Disambut Bauan Harum ‘Bangsa Bunian’ Di Pintu Gua Tempurung, Ketika Misi Mencari Acap

Pencarian Acap atau nama sebenarnya Mohammad Ashraf Hassan, 29 yang hilang di kawasan Gua Tempurung sudah masuk hari ke-15. Ramai yang datang menghulurkan bantuan dan kepakaran mencari.

Salah seorangnya, Rosli Hamid yang menyertai misi mencari Acap pada hari ke-10 sehingga ke hari ini. Dengan ditemani 8 anggota muda beruniform, meneruskan pencarian di kawasan Gua Tempurung.

Berlaku kejadian aneh ketika di pintu Gua Tempurung. Ini yang dialaminya ketika menjalankan misi SAR selama 3 hari 2 malam di kawasan terakhir Acap dikesan.

Sambutan Bauan Harum Di Pintu Gua Tempurung

Usai Solat Jumaat hari ini (ketika status dimuatnaik), saya masih berat nak kongsi kisah SAR Acap buat masa ini. Ini sedikit kisah disambut di pintu Gua Tempurung.

Moga beliau diberi segala kebaikan atas segala kebaikan oleh TuhanNYA dan Tuhan ke atas segala makhluk yang melata di bumi dan di Langit.
Tuhan yang memerintah segala yang nyata dan yang ghaib.
Amin.

Kisah SAR Acap yang panjang, andai ditulis dan dilukis, tebal kitab dan panjang tulisan dibukukan. Syukur dan insaf bila bertemu abang kepada OH.. Acap.
Sebuah keluarga yang baik dan penuh sabar.
Anak yang baik dan digemari rakan taulan.

Saya mohon kemaafan andai perkongsian saya mencarik adat dan rasa. Maafkan saya.

Bumi Gopeng dan sekitar Gua Tempurung sangat asing bagi saya. Ini pertama kali saya ke sini. Di kala senja umur yang hampir rebah ke hujungnya.

Saya di bawa ke daerah Tuhan yang amat luas. Di sini, sebuah lagi alam Tuhan yang luas dikatakan wujud.

Petang itu saya dikhabarkan begitu. Rata-rata yang hadir, kata begitu. Rata-rata anak Gopeng bersaksi begitu jua. Jahilnya saya kerana di usia sebegini ianya terbongkar.

Lucunya, ia baru terbongkar untuk saya seorang. Bagi khalayak ramai, mereka sudah khatam kitab kewujudan makhluk di Gua Tempurung.

Malunya saya.
Tak mengapa lah..
Gunung.. bukit.. gua.. batu.. hutan.

Misteri Alam Di Daerah Tanah Empat Penjuru

Bagi bangsa Melayu ada sinonimmya dengan jin dan bangsanya.
Sungguh, daerah ini.. daerah tanah empat penjuru misteri alam dia.

Bunian.. kesukaan bangsa Melayu antara yang paling banyak huninya di rekahan batuan jutaan tahun ini. Lidah bumi dan tamannya berhiasan.. puncak bukit-bukit sekitarnya yang mudah dibilas angin tidak terusik di puncak-puncak bukit berbatu.
Inilah Gopeng dan Gua Tempurung.

Patutlah digemari segala pakar alam ghaib bagi segala niat. Pertama kali saya saksikan pestanya di sini. Saya katakan, andai dinukil, berkitab-kitab dan berjilid-jilid.
Hebat bangsa Melayu.

IKLAN

Di senja pertama saya di situ. Pelbagai rahsia mereka sampaikan. Pihak berkuasa dan awam sampaikan. Saya rasa amat kerdil di khalayak begitu.
Nasib baiklah saya datang sorang-sorang.
Pakai kasut getah berkuku penoreh getah.
Berbaju pagoda kekasih hati.

Kalau saya undur undur dan ghaibkan diri.. lari balik ke rumah pun tiada yang ambil tahu.
Tapi hati nak tahu.. buat-buatlah cool. Allah Maha Adil. Niat untuk belajar dan ziarah didengariNYA

Peluang dibawa ke pintu belakang Gua Tempurung. Siapa tolak dia rugi.
Getus hati saya. Nakal.

Pegawai yang menghubungi saya jelaskan. Tiada lagi SAR di situ selain semalam. Mereka masuk kerana ada clue.

Ustaz.. esok saya nak bawak ustaz ke sana.. tapi…”

Ikut pintu belakang.. kami dah masuk semalam. Kami nak ustaz pula masuk.” Saya setuju setelah puas hati dengan beberapa jawapan pihak berkuasa tadi.

Jangan Lupa Tanyakan Namanya

Teringat saya ketika di kampung. Awal 80-an, jam 6.30 pagi. Setiap Jumaat pagi, ketika berjalan kaki ke sekolah rendah. Wangian kampung bunian. Bau yang sukar digambarkan.

Kini.. di bumi Gopeng. Pintu belakang Gua Tempurung. Kami disambutnya.

Jarak ke pintu gua sekitar 100 meter dari kenderaan pasukan beruniform.
Saya dan 8 anggota muda berunifom melepasi paya.Kiri kanan dipenuhi pokok renek berbunga.. habuan lebah kelulut.

IKLAN

Sekitar 8 minit melangkah, kami turuni anak tangga yang disusun tegak menuju ke anak sungai. Di sudut pintu gua, airnya jernih.

Kagum.
Memang berbaloi memenuhi undangan pegawai SAR malam tadi. Cantik dan nyaman. Apatah lagi ada sambutan mesra dan tanda sahabat.
Al fatihah..”
Kita sedekahkah untuk Acap.. untuk yang melata di dalam gua ni, yang nampak dan yang ghaib. Salawat dan salam kepada nabi Sulaiman dan sedikit taklimat saya sampaikan.

Andai berjumpa dengan yang tua.. tegurlah.. tanyakan nama..”
Adakah tuan haji..”
Atau tuan ni haji..”

Kalau jumpa kanak-kanak perempuan tanyakan namanya.. adakah adik ni namanya.. begini dan begini.”

Semua Orang Dapat Bau Tak

Hati saya makin berdebar sebenarnya. Saya teruja sangat-sangat sejak lalu di susunan pokok dan bungaan tadi. Biarlah, kali ini aku nak caj pantang.
Aku nak try, benar atau tidak.
Naluri kebudakan datang menerjah.

Tuan..
Tuan-tuan..

Bau wangi sejak kita lepasi paya tadi sedap tak?”
Semua orang dapat bau tak? Saya rasa bunga-bunga liar kat luar tu tak berbau.”
Saya maksudkan bau yang ni. Keliling kita sekarang ni.”

Saya pulak makin hilang sabar. Ya Allah.. lemahnya aku.
Hati kecil saya kata. ‘bodohnya aku’.

IKLAN

Saya menyesal tapi syukur. Usai ucapan terakhir tadi, bau semerbak dan lunak. Lembut.. luar biasa bercampur-campur tadi tiba-tiba hilang.
Huhhh.. apakan daya.

Pada kali kedua saya bertanya.
Saya tak dapat cium bau apa-apa pun ustaz.”
Hampir serentak mereka jawab.

Saya tanya lagi.
Langsung tiada?”
Ada.. sikit-sikit saya dapat cium di atas tadi. Lepas tu hilang.”
Jawab seorang anggota pengiring yang berdiri agak ke belakang.
Kalau begitu tak apa lah. Belum rezeki.
Mana tau..

Kata Orang Tua-tua Yang Tau, Bau Harum Itu, Bau Bangsa Bunian

Saya ambil keputusan agar tidak lagi langgar syarat lepas itu.
Bau harum itu, kata orang tua-tua.. kata mereka yang tau, bau bangsa bunian. Saya beritahu mereka. Suasana sunyi.
Semua kunci mulut.

Bau mula seakan di taman bunga. Ketika turun tangga seakan bau dipakaian dan bau badan. Di tanah lapang.. kaki anak singai tempat kami berkumpul, bau seakan makanan.

Ya.. seakan mereka sedang memasak. Mungkin ada kenduri dan jamuan.
Kami terus melangkah.

Andai Acap Berada Di Dunia Kamu, Berilah Kerjasama.. Bantulah Kami

Petang itu, seorang anggota SAR hubungi saya.

Ustaz.. ada orang suruh saya pergi ke pintu belakang gua. Dia pesan, kalau ada apa-apa tanda bau-bauan..” Semuanya kebetulan. Kami laluinya pagi tadi. Getus hati saya.

Kami akan ke pejabat mufti, dipanggil untuk beri taklimat.” Suaranya di hujung sana. Saya teruskan memandu sambil melayan perasaan seorang diri.

Alhamdulillah.. Allah beri sedikit ilmu di kaki gua kepada kami.

Sejak subuh tadi saya berdoa agar andai mereka di situ, muncullah. Kalau boleh zahir.. zahirlah. Saya nekad.
Saya mohon sepenuh jiwa. Kerana ada sedikit lintasan diperasaan saya.

Andai Acap berada di dunia kamu.. kami berjisim tiada upaya ke sana.
Andai kamu mengaku kamu bangsa yang baik-baik.
 Atas izin Allah.. tuhan pemilik aku dan Tuhan Kamu.
Berilah kerjasama.
Bantulah kami.
Kamu dunia kamu.. kami dengan bangsa kami.
Saya bertawasul..

ALLAH Maha Adil Lagi Mendengar. Doa saya yang hina tidak boleh membuka jalan dan hijabnya.
Ikhlaskan hati.. kosongkan rasa diri kita berupaya. Kerana hanya DIA yang ada segalanya.
Marilah berusaha dan berdoa agar ada sinar.
Wasallam.

Sumber/Foto : Rosli Hamid

Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi,
MINGGUAN WANITA kini di seeNI, download seeNI sekarang!