bilik air

Adat pasangan baru berkahwin, setiap waktu yang dilalui bersama cukup bahagia dan indah-indah belaka. Hinggakan hendak ke bilik air pun dah terasa rindu!Realitinya, seiring waktu berlalu banyak perkara yang akan ditempuhi dan perubahan yang dilalui sepanjang perkahwinan nanti.Ketika ini, mulalah bila jenguk bilik air pun dah kosong dan tak semeriah dulu.

Catatan menarik perkongsian Nur Shazmira Khalid ini menggambarkan realiti perkahwinan yang sebenarnya ramai pasangan suami isteri tempuhi.

Berikut perkongsian beliau;

BILA ISU ‘PERGI BILIK AIR DAH RINDU’

Adik cuma nak cerita, adik nikah masa umur 22 tahun. Umur 23 dah dapat baby. Sekarang dah 27 tahun. Jadi, usia pernikahan kami dah menjangkau 5 tahun. Mungkin kami berdua kecik dan nampak sedikit muda, hakikatnya otak mesti tua (untuk menempuh alam rumah tangga).

Awal Perkahwinan

Fasa di awal perkahwinan semuanya manis. Kentut pon wangi beb! Laki kau pakai boxer koyak pon tetap nampak sweet. Rambut patern macam mana pon kau tak kesah. Setiap masa kau akan tilik laki kau. Siap boleh tolong lilitkan tuala mandi kat pinggang. Mandi kau sabun dia, dia sabun kau. Kau shampoo rambut dia, dia shampoo rambut kau. Kau pakaikan baju dan seluar, potongkan kuku tangan dan kaki, sikatkan rambut, sarungkan stoking, sarungkan kasut, ikatkan tali kasut, startkan enjin kereta/motosikal. Oh! Bahagianya pengantin baru.

180 Darjah Berubah Waktu Mengandung

Tapi hidup kau akan berubah 180 darjah bila kau start mengandung. Masa tu kalau kau ada ‘morning sickness’ kau akan berubah dari segi mental dan fizikal. Kau tak boleh tengok muka dia lah. Kau tak boleh bau badan dia, kau tak boleh tengok patern rambut dia yang tak sedap mata kau. Dia nak makan tom yam tapi kau tak boleh bau langsung tom yam. Sampai bergaduh dalam kereta isu tom yam (masa pregnant kat ikhwan dulu). Hahaha, sabor je lah.

360 Darjah Berubah Bila Ada Anak

Hidup kau terus berubah 360 darjah bila kau dah jadi ibu dan dia dah jadi ayah. Kau dah tak ada masa nak belek kuku dia, sikat rambut dia, lilitkan tuala kat pinggang dia, sabun badan dia, shampoo rambut dia. Masa ni, kau lebih pentingkan diri kau dan anak yang baru lahir.

Dia? Dia kena berdikari sendiri. Masa ni lah suami akan diuji dengan pelbagai ujian dari Allah. Masa ni jugalah akan ada kehadiran (si penumpang kasih yang tak diundang). Lagi-lagi kalau kau berpantang di kampung halaman, suami kau di bandar bekerja dan tinggal keseorangan. Jadi kau yang dalam pantang kena sentiasa berdoa supaya suami kau dilindungi dari wanita yang berniat jahat terhadap hubungan kau. Nauzubillah.

IKLAN

Teknik Kunci Suami

Hidup diteruskan dengan kunci suami. Bila anak dah besar sikit masa ni lah kau kena rapatkan sehabis baik hubungan suami dengan kau dan anak kau. Kau masaklah apa pon walaupon tak sedap suami tetap suka makan sebab tu air tangan kau. Makan dengan suami dan anak di rumah lebih membahagiakan dan meriah kan?

Perlu diingat teknik kunci suami bukan sekadar telan jamu berbotol-botol. Kau wajib teruskan aktiviti pengantin baru dulu. Mandi bersama, lilitkan kembali tuala di pinggang dia, kau sabun dia, dia sabun anak, anak sabun kau. Tak ke bahagia macam tu? Meriahnye bilik air. Tidur masih berbantalkan dada dia walaupon perut dia dah sedikit meninggi mengalahkan kau, eh! Tak apa kerana itu tandanya dia lebih bahagia.

5 Tahun Pertama Fasa Penuh Ujian

5 tahun pertama adalah fasa penuh ujian kiri dan kanan. Tapi perlu diingat masa nilah kau dan suami kena perbaiki hubungan dengan Yang Maha Pencipta. Didik suami jadi imam terbaik kau dan suruh dia bawak anak kau (anak lelaki) pergi berjemaah di masjid. Supaya anak kita cintakan rumah Allah tu.

5 tahun ni kalau boleh suami isteri yang jarang baca Al-Quran dah perlu paksa diri membaca kitab suci peniggalan Nabi Muhammad S.A.W paling sikit Al-Mulk sebelum tidur. Kemudian diteruskan dengan Al-Waqiah selepas magrib dan Al-Mulk selepas isyak. Up grade lagi, Yassin selepas Subuh.

IKLAN

In Syaa Allah hidup akan tenang dan Allah akan merahmati rumah tangga yang dibina. Masa ni sikap redha akan muncul terhadap apa jua yang terjadi walaupon dari pelbagai masalah (kewangan, jatuh bangun dalam business, tempat kerja, kawan-kawan).

Bila Berjauhan

Bagi yang berjauhan? Amalkan setiap kali berjumpa. In Syaa Allah hidup isteri yang berjauhan dengan suami (yang merantau mencari rezeki) akan redha walaupon sentiasa bertemankan air mata rindu.

Berdoalah sentiasa;

IKLAN

“Ya Allah jika kami berjauhan begini akan lebih mendekatkan ketaatan kami pada-MU, kau berkatilah ia dan lindungilah kami di bawah perlindungan-Mu dan rahmat-Mu.”

Jadi, bila jenguk bilik air pon dah kosong dan tak semeriah dulu. Sebagai isteri kau kena dekatkan hati supaya lebih mencintai Allah dan Rasulnya. Percaya bahawa cinta kau dan dia akan dipelihara sentiasa oleh Allah S.W.T.

Bila kau rindukan dia (suami) sedekahkan Al-Fatihah supaya Allah kirimkan rindu kau ke dalam hatinya.

-Khas buat isteri yang PJJ dengan suami-

Nurkilan ikhlas:

Miera Khalid
(Cik Puan Misi)

Sumber: Nur Shazmira Khalid