petua cucur badak

Cucur Badak merupakan salah satu kuih tradisional melayu yang tak ramai boleh buat dengan sedap!. Kadangkala, kuih-kuih tradisonal begini memang mampu mengimbau memori dan mempunyai kenangan tersendiri. Lebih-lebih lagi jika ia dibuat oleh insan yang tersayang, seperti mak dan ayah kita.

Sungguh, air tangan mereka memang teristimewa, bila mereka telah tiada, ia tinggal kenangan dan tak dapat lagi dibeli dimana-mana. Hanya peninggalan resipi yang diperturunkan mampu mengubat rindu di dada.

Perkongsian resipi Cucur Badak oleh Zyanne Indulgence, merupakan kenangan beliau bersama arwah abahnya yang juga pakar dalam membuat kuih ini.Lebih istimewa, menurut beliau hasil jualan kuih muih inilah yang membesarkan mereka 4 beradik.

Berikut antara perkongsiannya;

Cucur Badak Abah, Kenangan Mengusik Jiwa

Projek minggu lepas.
Bila tengok cucur badak mesti teringat arwah abah. Arwah abah memang terer. Itulah kepakaran abah. Mak & abah membesarkan kami 4 beradik dengan menjual kuih. Kami 3 beradik dah ada bahagian masing-masing.Subuh-subuh sepi abang kena golek kuih bom/onde-onde pulut dengan lenga/bijan (sebelum abang dapat kerja di PJ). Aku pulak kena gentel inti tepung bungkus, layor daun pisang. Kadang-kadang kena kupas ubi keledek. Adik pulak memang kontrak buat badan karipap & tempa karipap.

Mula-mula mak start berniaga seronoklah nak tolong. Tapi lama kelamaan mulalah rasa bosan. Orang utara kata dah cemuih. Dok tengok muka kuih tiap-tiap hari. Tapi apakan daya kenalah teruskan jugak sebab dengan duit kuih tulah mak & abah membesarkn kami adik -beradik.

Ada le jugak sekali-sekala mulut yang x de insurans ni mengomel “kenapalah kena buat semua ni. Apsallah aku x dilahirkan kaya. Macam-macam rasa tak puas hati. Kawan-kawan senang je nak apa-apa mintak je kat mak bapak diorang. Tapi aku tiap-tiap hari menghadap kuih”.

Masa tu mana reti nak bersyukur dengan apa yang kita ada. Tapi bila tengok mak & abah bersusah-payah carik duit, tido tak menentu kesian pulak tengok. Maka dengan itu aku pun teruskanlah rutin tu tanpa perlu mempersoalkn why why why…. Kita sambung nanti kisah aku anak penjual kuih ni ye.

IKLAN

Jom kita sambung buat cucur badak.

Petua Rebus Ubi Keledek

Petua abah kalau nak rebus ubi keledek tu, air jangan banyak. Sukatannya setengah daripada level ubi tu. Nak sedap campurkan ubi oren & kuning/putih. Kacaulah dari semasa ke semasa supaya ubi yang atas turun ke bawah. Jangan lupa masukkan garam. Nanti tawar lah badan cucur badak kome. X de rasa.

Bila air dah kering, baru masukkan gula. Yang aku buat ni ubinya lebih kurang 5 kg aku masukkan dalam 6 senduk kecik. Apa lagi lecoklah ubi tu sampai hancur.

IKLAN

Dah hancur baru masukkan tepung gandum. Pastikan ubi yang direbus tu tak lembik. Kalau lembik tepung kena bubuh banyak dah jadi keras kejung cucur kome. Abah kata kalau ubi yang digaul dengan tepung dah tak lekat kat tangan maknanya doh cucur kome tu dah cantiklah.

IKLAN

Silalah tempa cucur kome tu. Sukatilah nak buat beso mana. Kalo rajin buat comey-comey. Kalau maleh nak cepat siap tempa jelah sebeso badak. Sebiji makan dah kenyang.

Bila dah siap takkan le kome nak ngap terus. Goreng le dulu. Tips abah minyak jangan terlalu panas.

Selamat Mencuba!

Sumber: Zyanne Indulgence