Ayam Masak Kurma memang ramai yang suka buat, apatah lagi menu ni tak pedas, anak-anak memang suka. Nak buat Ayam Masak Kurma yang sedap ada ramuan rahsianya yang tersendiri.Rupanya kena masukkan badam, daun ketumbar dan daun bawang kisar masa tumis, barulah Ayam Masak Kurma bertambah sedap, sampai ke kuah habis licin.

Boleh cuba resipi yang dikongsikan oleh Puan Umi Watie ini sebagai rujukan.

Dah masak untuk makan tengah hari ke tu uiiii? Meh nak kongsikan resipi Ayam Masak Kurma resipi dari abah kakchik. Dulu kalau bulan puasa abah selalu masak untuk kami sekeluarga.

Abah buat pekat kuahnya, nanti boleh cicah dengan roti atau lempeng. Selalu kalau kat kedai makan memang kakchik tak memandang lauk Kurma.Tapi kalau abah yang masak, sampai ke kuah habis licin. Rupanya ada bahan rahsia yang abah bubuh. Jom kita buat.

Bahan-bahan (Tumis):

1 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 ½ pek kecil rempah kurma MakSiti
Rempah 4 sekawan

Daun bawang
Daun ketumbar
Badam

½ ekor Ayam
Sedikit air
pes asam jawa
kentang potong dadu
lobak merah
1/4 cawan santan

Kentang
Lobak Merah
cili hijau
bawang merah
tomato
Garam secukup rasa

Cara Membuat:

1. Tumiskan bahan tumisan yang dikisar sampai naik bau.

2. Bila dah garing masukkan serbuk Kurma.

3. Ini bahan rahsia kenapa Kurma abah sedap. Kisarkan Daun bawang, Daun ketumbar dan Badam tadi. Masukkan dalam bahan tumisan yang dah pecah minyak tadi. Masa ini bau dia yaaaa ampun. Berjoget cacing kelaparan.

4. Biarkan bahan tadi pecah minyak barulah masukkan ayam. Kacau kacau Kan semua bahan biar mesra.

5. Bila semua bahan dah mesra elok muafakat membawa berkat masukkan air.

IKLAN

6. Masukkan juga pes asam jawa. Kita nak kuah kita masam masam manja saja tau. Jangan kau yang bermasam muka. Kita bukan nak masak asam pedas.

7. Masukkan kentang.

8. Masukkan lobak. Senang kerja mak tak payah masak sayur dah. Ikut suka ya nak masukkan boleh, tak nak pun takpe.

9. Bila semua bahan dah empuk elok. Masukkan Santan ¼. Cawan.

10. Masukkan cili hijau, bawang merah dan tomato. Berkabus dapur oiii. Macam Kat London. Hahaha

11. Perasakan dengan garam dan gula. Ikut selera lah ye. Ejas sampai rasa yang kau nak cukup rasa.

IKLAN

12. Dah siapppppp. Perghhh ini kalau abah nampak mesti kata jadi dah ni jadi. Hahahaha.

Hidangkan pada anak dan suami. Selamat mencuba.

Memancor mancor oi. Nampaknya kena masak 5 pot nasi hari ni. Kalau bernasib baik boleh buat lempeng petang nanti cicah kuah Kurma. Kalau tak kita masak lain lah untuk malam.

Dah siap masak, jerit pada suami Dan anak. Panggil mereka makan. Pesan siap siap jangan tinggal kan baki. Mak nak diet. Dah berapa kali hati Isnin ni. Hishhhh

Selamat mencuba.

Baca Lagi Di Sini:
ISI AYAM Tak Laku, Bila Masak Begini Licin Habis Makan Anak Beranak!
CARA Simpan Ayam Elok Seketul-Seketul Tak Melekat, Senang Nak Masak!

Mingguan Wanita : Rupanya kena masukkan badam, daun ketumbar dan daun bawang kisar masa tumis, barulah Ayam Masak Kurma bertambah sedap, sampai ke kuah habis licin. Boleh cuba tip ni nanti.

IKLAN

Sumber : Umi Watie

JOM SERTAI GRUP TELEGRAM BANGKIT WANITA MW

Kesan pandemik C19, ramai gaji dipotong atau dibuang kerja. Boleh buntu juga sekejap. Namun, ada berita baik untuk para wanita B40 & M40. Mingguan Wanita prihatin dengan nasib menimpa anda dan susulan itu, kami menjemput semua untuk menyertai group Telegram Bangkit Wanita MW sebagai platform untuk mendapatkan info niaga, promosi kursus, tip berbisnes, perkongsian usahawan yang memberi inspirasi dan lain-lain.

Klik link ini untuk menyertainya: https://t.me/bangkitwanitaMW

Selepas penganjuran Webinar Bangkit Wanita #bisnesdarirumah, Mingguan Wanita menerusi kempen Bangkit Wanita, membuka pendaftaran kepada kursus latihan praktikal jangka pendek.

Kursus-kursus akan bermula hujung Mei hingga Ogos ini dan kemuncak kepada kempen ini ialah penganjuran Konvensyen Inspirasi CEO Bisnes Viral.Kursus latihan yang ditawarkan akan berlangsung selama sehari setiap satu dan orang ramai khasnya wanita B40 dan M40 boleh memilih kursus yang diminati.

Nak Jadi Usahawan Viral, Ini Pilihan Antara Kursus Kemahiran Untuk Wanita B40 & M40

JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI
Dibuka dalam dua pilihan tarikh iaitu pada 31 Julai 2021. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti. (https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

JOM JAHIT BAJU KURUNG. BUAT DUIT JAHIT DI RUMAH
Orang kata kalau pandai jahit baju kurung, maka nak jahit pelbagai jenis baju lain akan jadi lebih mudah. Kursus dijalankan dalam dua pilihan tarikh iaitu 7 & 8 Ogos 2021 (https://toko.ideaktiv.com/product/jom-jahit-baju-kurung-buat-duit-jahit-di-rumah/ )

Mingguan Wanita juga boleh diikuti di

YouTube : https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial

Telegram: https://t.me/bangkitwanitaMW

Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita

Instagram: https://www.instagram.com/mingguanwanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita