh kata ape sebab Itu Isteri saya.

Saya pagi hantar Syahmin 12thn gi skolah, dia sebelum gi keje, sidai kain dulu, pastu keluar antar Qisya 6thn gi tadika, sambil bawak sekali plastik penuh sampah gi buang sekali.

Dia balik kerja, singki penuh pinggan cawan, dengan baju keja dia terus gi basuh, pastu siang ikan/ayam untuk masak makan malam. Lepas masak, dia gi mandi, solat maghrib, pastu ajak semua orang makan, pastu hantar anak gi tuisyen kul 8malam .

Pastu dia balik umah dok atas sofa depan tv lipat baju. Sofa depan tv, kami tokleh duduk sebab penuh dengan baju yang dia dah lipat, so saya ngan Qisya dok atas karpet.. saya tokleh kata ape sebab Itu Isteri saya.

Kul 10mlm dia keluar gi amik anak tuisyen, saya kat komputer buat album klien wedding.

Sampai rumah dia bebel kat semua yang makan tak nak basuh pinggan sambil dia basuh semua..saya sekali kena..saya tok leh kata ape sebab Itu Isteri saya.

Pastu dia baring kt katil sambil tengok tepon bukak Fb dan IG.. tak pun dia gi vacuum 1 rumah, pastu solat, pastu tido..

Saya masih hadap komputer sambil fb/youtube/video..pastu suh anak tido.

Kul 1am atau 3am baru aku masuk tido..

Itulah rutin harian saya dan isteri.

Nampak tak ape kerja yang saya buat dan dia buat?

Ramai Perempuan Cantik TAPI..

Memang ramai pompuan cantik kat Malaysia ni, tapi belum tentu sanggup hidup dengan saya dan buat macam apa yang dia buat..

Dia mengadungkan 3 anak saya.
Dia lahirkan anak-anak saya.
Dia sanggup kahwini saya walaupon masa tu saya pakai motor cup buruk dan dia pakai kancil.
Dia sanggup makan nasi lauk ikan kering.
Dia tahan perangai saya.
Dia tak kisah saya botak.
Dia tak kisah saya boroi.
Dia lap badan saya bila saya terlantar sakit.
Dia tetap tidor sebelah saya walaupon saya berdengkur tanpa komplen.
Dia basuh spender saya.
Dia picit badan saya bila saya lenguh.
Dia selimutkan saya bila saya tertidur kat katil time dia tgh bercakap.
Dia dengar ape yang saya cakap masa mengigau (kalau ada sebut nama pompuan, dia akan wassap dan tanya sape pompuan tu masa kt opis nnti)
Dia basuh dan lipat baju.
Dia kemas rumah.
Dia gosok baju skolah anak dan baju saya
Dia memasak.
Dia ceduk nasi utk saya.
Dia buat air minuman.
Dia buat susu anak.
Dia gi sekolah amik report kad anak.
Dia bawak anak-anak gi berenang.
Dia bwk anak-anak gi jenjalan hujung minggu time saya keluar shoot wedding.
Dia ajar anak buat cup cake.
Dia ajar anak ngaji.
Firasat dia, selalunya betul.
Dia pandu kereta manual selama 19 tahun, bulan lepas baru bawak kereta auto.
Dia tak kisah dapat hadiah hari jadi ke tak.

Hebat kan Allah cipta makhluk bernama perempuan ni.. macam-macam dia bole buat.

Dia mungkin tak cantik di mata kamu, tapi dia cantik zahir dan batin di hati dan kehidupan saya. Tanpa dia, agak sukar untuk saya hadapi kehidupan harian.

Dia suka membebel kalau ada yang tak kena tap itu memang perangai pompuan yang Allah jadikan dan itulah jodoh terbaik yang Dia dah tentukan.. selebihnya sikap dan nafsu kamu yang tentukan sejauh mana kamu boleh pelihara hubungan suami isteri tu. Terima kasih Ya Allah kerana bagi aku isteri ini.

Hari ni 10 Julai 2017 ialah harijadi dia..

SELAMAT HARI LAHIR MAZLIN MAHMOD

Semoga sihat, panjang umur dan diluaskan rezeki.

Itu je yang saya nak cerita. Terima kasih kerana membaca.

Sumber:Shazli Shots