Isteri Berhak Rasa Bahagia, Hadap Jodoh Diatur Keluarga

Suami isteri yang baru mendirikan rumahtangga lagi-lagi jodoh diatur keluarga akan lalui fasa untuk memahami hati pasangannya. Jika langkah pertama pun tak dapat dilalui, bagaimana mahu lalui fasa yang seterusnya.

Wanita ini, Azian Mohamed Isa berkongsi 7 tip jadi isteri bahagia ketika mula-mula bergelar pengantin baru. Lagi-lagi melalui perkahwinan diatur keluarga.

Zaman Internet 5G Ini, Jodoh Diatur Keluarga Mungkin Dianggap Kolot

Cik Yan, boleh bagi tip macam mana nak jadi isteri yang baik?”

Tersenyum saya baca mesej ni. Cik Yan pun tengah struggling nak jadi isteri solehah sayang oiii…hehe..

Saya lihat kad jemputan perkahwinannya. 7 Julai 2019. Dah semakin hampir tarikhnya.

Nervous ni Cik Yan. Takut pun ada. Macam-macam perasaan. I don’t know him much. Dia pilihan keluarga.”

Wah, anak solehah ni!”laju saya balas mesejnya.

Sejuk hati saya dengar tentang hal ini. Dalam zaman internet 5G ini, “arranged marriage” mungkin dianggap kolot. Atau berunsur paksaan. Namun, ramai yang barangkali lupa, mencari jodoh yang baik ialah salah satu tanggung jawab ibu bapa kepada anak-anaknya, lebih-lebih lagi untuk anak perempuan. Ada nilai yang amat tinggi di situ. Ibu bapa bukan sekadar setuju tapi restu. Masya-Allah.

Oleh kerana Lah atau nama penuhnya, Nabilah sekarang sedang melanjutkan pengajian di peringkat Masters di oversea, selepas bernikah, suami akan menemaninya sehingga tamat pengajian.

Ya, lebih kurang macam kes saya dan suami. Kami bernikah pada bulan Mei 1999. Jun 1999 kami terus ke Oxford, UK. Suami menyambung pengajian PhD nya di sana. So, we begin our married life overseas. Honeymoon terus di UK! Haha…

Jadi, khas untuk Nabilah, ini perkongsian daripada Cik Yan yang dikutip hasil pembacaan dan juga pengalaman. Pesanan ini juga khas untuk pasangan istimewa Nabilah binti Ahmad Samsuri iaitu Mohd Abdul Rahman bin Mohd Azemi Azman. Moga bahagia till Jannah.

 

Isteri Berhak Rasa Bahagia, Hadap Jodoh Diatur Keluarga

IKLAN

Tujuh Pesanan Untuk Pengantin Perempuan

1. Ketahui Hak Sebagai Seorang Isteri 


Hak seorang isteri ialah menerima nafkah zahir dan batin daripada suami (zahir: tempat tinggal, makan dan pakaian, batin: kasih sayang, layanan seksual).

Kalau ikut buku teks itulah skemanya. Bermakna, pemberian nafkah seorang suami ialah sebagai tanda sayang dan cintanya kepada seorang isteri.

Isteri mahukan sentuhan dan percakapan yang lemah lembut daripada suami. Contohi pergaulan Rasulullah SAW dengan isteri Baginda. Solat bersama-sama. Selepas solat, bersalaman.

2. Ketahui Tanggungjawab Sebagai Seorang Isteri


Taat dan hormat suami. Bagaimana?

Jaga makan dan pakai suami. Dalam Islam, perkara ini tidak wajib tetapi merupakan ihsan, atau act of kindness untuk membina mawaddah atau kasih sayang.

Berikan layanan zahir dan batin.

3. Nafkah Letaknya di Bahu Suami


Nafkah ialah wajib bukan pilihan, walaupun isteri mampu, suami kena tunaikan.
‎الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ
“Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita)”
(Surah an-Nisa’:34)

Kelebihan ini bukan sahaja menjadi simbol jati diri untuk seorang suami malah suami beroleh rasa hormat daripada isteri dan anak-anak sebagai pemberi nafkah.

IKLAN

4. Jaga Maruah Suami


Maruah ialah satu benda paling besar bagi seorang lelaki. Jangan perlekehkan peranan suami. Elakkan menggembar-gemburkan kelemahan suami, tetapi saling memperbaiki kelemahan diri dan suami. Memetik kata Ustaz Amin, rumah tangga perlu ada sistem UPGRADE dan AUDIT.

Upgrade dengan ilmu.

Audit atau muhasabah dengan tegur-menegur.

5. Perancangan Keluarga


Sebelum kami ke UK, ramai juga yang memberi ‘hint’ supaya saya beranak ramai di sana. Tapi saya dan suami sudah berbincang, keutamaan pada masa itu ialah pengajian suami. Bukan membina keluarga yang ramai.

Oleh itu, selepas melahirkan anak sulung pada tahun 2000, saya merancang kehamilan saya. Hanya pada awal tahun 2003, saya cuba untuk hamil semula. Walaupun dalam bulan Februari, saya keguguran, terpaksa melalui proses D&C.

Alhamdulillah, sebulan selepas itu saya disahkan hamil. Jadinya, semasa kami kembali ke Malaysia pada bulan Oktober, 2003, kami pulang dengan “excess baggage” yang manis. Suami berjaya mendapat title ‘Dr’, saya membawa pulang Masters in Science (with Distinction), anak sulung kami, Athirah, 3 tahun dan bayi dalam kandungan berusia 7 bulan.

So, be clear with your priorities.

6. Urusan Kerja Rumah Ialah Tugas Ahli Keluarga


Tugas domestik memasak, mengemas, membasuh pinggan, cuci bilik air etc ialah tanggungjawab ahli keluarga.

IKLAN

Tugasan ini boleh diagihkan mengikut usia dan keupayaan suami dan anak-anak. Jangan stereotype kan tugasan itu berdasarkan gender. Dan biarkan si isteri saja yang mengungguli tugas-tugas ini. Bimbang nanti, jika isteri tiada, rumah tangga akan gagal berfungsi. Suami jadi pemalas, anak-anak cetek ilmu perihal urusan kendiri.

7. Elak Bersaing Dengan Ibu Mentua


Benda boleh cooperate kenapa perlu compete!

Tak payah compete dalam hal masakan. Dah memang terbukti, masakan ibu is the best. Buat apa nak buktikan kita boleh masak sehebat ibu mentua? Buang masa dan tak berbaloi, bukan? Apa kata kita salurkan tenaga kita dengan mencipta masakan ‘signature’ kita. Suami sayang, ibu mentua pun akan teruja.

Dalam hal lain pun sama juga. Sebagai contoh, ibu mentua saya memang pakar dalam hiasan bunga-bungaan. Di rumah beliau setiap sudut pasti ada bunga hiasan. Besar, kecil, fesyen lama, trend baru, semua dia boleh. Saya pula jenis yang minimalis.

Jenis less is more, bunga-bunga ni kumpul habuk aje.

Mula-mula tu rasa tercabar jugak. Especially bila pergi kedai bunga, mak mesti kata, “Azian, pilihlah. Cantik bunga ni.”

Terkebil-kebil saya weii, blur tak tahu nak pilih yang mana. Mak dah boleh visualize jambangan yang macam mana dia nak buat. Saya pula, bayangan pun tak nampak!

Boleh saja saya cakap, “Mak, Yan tak minatlah bunga-bunga ni. Tak sesuai dengan konsep rumah, kumpul habuk, bla bla bla …” Tapi saya memilih untuk ikut apa saja bunga yang Mak ambil.

Siap tanya lagi, “Mak, warna ni okey ke?” Mak pun dengan mata yang bersinar-sinar akan mengangguk bersetuju. Kalau dia kata tak okey, tak pula saya masam mencuka. She’s the expert. Sampai rumah saya, mak dengan senang hatinya akan gubah bunga yang dipilih oleh saya (actually dia yang pilih, saya follow aje). Hasilnya, wow, memang cantik!

Begitulah…

A husband and wife must function like two wings on the same bird. They must work together or the marriage will never get off the ground.”

Dave Willis

Tahniah, Nabilah dan pasangan, Abdul Rahman. Selamat Pengantin Baru.

Sumber/Foto : Azian Mohamed Isa