•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Anda nak tahu tak rahsia buat cili jeruk yang menyengat lagi kick. Rupanya ada satu rahsia penting yang perlu dilakukan masa pembuatannya. Chef As (Ashiqin Shadiqun / Chef As – As Homemade) berkongsi panduannya.

Cili jeruk atau lada jeruk ini sedap makan dengan mee sup panas-panas.

Step By Step Buat Cili Jeruk Kick

cili jeruk

Mula-mula kau pergilah beli lada besar ni. Selalunya orang pakai yang hijau sebab lebih rangup.

cili jeruk

Basuh bersih-bersih lepas tu potong lah kasar kasar.

Nak guna cili api pun boleh. Lagi rare.

Dah siap potong tu masuk dalam bekas, curah air panas. Hakak pakai air coway dik. Senang.

Kau hado? 🙈🙈

Ada orang dia rebus tapi nanti lada cepat lembik.

cili jeruk

Rendamkan kejap dalam air panas tu.

Sementara tunggu kau boleh main pesbuk.

cili jeruk

Lepas tu toskan.

cili jeruk

Ha ni dia cuka dik. Nak pakai jenama apa pun boleh. Tak ada orang nak marah.

cili jeruk

Tuang cuka tu sampai lada ni terendam.

INI RAHSIANYA: Ingat tau jangan ada air dalam lada tu. Tak kick.

cili jeruk

Dah berendam tu, lada akan jadi kaler gitu.

INI SATU LAGI RAHSIANYA: Kalau korang nak kick boleh ikut cara sesetengah orang. Tambah garam sikit. Tok aji sikit. Gula sikit. Hakak kononnya nak jaga kesihatan la. Konon je.

Dah boleh makan wei. Simpan dalam peti ais pun boleh.

Sedap ni lawan dengan mee hoon sup ke mee goreng ke. Perghhhh panas-panas, memang syiok oooo.

Mesti laki dan anak-anak kau kata “Mama power, macam makan kat kedai”

Time gitu mesti kembang kempis kena puji kan?

Selamat Mencuba.

Sumber/Foto: Fanpage Chef As – As Homemade via Mingguan Wanita

Artikel Berkaitan

Jangan Lupa Komen

KORPORAT   |   POLISI DATA PERIBADI  |  PENAFIAN   |   LANGGANAN   |   PENGIKLANAN   |   KERJAYA   |    HUBUNGI KAMI

© All Rights Reserved • Karangkraf Group © Hakcipta Terpelihara • Kumpulan Karangkraf

error: