Kita sebagai manusia sudah tentu tidak mampu memuaskan hati setiap orang. Kadang-kadang kita buat baik sekali pun mesti ada yang sakit hati atau boleh jadi timbul perasaan dengki.

Kita tak tahu hati orang, walaupun rambut sama hitam. Mungkin luaran orang itu amat baik tapi kita tak tahu dalamannya itu sakit hati pada kita.

Susahnya bila kita terlalu baik orang akan perkatakan. Ada yang sakit hati, cemburu, mara, dengki dan sebagainya.

Sebab itulah, kita sebagai makhluk Allah tidak akan terlepoas dari semua ini. Hanya sabar dan tak perlu nak melawan kerana ia akan menambahkan lagi rasa sakit hati. Inilah yang dikatakan ujian hidup.

Ingat apa yang berlaku ini sudah tertulis dan diaturkan olehNya. Ada pengajaran disebaliknya. Inilah yang dikongsikan oleh Siti Suryani Yaakop tentang perkara ini.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: 14 tahun Jadi Sahabat Baik Ebit Lew & Kes Orang Sakit Hati, Ugut Tu Perkara Biasa

Dapat Isteri Yang Baik, Jaga Elok-Elok Bukannya Salah Guna Untuk Kepentingan Sendiri

Info Lebih Menarik Lagi DI SINI

Sakit Hati, Bila buat Kebaikan

Setiap apa yang kita lakukan terutamanya bila berkaitan dengan kebaikan tidak semestinya akan disenangi oleh semua orang.

Kadang benda keliling kita ni timing dia tu ngam-ngam je jadi sebab Allah nak bagi kita pengajaran.

Apa yang berlaku dalam kisah yang selalu kita baca di media sosial, yang ada kita sendiri tidak tahu puncanya. Jadi, kita kena pandang dari sudut berbeza:

alam hidup kita sentiasa datang orang dan waktu begini. Yang kita buat baik dan kita ikhlas sayang dia sepenuh hati, tapi dia ambik pisau cucuk belakang kita. Macam-macam dia adu domba. Dia burukkan kita dan fitnah kita.

IKLAN

Mula-mula kita pun ingat dia akan ikhlas macam kita juga. Tapi akhirnya Tuhan tunjuk.

Benda apa pun dalam dunia ni sentiasa saya yakin kalau kita tak buat jahat kat orang, Tuhan pasti akan tunjuk kebenaran pada kita. Pasti akhirnya kita akan dapat tahu juga.

Kita ingatkan, kita tak ada masalah apa dengan dia, baik dengan dia, tolong dia dan kita
doakan dia. Sayang seikhlas rasa. Tapi rupanya dia tak sayang kita macam kita sayang dia.
Sakitkan?

Tapi takpa.

Kawan Tikam Belakang

Kata sahabat baik saya, dua sebab je orang tikam belakang kita.

Pertama sebab dia lemah.
Kedua sebab kita kuat.
Atau boleh jadi juga…
Pertama sebab kita baik sangat.
Kedua sebab kita jahat sangat.

Baik sangat, Allah bagi ujian. Supaya bila kita sabar, Allah tambah lagi ganjaran pahala dan naikkan kita punya darjat. Lalu Allah sediakan bekal baik buat kita di akhirat.

Jahat sangat, Allah bagi teguran. Supaya bila kita sedar, Allah beri keampunan dan bersihkan dosa dalam diri. Lalu Allah tambahkan sifat sabar sebagai sifat peribadi.

IKLAN

Dua-dua pun baik.
Sebab Allah Maha Baik.

DIA tak buat sesuatu saja-saja dan Dia buat sesuatu untuk kita ambil ibrahnya. Untuk kita dapat ganjarannya. Dan untuk kita jadi matang kerananya.

Tenang.

#kaknis

Mingguan Wanita : Betul, apa yang berlaku itu ada pengajaran dan ingatan. Paling penting, hati kena sabar atas apa yang berlaku. Insya Allah, ada ganjaran yang menanti, kita tak tahu.

Sumber: Siti Suryani Yaakop

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

IKLAN

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

Antara kursus-kursus asas yang dijangka mampu melahirkan peserta yang berkemahiran dan boleh terus dipraktik dalam perniagaan ialah:

JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti.

( https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

Cookies Viral Legend. Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan. Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak.

( https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/ )

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita