Bila anak sudah remaja, sudah tak boleh sangat guna cara 'Control & Dominance' dengan cara marah-marah dan tengking. (Kredit Foto : Facebook Dr Taufik Razif)

Bila anak sudah remaja tak boleh marah, tengking! Kena guna pendekatan nasihat dengan hikmah. Memang sungguh mencabar mendidik anak-anak yang meningkat remaja.

Setiap peringkat tumbesaran anak-anak ada cabaran yang tersendiri. Begitu juga dengan peringkat usia remaja, anak-anak tidak boleh dimarah sesuka hati, bimbang bila mereka mulai terasa hati mereka mula menjauhkan diri,

Ikuti perkongsian Dr Taufik Razif ini dan fahami apa yang cuba disampaikan dalam mendidik anak-anak yang meningkat remaja.

Bila Anak Sudah Remaja

Anak perempuan saya tunjuk tarian TikTok!

Beberapa hari lepas anak perempuan sulung saya datang di depan saya dengan wajah tersenyum-senyum seakan-akan hendak beritahu sesuatu.

” Abi, nak tengok tak? ”

” Nak tengok apa kakak?”, terpinga-pinga saya dibuatnya.

Tiba-tiba si Maryam ini angkat tangan dia, dihayun tanggannya ke kanan dan kiri. Yang tak tahannya siap goyang goyang punggung tu.

Ya Rabbi. Astaghfirullah!

Tak Boleh Marah, Tengking!

Masa tu tiba-tiba datang rasa menyirap! Rasa nak tengking pun ada tapi cepat cepat saya rasionalkan balik diri saya.

IKLAN

Kalau saya marah dia terus, apa jadi? Ada kemungkinan lepas ini Maryam tak akan beritahu saya apa-apa dah. Dia akan pendam sendiri saja semua kesalahan dia!

Yang kedua, bila fikir balik dia menari tiktok macam tu depan keluarga sendiri. Tak haram. Tak berdosa pun. Cuma yang berdosa kalau pergi tayang pada yang bukan mahram saja.

Hati saya tiba tiba kembali sejuk.

” Kakak belajar kat mana menari ni? ”

” Ada kawan kakak ajar. ”

” Yelah yelah. Lain kali boleh saja hendak menari tapi elakkan menari depan orang lain. Dan kalau boleh elakkanlah menari tiktok ni ”

IKLAN

Artikel Berkaitan:

‘Beli Telefon Beribu Boleh, Minta RM20 Tak Beri..’ Waspada Didik Emosi Anak Remaja

Tunjuk Kasih Sayang Pada Keluarga, Inilah Perlu Ayah Didik Anak Lelaki Sebelum Remaja

Remaja 15 Tahun Meninggal, Dianggap ‘Wira’ Bertarung Nyawa Selamatkan Jiran Dalam Kebakaran

Kena Nasihat Dengan Hikmah

Sambil nasihat, sambil saya buka 1 video yang menunjukkan seorang kanak-kanak perempuan yang berumur dalam 5 hingga 6 tahun yang tiba-tiba menari seperti kerasukan jin ketika mendengar muzik TikTok walaupun sedang lena tidur!

IKLAN

Saya tunjuk video tersebut pada anak saya dan saya boleh nampak dia ketakutan.

Bila anak nak masuk usia remaja ni kena nasihat dengan hikmah. Dah tak boleh sangat guna cara ‘Control & Dominance’ dengan cara marah-marah dan tengking.

Mereka sudah mula ada identiti. Dan mereka juga sudah mula ada circle sendiri. Di samping itu, mereka sudah mula ada kecenderungan sendiri.

Terpaksa Berlembut Dengan Anak-Anak

Makin kita berkasar, makin mereka lari. Makin kita memaksa, makin mereka pendam sendiri dan kerosakan sebenar bila mereka mula buat kesalahan secara diam-diam di belakang kerana merasa tak selamat untuk meluah dan mengadu pada ibubapa.

Ya Allah. Bantu kami didik anak perempuan dan anak lelaki kami Ya Allah dan jauhi anak anak kami daripada pengaruh buruk dunia dan rakan sebaya mereka. Amin Ya Allah.

Mingguan Wanita : Mendidik anak bukan sesuatu yang mudah dalam zaman sekarang. Usahakan yang terbaik dan selebihnya berserah kepada Allah.

Sumber : Dr Taufik Razif

Follow kami di :

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita
FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak
Website: https://www.mingguanwanita.my/
Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en
YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured
Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en
Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita