Serai memang banyak digunakan dalam masakan sebagai penambah aroma menyedapkan lagi masakan. Lebih jimat belanja dapur jika kita tanam sendiri serai di rumah. Bila nak digunakan tinggal amik je, tak payah kalut nak beli dekat kedai.

Jika sebelum ni, mak-mak tanam pokok serai, guna serumpun atau beberapa batang sekaligus, rupanya boleh tanam bahagian bawah serai sahaja. Pun boleh hidup dan keluar pucuk serai nanti. Bakinya bolehlah digunakan dalam masakan, jadi tak lah rugi.

Mak-mak boleh rujuk cara tanam serai yang dikongsikan oleh Warnahawa Design ini.

Cara betul tanam serai.

“Dulu kalau nak tanam serai, saya kadang-kadang ambik 2 atau 3 batang dan kadang-kadang satu rumpun dibahagi 3 atau 4 bahagian kemudian tanam.Mak mertua saya cakap, rugi kalau macam tu, sayang serai tu kita boleh pakai untuk masak.”

Dia ajar saya potong bahagian bawah serai, kemudian rendam dalam sedikit air, cukup basah dibahagian tumbuh akar tu.

IKLAN

Sehari dua, pucuk akan terus tumbuh dan boleh la ditanam atau boleh ja ditanam dalam tanah tanpa direndam terlebih dulu.

IKLAN

Saya lebih suka tunggu sampai tumbuh akar baru ditanam. Mudah kan. Okey la kalau kawan-kawan dah tauu. Saya baru tauu..agak ketinggalan.

IKLAN

Baca Lagi Di Sini: Pertama Kali SEMAI Biji KETUMBAR Beli Timbang Kilo, Merimbun POKOK Sepasu

MW: Baru tahu, nak tanam serai begini rupanya… jadi tak lah membazir sebatang atau serumpun bila nak tanam seram nanti. Mak-mak suka berkebun, boleh cuba cara begini di rumah nanti.

Sumber: Warnahawa Design