Tak dinafikan memang ramai yang terkesan akibat Covid-19. Tak kiralah baik golongan kaya mahupun golongan miskin.Yang dahulunya mungkin nampak kaya dan berharta, mungkin sekarang antara yang kehilangan sumber pendapatan dan mempunyai hutang keliling pinggang.

Maka tak mustahil juga jika yang kita lihat angkat ‘bendera putih’ ini ada dikalangan rumah-rumah besar dan juga keretanya banyak.Janganlah kita mudah menilai diri seseorang, bila mana kita tak memahami keadaan dan situasi yang dihadapi.

Hadamkan perkongsian daripada Puan Suhaili Ellie Mohamed Tauhid ini.

Mentality @ mindset orang kita selalu dah disumbat dengan pahaman sebegini.

Kita nampak rumah agam tersergam indah, besar, tanah luas, ada kolam renang, kereta mewah 2-3-4 biji, kipas kat luar, aircond 2-3 bijik keliling rumah, akan ada yang akan cakap,

“Eh kaya betul dia ni”
“Orang kaya ni”
“Banyak duit dia ni”
dan macam-macam lagi ayat dalam otak keluar.

Bila tengok rumah kecik, bersepah, nampak tak terurus, cat dah terkopak-kopak, kereta buruk, ada tanggapan akan mengatakan,

“Kesian dia, susah dia ni”
“Isk kesian, macam orang susah je”
“Tengok gaya pun tau tak ada duit”

Mesti ada kan diantara kita yang fikir 2 benda atas ni. Saya pun dulu masa mula-mula nak hidup, bila tengok rumah orang besar, nampak mewah saya akan cakap ini mesti orang kaya. Sebab apa, sebab kita dah terdidik berfikiran begitu sejak kecil lagi. Saya selalu ingatkan anak-anak, rumah besar, banyak kereta mewah tak semestinya dia kaya raya. Entah-entah hutang dia lagi menimbun dari yang rumahnya kecil, keretanya buruk tapi bebas hutang.

Tanda Aras Kekayaan

Rumah besar, kereta baru atau mewah bukan tanda aras kekayaan seseorang. Itu hanya alat kemampuan sewaktu mereka mampu. Sama juga seperti kita, bila job masyuk, macam-macam benda kita nak ganti baru. Betul tak? Kalau boleh isteri pun nak baru.

Itu sewaktu kita mampu. Tapi dalam situasi PANDEMIK, ENDEMIK atau EPIDEMIK seperti sekarang ni, yang kita nampak kaya itulah paling teruk terkesan berbanding kita yang biasa-biasa nie sahaja. Bisnes lingkup semua dipaksa tutup.

Tahu tak kenapa?

Okey, begini ya.
Mereka yang asalnya berkrmemampuan ini biasanya pemilik bisnes besar-besaran, ada kilang, ada ramai staff, ada banyak bisnes, pemilik hotel dan pusat peranginan, ada banyak transport seperti pengusaha bas dan banyak lagi.

Korang ingat hutang dorang setakat 1-5K?
Jawapannya, TIDAK.

Ramai Orang Susah

Ada diantara mereka yang mempunyai hutang berbilion, berjuta, beratus ribu dan berpuluh ribu tak dapat dibayar disebabkan isu PANDEMIK, ENDEMIK atau EPIDEMIK seperti ini. Jangan cakap, kereta banyak, barang-barang banyak, juallah dulu sebelum meminta. Kalian.. Dalam situasi begini, ramai orang susah, nak jual apa pun sangat payah. Apatah lagi barang mewah. Makanan diperlukan segera. Nak jual kereta atau rumah memerlukan masa berbulan-bulan baru settle.

Jadi tak mustahil kalau yang angkat bendera putih ini ada dikalangan rumah-rumah besar dan juga keretanya banyak. Mereka kadang tiada langsung cash ditangan. Jadi, nak makan apa?

Saudara mara memang sudah menganggap mereka kaya raya dan tak perlu dibantu. Hakikatnya pemilik rumah sahaja tahu bagaimana isi perut mereka waktu itu. Jangan menilai siapa mereka sebelum wabak bermula. Kerana setiap mereka berbeza-beza.
Jangan disebabkan kita marahkan orang kaya atau menteri pasola duduk silang panggung tak bantu sesiapa, habis semua yang ada rumah besar dan kereta mewah yang letak bendera putih pun kita pandang sinis dan doakan yang tak baik terhadap mereka.

IKLAN

Kalau ternampak, bantulah.
Mereka pun tak akan meminta jika tidak terdesak.
Hari ini mungkin hari dia, esok lusa, bulan depan, tahun depan?

Mungkin hari kita pula.

Saya cuma berharap, Allah percukupkan diriku dan semua makhluknya di dunia ini sehingga habis nyawa supaya tidak menyusahkan sesiapa, mudah-mudahan.

Jangan menghina mereka yang betul-betul susah. Tapi lebih malu pada kita yang sangat kedekut nak keluarkan harta untuk bersedekah.

Makluman:-

Saya telah dihubungi oleh cucu kepada pemilik rumah ini yang menyatakan, bahawa pemilik rumah tersebut adalah seorang ibu tunggal, di mana JPKK yang menyuruh mereka yang berstatus ibu tunggal meletakkan bendara putih bagi tujuan memberi bantuan kepada ibu tunggal dan memudahkan pihak JPKK mencari rumah. Kasihan pada pemilik rumah kerana sering ditanya “sudah berapa hari tidak makan”

Gambar ke-2 adalah makluman dari cucu pemilik rumah tersebut, orang yang memberi bantuan itu memang sudah cukup mulia sifatnya dan patut dicontohi.

IKLAN

Yang perlu dihentikan adalah ayat-ayat provokasi dan menghina orang lain dimedsoc.

Seperti yang pernah saya tulis sebelum ini, hentikanlah mengambil gambar sewaktu sumbangan dilakukan bagi mengelakkan gambar diambil oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab dan menimbulkan fitnah.

Janganlah kalian sesekali mentafsir sendiri apa yang berlaku disetiap rumah yang kalian sendiri tidak diami.

Sekarang zaman dimana ramai orang kaya atau miskin memang ramai terkesan. Jika rumah, kereta dan aset yang ada dapat dicairkan dengan segera, mungkin di antara yang mengibarkan bendera putih itu tidak akan sesekali mengibarkannya.

Anda akan faham, bila anda sendiri sudah mengalami situasi sukar itu nanti.

Baca Lagi Di Sini :
Tidak Mampu Menyewa, Tujuh Beranak Terpaksa Berhimpit Tidur Dalam Kereta

Balkisyh Cadangkan Guna Kain Lampin “Boleh Membantu Anda Yang Telah Kehabisan Pampers”

Mingguan Wanita : Ada benarnya, musim pandemik ini boleh dikatakan semua peringkat golongan terkesan tak kira kaya mahupun miskin. Yang dahulunya mungkin nampak kaya dan berharta, mungkin sekarang antara yang kehilangan sumber pendapatan dan hutang keliling pinggang. Jangan kita mudah menilai diri seseorang, bila mana kita tak memahami keadaan dan situasi yang dihadapi.

Sumber : Suhaili Ellie Mohamed Tauhid

JOM SERTAI GRUP TELEGRAM BANGKIT WANITA MW

Kesan pandemik C19, ramai gaji dipotong atau dibuang kerja. Boleh buntu juga sekejap. Namun, ada berita baik untuk para wanita B40 & M40. Mingguan Wanita prihatin dengan nasib menimpa anda dan susulan itu, kami menjemput semua untuk menyertai group Telegram Bangkit Wanita MW sebagai platform untuk mendapatkan info niaga, promosi kursus, tip berbisnes, perkongsian usahawan yang memberi inspirasi dan lain-lain.

Klik link ini untuk menyertainya: https://t.me/bangkitwanitaMW

IKLAN

Selepas penganjuran Webinar Bangkit Wanita #bisnesdarirumah, Mingguan Wanita menerusi kempen Bangkit Wanita, membuka pendaftaran kepada kursus latihan praktikal jangka pendek.

Kursus-kursus akan bermula hujung Mei hingga Ogos ini dan kemuncak kepada kempen ini ialah penganjuran Konvensyen Inspirasi CEO Bisnes Viral.Kursus latihan yang ditawarkan akan berlangsung selama sehari setiap satu dan orang ramai khasnya wanita B40 dan M40 boleh memilih kursus yang diminati.

Nak Jadi Usahawan Viral, Ini Pilihan Antara Kursus Kemahiran Untuk Wanita B40 & M40

JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI
Dibuka dalam dua pilihan tarikh iaitu pada 31 Julai 2021. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti. (https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

JOM JAHIT BAJU KURUNG. BUAT DUIT JAHIT DI RUMAH
Orang kata kalau pandai jahit baju kurung, maka nak jahit pelbagai jenis baju lain akan jadi lebih mudah. Kursus dijalankan dalam dua pilihan tarikh iaitu 7 & 8 Ogos 2021 (https://toko.ideaktiv.com/product/jom-jahit-baju-kurung-buat-duit-jahit-di-rumah/ )

Mingguan Wanita juga boleh diikuti di

YouTube : https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial

Telegram: https://t.me/bangkitwanitaMW

Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita

Instagram: https://www.instagram.com/mingguanwanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita