Guna kulit bawang, kebiasaanya agak sinonim sebagai baja dan penggalak pokok yang mak-mak tanam. Katanya dapat membantu tanaman lebih subur dan tumbuh dengan baik.

Tahukan mak-mak, rupanya kulit bawang bukan hanya untuk pokok tapi juga membantu kita untuk kesihatan diri. Mungkin inilah yang boleh membantu mak-mak nanti. Kena cuba.

Selalu kalau di negara luar, apabila memasak, mereka akan masukkan terus dengan kulit bawang an inilah yang boleh kita praktikkan juga.

Seperti yang dikongsikan oleh Yatie Eimra, kulit bawang ini boleh membantu untuk mereka yang alami masalah alergik dan ada cara yang betul untuk menggunakannya.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Petua Orang Dulu, ELAK Demam, Selesema, BATUK Berjangkit Satu Rumah Guna BAWANG MERAH

Baja KULIT BAWANG Suburkan Tanaman, Rendam Semalaman Pun Dah Cukup!

Info Lebih Menarik DI SINI

Guna Kulit Bawang Untuk Kesihatan

Kalau sebelum ini, kulit bawang dijadikan baja & penggalak akar pokok, kulit bawang boleh dimasukkan dalam masakan jugak.

IKLAN

Biasanya bila buat bone broth (sup tulang), saya memang masukkan kulit bawang ni. Selain tu boleh juga ditambah dalam masakan jenis berkuah/sup. Saya mula gunakan kulit bawang dalam broth masa Fydh kecik dulu, selepas terbaca tentang kebaikan kulit bawang dalam sebuah artikel. Tahun lepas pun Dr Suri Roowi ade share tentang kebaikan kulit bawang ni.

Bawang sememangnya banyak khasiat. Tapi bahagian paling luar kulit bawang mengandungi paling banyak bahan berkhasiat quercetin. Quercetin ni berfungsi sebagai antioksidan, bersifat antikanser & membantu tubuh melawan radikal bebas.

Terdapat kajian yang mengatakan quercetin mampu mengurangkan bahaya radikal bebas dalam tubuh akibat nikotin rokok. Selain tu ia gak membantu mengurangi gejala alergi dengan bertindak sebagai antihistamin.

Sebelum masukkan kulit bawang dalam masakan, pastikan kulit bawang dicuci bersih terlebih dahulu ye. Lepas kupas bawang, sebaik-baiknya rendam kulit bawang dalam air & sedikit cuka selama 5 minit. Tujuannya nak bersihkan jika ada kulat-kulat hitam pada kulit bawang.

Sesetengah bawang ada kulat hitam pada lapisan kulit – sejenis fungus dari dalam tanah.

IKLAN

Lepas bersihkan, tos kering & simpan dalam peti sejuk (bahagian freezer jika jarang guna). Ambil bila nak guna.

Kadang-kadang bila kat luar, anak terdedah pada asap rokok secara tak sengaja (ketika melalui kaki lima kedai dan sebagainya), balik tu saya masukkan jugak kulit bawang dalam masakan. Atau bila resdung/alergi teruk, boleh gak rendam sikit kulit bawang dalam air panas. Boleh tambah halia/cengkih/bunga lawang & madu asli jika suka. Minum ketika suam.

Bila bersin non stop akibat salah makan (alergi), lepas minum air rendaman kulit bawang ni, selesema & mata gatal pun beransur kurang.. Alhamdulillah.. Memang nampak perbezaan tambah kulit bawang ni, kesannya nampak lebih cepat dari biasa (tanpa gunakan kulit bawang).

P /S: Kalau selama ni korang buang je kulit bawang tu, lepas ni bolehlah cuba guna dalam masakan untuk kesihatan lak.

IKLAN
Air rendaman kulit bawang untuk alergi/resdung tu boleh pilih salah 1 atau masukkan je apa yang ada.
a) Halia– juga bertindak sebagai antihistamin,
b) Cengkih– kurangkan resdung,
c) Bunga lawang– kurangkan selesema/bersin.

Jangan risau, rasa bawang tu tak ketara sangat sebab rasa dari bunga lawang, cengkih & halia yang lebih ketara. Alal-ala macam minum air sup jugak.

Mingguan Wanita : Ada juga manfaatnya pada kita. Boleh amalkan nanti.

Sumber: Yatie Eimra

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :

https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita