Masih dalam bulan Syawal, kenikmatan rendang, ketupat dan lemang masih dirasai. Tapi bila tiap-tiap minggu menghadap makanan itu, mahunya bosan jugak kan. Kalau boleh nak rasa kelainan dalam masakan.

Apa kata kita cuba masakan kalio. Masakan ini ala-ala rendang juga. Kalau dah bosan dengan rendang, bolehlah ganti dengan kalio, boleh makan dengan ketupat atau lemang.

Rubiatul Addawiyah berkongsi resipi ini. Katanya:

Kalio ini lebih kepada masakan Minang Indonesia. Ia berkuah dan sesuai untuk anak-anak. Tapi kenalah letak sedikit je lada hitam supaya tidaklah rasa pedas. Rasanya pun seakan rendang.

Bahan-bahan:

Bawang merah,bawang putih,cili kering,halia, lada hitam diblend.
Ketulan ayam
Serai – dititik
Asam keping
Santan
Daun limau purut, daun kunyit
Gula, garam

IKLAN

Cara-cara:

1. Tumis bahan blend tadi sampai pecah minyak
2. Masuk serai, asam keping
3. Masuk ayam yang dipotong ikut suka
4. Biarkan ayam masak seketika.
5. Kemudian masuk santan. biar santan masak.
6. Perasakan dengan garam dan gula.
7. Masuk daun kunyit dan daun limau.

Kalau nak pedas, seimbangkan rasa cili dengan lada hitam.
Kalau tak pedas, anak-anak kecil boleh makan berkuah.
Nak letak kentang pun boleh.

IKLAN

Kalio guna cili kering kisar.

Kalio ni guna cili besar, sebiji saja. sebab tu warna dia sama warna dengan santan..

IKLAN

Saja nak cuba rasa kelainannya.
Gu dia, makan dengan nasi panas-panas.

Selamat mencuba

MW: Bolehlah mak-mak cuba yer. Bahan-bahan yang digunakan pun lebih kurang sama dengan masakan rendang. Bezanya tak ada kerisik kot.

Kalau nak masak dengan lebih cepa, bolehlah tinjau-tinjau produk kelengkapan di sini 

Sumber: Rubiatul Addawiyah