Sekarang nie semuanya hanya DIY sahaja. Begitu juga dengan pagar keselamatan bayi terutamanya bagi mak ayah yang mempunyai anak masih kecil. Bukan apa, kalau beli memanglah harganya agak mahal. Tapi, bila buat sendiri, modal yang guna tidaklah seberapa dan kita pun boleh gunakan kreativiti sendiri. Satu lagi, puas hati dengan hasil kerja kita.

Sebenarnya, pagar keselamatan bayi ni, bukan hanya perlu latak di bahagian tanga terutamnya bagi rumah bertingkat. Tetapi, boleh juga buat untuk diletakkan antara pintu ke dapur.

Ini penting, lebih-lebih lagi anak yang tengah nak membesar. Macam-macam yang ingin diterokai. Risau juga bila dah dapat kaki, mulalah langkah panjang untuk bergerak sekeliling rumah.

Perkongsian daripada Amirul Haniff dalam membuat penghadang atau pagar keselamatan bayi untuk anak kecilnya yang menggunakan paip pvc sahaja.

Buat Sendiri Pagar Keselamatan Bayi

“Sempena birthday Adik Yusuff harini.. Babah pun buat la satu “hadiah” untuk dia.

Sebab tangga ni salah satu port kegemaran dia, jadi pagar tangga wajib ada untuk keselamatan..

IKLAN

“Saya buat pagar ni guna paip PVC saiz 20mm diameter.. ketebalan 2.1mm.. solid sikit.. dengan bermodalkan modal dalam RM60 je..

IKLAN

IKLAN

Katanya lagi, bukan sahaja untuk pagar tangga tapi boleh buat kat pintu dapur atau bilik air. Cuma kita kena kreatif untuk memasang braket. Kalau tidak fix atau tersalah pasang, boleh membahayakan juga dan tak adalah function pagar tu.

MW: Tak susah pun nak buat pagar keselamatan anak. Lepas nie bolehlah mak ayah buat sebab pagar nie boleh buat untuk semua jenis rumah.

Sumber: Amirul Haniff