beg sekolah anak

Dilema juga nak meilih beg sekolah anak-anak ni ya. Tambah pula kalau anak nak masuk darjah 1. Boleh letih pusing kedai nak mencari yang sesuai untuk anak.

Biarpun mak ayah mampu beli beg sekolah mahal dan jenis ikut trend, tapi adakah beg sekolah itu sesuai untuk anak?

Sudah lah buku banyak, nak kena usung setiap hari pula. Jadi beg sekolah macam mana yang sesuai? Nak beli beg sandang ke beg trolley? Nak beli beg sekolah yang mahal ke yang murah? Dan jenama apa yang elok? Haaa… nampak tak apa masalah mak-mak yang anaknya baru nak masuk sekolah.

Kalau beli yang kecil, risau buku tak muat nak masuk dalam beg. Tapi kalau terpilih yang besar sangat, kasihan pula si anak nak pikul beg.

Anak seorang bolehlah beli satu yang mahal, tetapi kalau dah anak ramai, macam mana pula ya?

Pilih Beg Sekolah Anak

1. Sokongan pada badan

Mak-mak kena tahu, kalau beli beg yang tidak berkualiti, ini tak akan memberi sokongan yang cukup dan boleh memberi kesan kepada tulang belakang anak apabila digunakan dalam jangka masa panjang.

Jadi untuk beg sekolah anak, eloklah keluarkan modal lebih sikit. Lebih baik beli beg sekolah yang berkualiti dan boleh tahan lama, daripada beli yang murah tapi guna beberapa bulan je dah rosak!

Lagipun, elok cari beg yang ‘kukuh’ sebab anak nak usung setiap hari kan, boleh ada kesan kat postur badan diorang juga terutama sekali kalau beli beg sandang.

Jangan sebab mak ayah nak jimat, anak yang merana. Beli yang harganya murah OK kalau jenis berkualiti. Tak ada lah guna kejap, zip dah rosak!

2. Cari yang ringan

Kalau boleh, pilih lah beg yang ringan dan dari kanvas. Menurut Kementerian Kesihatan (MOH), berat beg tidak seharusnya melebihi 10-15 peratus daripada berat badan kanak-kanak yang membawanya.

3. Tali bahu ada span

Kalau ada’padding’ sebagai perlindungan bahu apabila menggalas beg, otot kanak-kanak tak akan tegang sehingga mengakibatkan badan berasa lenguh.

4. Ada tali dada dan pinggang

Pastikan ada tali di pinggang supaya beg yang dipikul berada dekat dengan badan. Ini memastikan beratnya seolah-olah seperti berat badan kanak-kanak itu sendiri dan bukan berat yang berlebihan.

4. Biar sesuai dengan ketinggian anak

Memang kena cari yang besar, tetapi janganlah sampai beg itu besar sampai ke lutut. Cari beg yang sepadan dengan saiz badan kanak-kanak berupaya membahagikan beratnya sebaik mungkin sekali gus baik untuk peredaran darah.

Rupanya tak mudah nak beli beg sekolah anak ya. Hah, jangan beli saat akhir ya, nanti lagi haru jadinya. Moga mak-mak boleh buat keputusan terbaik untuk memilih beg sekolah anak-anak.