Memang seronok bercucuk tanam apatah lagi jika tanaman berjaya disemai dari biji benih. Namun nak pastikan biji benih tersebut bercambah dan tak dimakan semut mahupun serangga ada caranya. Rupanya sebelum tabur benih, kena pastikan sembur tanah dengan Ridsect organik dahulu.

Buat mak-mak yang suka berkebun boleh cuba tip dan cara yang dikongsikan oleh Puan Tieok Eng ini sebagai rujukan.Elok subur, segar dan cepat besar sawi serta salad yang ditanamnya.

Petang ni nak share cara aunty semai benih sawi atau salad, kerana ramai sangat yang mintak aunty share tip macam mana cara aunty tabur benih sampai bercambah.Aunty harap dapat membantu pada kawan-kawan yang baru nak berjinak jinak dengan tanam sayur ye.

Cara-Caranya:

1.Sediakan tempat untuk tabur benih guna tanah bakar sawit yang subur dan siram air biar tanah lembap dulu.

2.Lepas siram air sembur dengan ridset organik dulu supaya benih tak dimakan oleh semut dan serangga.

3.Lepas sembur ridset tabur benih biar rata dan siram air lagi sekali. Ini benih sawi bunga.

IKLAN

4.Dah siap siram air tutup dengan zink untuk satu hari satu malam baru buka. Tujuannya biar cepat tumbuh bercambah. Kalau guna bahan selain zink, pun boleh juga.

5.Ni sayur salad yang aunty semai seminggu lebih dah.

6.Sayur sawi yang aunty pindahkan ke batas 10 hari lepas. Boleh pindahkan dari tapak semaian ke batas sekitar 10 hari ke 2 minggu ye.

IKLAN

7.Ini pula sayur salad aunty yang usianya hampir 2 bulan selepas pindahkan ke pasu.Alihkan satu-satu.

Info Ekstra!

  • Luas tapak semaian kena tengok banyk mana yang kita nak semai.
  • Benih kita semai siram pagi petang hari-hari dn siram air baja seminggu 3 kali sampai bercambah. Kena guna baja buah 12 15 17.

Baca Lagi Di Sini:
Sebelum Beria Nak Bercucuk Tanam, Kena Tahu Ilmunya Dulu, Baru Pokok ‘Menjadi’

IKLAN

Petua Elak Serangga Tanaman, Sembur Rendaman Kulit Bawang Selama 3 Hari, Selesai Masalah!

MW: Jadi sebelum nak tabur biji benih tu, elok sembur ridsect dulu pada tanah. Barulah semut atau serangga tak makan biji benih dan elok bercambah.

Sumber:Tieok Eng

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan
https://t.me/bangkitwanitaMW

Tudiaaaaaaa..antara webinar yang sedang berlangsung. Nak daftar sebagai peserta boleh ke toko.ideaktiv.com

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita – https://www.facebook.com/mingguanwanita/
Instagram Mingguan Wanita – https://www.instagram.com/mingguanwanita/
Twitter Mingguan Wanita – https://twitter.com/MingguanWanita