Sumber:  Facebook Sharifah Zahidah

Suami orang boleh disondol apatah lagi bekas suami sendiri. Begitulah hakikat yang berlaku dalam masyarakat hari ini. Tidak ditujukan pada sesiapa, banyak sungguh kisah suami orang dirampas wanita lain. Ingatlah ya golongan wanita jika hendak bahagia janganlah sondol hak orang lain.

Paling menghairankan ada pula bekas isteri yang tidak senang duduk bila melihat bekas suami bahagia di sisi isteri baru. Ada yang kepanasan dan mula mengambil kesempatan merampas semula bekas suami dan rela menjadi isteri kedua.

Suami Orang Boleh Disondol Apatah Lagi Bekas Suami Sendiri

Jatuh cinta itu lumrah manusia. Malah jatuh cinta itu tak salah tetapi hormatilah hak orang lain dan jangan pentingkan perasaan sendiri. Ingatlah ya, jangan jadi perampas hak orang lain sebab suatu hari nanti hak kita tu pula yang akan dirampas.

Kisah sebegini banyak diluahkan di medium sosial namun sebagai insan wanita yang mengasihani nasib wanita yang lain tolonglah jangan kecewakan hati wanita lain.

Menerusi perkongsian Puan Sharifah Zahidah menerusi Facebook Sharifah Zahidahmembuka mata orang di luar sana agar jangan dibuat main bab kahwin cerai. Apatah lagi pada mereka yang berselingkuh dengan bekas pasangan selepas bercerai. Tolonglah ya jagalah kehormatan diri sebagai seorang wanita. Buat pasangan yang dah bercerai tu janganlah sibuk nak jilat ludah sendiri ya.

Puan Sharifah Zahidah

SONDOL MENYONDOL BEKAS JANDA DAN DUDA SENDIRI

“Si isteri baru dapat tangkap video suami dengan bekas isteri berzina di bilik hotel SELEPAS mereka dah sah bercerai (bukan video ketika dalam perkahwinan). Si isteri baru ini juga bukanlah berstatus penyondol. Mengenali suami dan bersetuju berkahwin atas statusnya yang sudah menduda sebelum mereka mula berkenal kali pertama. Tapi sayang, rumahtangganya disondol bekas isteri suami.

“Ini luahan yang saya baca dari satu group FB.

“Inilah parahnya, bila kahwin cerai dibuat main. Nak cerai, cerai. Then, habis. TAMAT segalanya. Jangan sesekali hidup dan terbawa-bawa dengan kenangan lama. Itulah yang jadi punca berskandal dengan bekas masing-masing.

“Ini bukan kes pertama. Ni kes yang dah banyak sangat bermaharajalela sekarang. Sampai dah kebas hati ini seakan hilang rasa bila terbaca luahan sang isteri ini.

“Beginilah.

“Sesiapa juga yang memilih untuk melalui jalan perceraian, WAJIB bersikap EKSTRA MATANG dengan keputusan yang diambil. Sebab perceraian ada kesan jangka panjang yang SUKAR DIRAMAL. Jangan buat keputusan untuk short term relief.

“Perceraian sebenarnya satu solusi yang membawa rahmah di saat ianya dilakukan kerana melaksana syariat TUHAN. Menyelamatkan 2 insan yang terbelit dengan pertelingkahan tak berkesudahan. Tapi apabila SIKAP DAN KEFAHAMAN insan itu tempang pada tujuan perkahwinan dan perceraian – maka di sinilah akan melahirkan KEPUTUSAN YANG BERSIFAT MELULU yang akhirnya menjadi rantaian kepada masalah-masalah baru.

“Dah bercerai, tapi dendam berapi dengan bekas laki atau bini.

“Dah bercerai, tapi rindu pula nak kembali bermadu.

“Apa ini?

“Cerai is cerai.

“HABIS. FULLSTOP.

“Bina hidup baru.

“Bina jiwa baru.

“Campak tepi semua yang lama-lama.

“Bawa seluruh jiwa raga tu bina hidup baru samada sendirian atau dengan pasangan baru. Yang penting, tutup dan buang buku lama, campak jauh-jauh.

“Sejauh yang mungkin!

“Terima hakikat, hidup baru TAKKAN PERNAH LAGI SAMA DENGAN KEHIDUPAN DAHULU. Takkan!

“Ini sudah bercerai. Sibuk balas dendam.

“Sudah bercerai, sibuk nak merajuk dan minta ditatang hati dan perasaan oleh bekas pasangan.

“Jika perceraian disusuli dengan ISTIKHARAH yang panjang dan ISTISYARAH yang matang – inshaALLAH masalah sebegini boleh dielakkan.

“Dah cerai, HABIS.

IKLAN

“Benda ni ramai pasangan bercerai kena belajar buat.

““Belajar dulu formula ini sebelum minta cerai.

“Kahwin cerai bukan benda main-main.

“Berani buat, berani tanggung.

“Jangan dah cerai, sibuk nak jilat ludah sendiri.

DAH JADI AJNABI SEMULA

“Satu perkara yang segelintir  insan bercerai tak faham, khususnya mereka yang ada anak dari perkahwinan terdahulu adalah – dia cuba-cuba membawa kemesraan lalu dalam kehidupan selepas perceraian.

“Bila bercerai, bekas pasangan tak perlu bermusuh. Tapi tidak bermusuh itu juga bukan bermakna boleh TEMAN TAPI MESRA.

“Apa jua kemesraan – adalah haram kerana hubungan pasangan yang sudah bercerai adalah sama dengan ajnabi.

“Jika kita ex wife, nak bercakap dengan bekas suami – sila hormati isteri baru sang suami kerana bekas suami dah jadi SUAMI ORANG. Sama macam kita tak boleh bermesra dan kena jaga batas dengan suami orang, begitu juga tak boleh bermesra dan wajib jaga batas dengan bekas suami kita sebab dia pun dah jadi SUAMI ORANG LAIN. Sama juga dengan bekas isteri kita, dah jadi isteri orang lain.

“Jenis yang tak faham bahasa ni akhirnya akan bawa cerita-cerita ‘berskandal dengan suami/isteri lama’. Di sinilah punca.

“Mula-mula video call mesra. Gelak tawa mengusik manja.

“Lama-lama mula hantar gambar anak-anak kononnya wajah saling tak tumpah. Kemudian meluah rindu. Kemudian menunjuk kesal atas apa yang berlaku. Kemudian merisik-risik jika ada peluang baru. ‘Demi anak-anak’ katanya. Dan seterusnya… Berlaku apa yang tak sepatutnya berlaku, skandal dengan bekas pasangan masing-masing.

SUAMI ORANG BOLEH DISONDOL, APATAH LAGI BEKAS SUAMI SENDIRI.

“Ini realiti zaman sekarang.

“Suami orang yang curang, takkan curang melainkan dengan PEREMPUAN juga. Jadi tanggapan bahawa hanya perempuan yang menjadi mangsa kecurangan adalah salah. Di sebalik seorang suami/isteri yang curang, ada lelaki/wanita lain yang turut dicurangi.

“Demi ALLAH, benda ni dah bersepah berlaku. Dulu selalu dengar suami curang dengan janda atau anak dara kan? Tapi zaman sekarang, betapa ramai suami curang dengan isteri orang lain! Cannot brain kan.

“Bila asbab perpisahan adalah kes suami/isteri yang curang dan minta cerai dengan pasangan untuk kahwin dengan skandal dia sendiri, wajar sebenarnya isteri baru kepada sang suami/isteri untuk rasa INSECURE dengan ‘kehadiran’ bekas pasangan ini ke dalam hidup baru mereka berdua.

IKLAN

“Sebab apa?

“Sebab suami orang pun si bekas isteri boleh sondol. Apatah lagi sekadar nak sondol bekas suami sendiri. Jauh lebih mudah.

“Sebab itulah, bila sudah bercerai, jauhkan rumahtangga kita dari apa jua campur tangan walau sebesar zarah dari bekas isteri atau suami ini tadi. Potensi untuk benda buruk terjadi adalah sangat tinggi.

“Dan selalunya, orang yang bawa DNA penyondol ni, cukup pandai berdrama dan tanpa rasa malu nak tunjuk baik dan mesra depan bekas pasangannya yang dah pun bersuami / beristeri baru.

“Kalau bukan sebab DNA penyondol, tentulah dari awal dia tak sondol laki / bini orang dan sanggup minta cerai dengan laki sendiri sebab nak kahwin dengan suami orang kan? Sampai suami orang tu pun bercerai berai dengan isteri dia. Tapi sebab dah ada DNA penyondol, wajar si pasangan baru berhati-hati dengan lebih ekstra.

“Percayalah, tak semua orang suka tengok bekas pasangan dia bahagia dengan pasangan baru.

“Jika menepis godaan lelaki atau wanita di pejabat pun sudah ramai yang tewas, apatah lagi menepis godaan bekas suami / isteri yang pernah tidur sebantal dengan kita.

“Sebab itu, TIADA ISTILAH BERKAWAN BERMESRA DENGAN BEKAS PASANGAN. Yang ada cuma istilah BERURUSAN.

“Apa beza berkawan dengan berurusan?

“Kita berurusan dengan adab yang formal dan profesional bila di kaunter kerajaan. Kita tak extra manja atau mesra bila berurusan di kaunter kerajaan. Betul kan?

“Jadi begitulah untuk bekas pasangan.

“Berkawan itu tak wujud.

“Cuma wujud berurusan dengan profesional.

“Kalau tak dapat kawal diri nak bermesra atau nak control lagi hidup bekas pasangan – tak pandai nak berurusan secara profesional – wajarlah sekatan-sekatan lain dibuat dengan lebih ekstrim demi menjaga rumahtangga kita dari disondol sesiapa.

“Ingat, zaman sekarang.

“Alangkan isteri atau suami orang pun boleh disondol, apatah lagi kerja menyondol bekas suami / isteri sendiri. Celah gigi saja buat pemilik dna penyondol.

“Jadi, berhati-hatilah.

IKLAN

“Hati budi manusia akhir zaman ini sukar diramal.

“Ambil pengajaran dari kisah-kisah yang berlegar dalam internet. Jaga family kita betul-betul.

“Dah jadi bekas suami, bekas isteri.

“Sila jaga maruah diri. Usah terbawa-bawa dengan perasaan masih memiliki bekas pasangan kita yang kini dah jadi milik orang lain.

“Dah berkahwin dengan janda atau duda yang bercerai kerana orang ketiga, sila berhati-hati ekstra dengan kehadiran orang ini dalam rumahtangga kita.

“Ingat, alangkan suami atau isteri orang pun mereka boleh sondol. Inikan pula bekas suami atau bekas isteri mereka sendiri.

“Maka jadilah kes macam cikpuan di atas ini.

“Tak jadi kat kita. Tapi wajib kita ambil pengajaran.

“Sebab skandal dengan bekas sendiri sekarang ni kian jadi trend!

“Saya sendiri pun walau sangat meyakini kesetiaan dan kasih sayang Bang James pada saya, tetap kami ambil kisah ini sebagai pedoman. Jaga rumahtangga kita elok-elok.

“Dah dapat pasangan baik tu, simpan elok-elok.

“Jangan tunjuk depan orang especially bekas pasangan.

“Awas. Penyondol berkeliaran,” kongsi Sharifah Zahidah yang sangat bermanfaaat.

Baca Sini : Isteri Buanglah Sikap ‘Queen Control’, Belajarlah Jadi Isteri Solehah “Maafkan Suami Sebelum Tidur”

Bila Anak Buat Perangai, Call Suami Mengadu. ‘Bukan Minta Selesaikan, Sekadar Nak Meluah.’

Lebih Serasi Sebagai Kawan Berbanding Ketika Menjadi Suami – Komen Warganet 

Pelbagai komen yang diberi oleh warganet yang nyata punya pandangan tersendiri. Malah ramai yang lebih selesa menjadi kawan sahaja berbanding sewaktu hidup bersama dalam rumah tangga.

Mingguan Wanita : Gerun bila baca pelbagai luahan suami isteri yang berpisah. 

Sumber:  Facebook Sharifah Zahidah

Sumber Foto : Canva 

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita
FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak
Website: https://www.mingguanwanita.my/
Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en
YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured
Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en
Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita

Hidup satu kaki, ibu anak 4 ini tidak sesekali mengalah.