Buah Durian sememangnya mempunyai bau yang agak kuat. Jika tak biasa bau ‘Raja Buah’ ni memang boleh sebabkan loya dan muntah. Di negara kita dan kawasan Asia, makan dan bau durian merupakan perkara biasa.Namun berbeza dengan penduduk di kawasan Eropah.
Kasihan sungguh dengan seramai 12 pekerja pos di Jerman yang terpaksa mendapatkan rawatan di hospital, manakala puluhan lagi dibawa keluar dari pejabat pos di bandar Schweinfurt, di sini. Ia kerana mereka dikatakan menerima rawatan perubatan kerana loya setelah menghidu bau kuat daripada bungkusan berisi durian kelmarin.
Curiga Bau Asing
Difahamkan, pegawai polis, pasukan bomba dan pasukan perubatan kemudian dipanggil ke pejabat pos berkenaan untuk memeriksa bungkusan itu.Polis mengarahkan semua penghuni bangunan keluar, termasuk 60 pekerja sebelum polis dan pegawai bomba membuka bungkusan itu.
Kekecohan bermula selepas seorang kakitangan pejabat pos itu curiga kerana terhidu bau yang amat asing.
Ads
“Oleh kerana kandungan bungkusan itu tidak diketahui dan tidak jelas, ia dianggap sebagai barang berisiko tinggi,” kata kenyataan polis Schweinfurt seperti dipetik portal berita antarabangsa CNN.
Kiriman 4 Biji Durian
Setelah siasatan dibuat, bungkusan terbabit mengandungi empat biji durian dari Thailand yang dikirim seorang penduduk Schweinfurt berusia 50 tahun untuk rakannya di Nuremberg.
Polis berkata, 12 pekerja yang mendapatkan rawatan di hospital itu mengadu loya, manakala enam yang lain pula dibawa ke hospital sebagai langkah berjaga-jaga.
Ads
Kejadian bungkusan berisi durian bukanlah pertama kali berlaku di Jerman. Tahun lalu, perpustakaan di Universiti Canberra terpaksa dikosongkan kerana didakwa kebocoran gas dan hasil carian kemudiannya mendapati bahawa bau itu datang dari buah durian.
Sebelum ini, program realiti Fear Factor pernah menampilkan durian sebagai salah satu makanan yang mesti ditelan oleh peserta. Biasanya peserta dikehendaki memakan haiwan atau unggas yang menjijikkan. – AGENSI
MW: Kasihannya, gara-gara durian huru hara jadinya. Mungkin di Asia durian jadi kesukaan ramai, namun berbeza bagi negara Eropah. Apa pun memang rugilah jika tak makan dan menikmati durian. huhu
Dari semalam, netizen tak puas memuji akan kecantikan transformasi wajah dalam solekan anggun, YouTuber Sugu Pavithra, S Pavithra, 28. Terpesona dengan seraut wajah wanita yang cuma duduk di dapur, berubah bak model Hindi yang menawan.
Sungguh berbeza sentuhan jurusolek Razzi Musa ini. Ditambah dengan penataan seni mengikut konsep Zul Herizal. Ramai juga tertanya-tanya, kenapa ibu anak dua yang mula dikenali ramai Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mula bercantik-cantik bak model.
Rupanya, isteri M Sugu, 29 ini menjalani pengambaran untuk menghiasi cover foto majalah Pepatung. Dalam temubual yang dijalankan wartawan majalah itu, ada kisah menarik yang buatkan anda mengagumi personaliti youtuber ini.
Kata S Pavithra, “Dulu kita miskin dan orang anggap kita akan selama-lamanya hidup susah. Bila senang sedikit, ada juga orang tak suka. Sindiran seperti sekarang lupa dirilah dan tak sabar tengok kejatuhan kami pun ada.”
“Kami tak kisah pun kalau esok lusa tak lagi popular atau YouTube tak lagi mampu beri pendapatan. Kami memang asalnya susah, jadi kalau susah semula tak akan mematangkan semangat.”
Sikap positif dalam diri S Pavithra inilah yang perlu dicontohi. Kerana, biar pun hari ini dirinya tiba-tiba menjadi popular dan saudara-mara mahupun rakan-rakan yang lama menghilang, mula mencari dirinya. Dia tidak pernah prasangka dengan mereka.
Semuanya disambut dengan baik.
Begitu juga dengan komen-komen mengkritik dan kasar tetep diterima dengan hati terbuka. Anak kedua dari lima beradik ini, belajar dari pengalaman.
Rasa susah hati dengan komen-komen negatif, sedikit demi sedikit berjaya di buang dengan tenang. Tak lagi kata-kata itu terngiang-ngiang dalam tidurnya. Cekal sungguh hati S Pavithra.
Dalam pada meniti dunia serba glamour, S Pavithra tetap meletakkan suami adalah insan yang perlu dihormati dalam setiap keputusan yang dibuat.
Suaminya lebih tegas mengatur jadual mereka. Dia ada sebab yang tersendiri. Tentunya sebagai suami dia mahu keselamatan isteri terjamin.
Bagi S Pavithra, “Saya tak ada masalah untuk keluar TV, tetapi mestilah dengan keizinan suami. Buat masa sekarang dia masih tak benarkan. Jadi, saya ikut sahaja yang terbaik. Kami pun masih baru dalam bidang ini, Banyak lagi perlu belajar.”
Seperti selalu, dia menuturkan kata-katanya dengan lembut dalam bahasa Melayu yang fasih.
MW : Seharusnya sebagai pembaca yang matang, kita tetap mendoakan agar pasangan ini dapat pergi jauh dalam bidang kerjaya yang mereka minati. Siapa tahu suatu hari nanti, Sugu Pavithra akan jadi kebanggaan rakyat Malaysia.
Rupanya selama isteri mengandung, baik pelakon Saharul Ridzwan mahupun isterinya, Qaabila Deena Emit tak pernah tahu jantina anak kedua mereka. Malah, keduanya minta doktor jangan maklumkan akan jantina anak mereka.
Namun, keduanya tak pernah putus doa. Sepanjang Ramadhan lalu, doa mereka pada Ilahi agar dikurniakan zuriat perempuan bagi melengkapi kehidupan mereka tiga beranak. Sebelum ini, pasangan suami isteri ini dikurniakan anak sulung lelaki, Muhammad Luth Ali, 2 tahun.
Dalam pada mengandungkan anak kedua ini, Deena sendiri tak lalui kehamilan yang mudah. Kehamilannya kali ini diuji dengan alahan yang teruk di awal trimester sampai tak boleh nak buat apa. Malah, proses bersalin anak keduanya pun Deena terpaksa melalui detik cemas.
Yang akhirnya, membuatkan dia terpaksa mengambil epidural buat pertama kalinya. Bimbang, tali pusat terbelit dekat leher dan kaki, dan komplikasi lain, akhirnya doktor putuskan Deena bersalin secara pembedahan.
Isteri Saharul Ridzwan selamat melahirkan bayi perempuan seberat 3.3 kilogram pada 13 Jun 2020 bersamaan 21 Syawal tepat 4.21 petang.
Ini kisah kehamilan Deena yang dikongsi diinstagramnya,
Antara doa yang paling saya & suami harap dimakbulkan sepanjang Ramadhan haritu adalah hadirnya zuriat perempuan sebagai pelengkap hidup. Paling diminta, dan bila dah dapat rasa dia macam… Ya Allah Maha Baiknya Kamu, kabulkan hajat hambaMu yang hina ni pada waktu yang sangat diminta.
Ramai tak tahu yang sebenarnya from the early stage of pregnancy sampai la dalam labour room, kami suami isteri langsung tak tahu apa gender baby kali ni.
Memang dari awal scan dah informed awal awal dekat doctor jangan mention apa jantina baby saja nak rasa surprise (walaupun dalam hati memang nak sangat baby girl). Pregnancy kali ni memang totally different dengan Ali dulu.
Deena 2,3x admitted dalam hospital, demam panas almost 40c, alahan teruk ya amat, tak boleh bau masak masak ni, muntah sampai lembik nangis-nangis tak larat, emosi tak stabil (kesian Ali awal awal dulu selalu mummy marah marah dia (i’m sorry baby) lepas tu suka makan manis-manis sampai dapat GDM. Nasib baik just control my diet, tak perlu insulin. So baby kali ni agak besar sikit compared to abangnya.
10th June Deena ada final check up. Ambil CTG, doctor found out that contraction Deena agak strong & bukaan 1.5 cm. Terus admitted. 11th June next day, suddenly contraction slow down, but baby still healthy jantung okay. Bukaan pulak maintain je 1.5 cm.
Actually due asal is 16th June 2020. So doctor kata its okay la boleh balik dulu, datang balik a day before due nanti.
Esoknya pula ada bleeding sikit, tapi tak sakit. Tanya doctor, she said if tak sakit then tak apa, air ketuban pun tak pecah lagi.
Banyakkan exercise, berjalan pusing taman. Kita pun pusing la taman 2 rounds, makan durian, minum air kelapa, makan nenas sikit.
Sekali on the next day morning 13th June, pecah air ketuban kat rumah pukul 9 pagi! Panic sangat eventhough penah lalui experience yang sama. Sampai hospital pukul 10 pagi, masuk labour room.
Bukaan masih 1.5 cm. Contraction rasa tapi on & off. But CTG shown that graph for baby tak cantik, baby tak respond dengan baik bila contraction datang.
By 12.50 noon terpaksa induced. Pukul 3 pm, contraction dah maximum. Bukaan dah 5cm. Tapi kepala baby tak nak turun ke pintu rahim. Doctor risau takut tali pusat terbelit dekat leher atau kaki baby.
Pukul 4pm terpaksa emergency czer, for the first time Deena ambil epidural. Kena inject dekat belakang badan time contraction tengah paling maximum, Allahuakbar sakitnya
4.21 pm lahirlah puteri mummy, weight 3.3kg, length 51cm. Dan takde terbelit apa pun, everything just fine. Alhamdulillah.
The moment nurse bagitahu “baby girl”. Allahuakbar! Berderai laju air mata. One of the greatest feelings ever. Macam mimpi. Dalam operation room @saharulridzwan tak boleh masuk. Tunggu dekat luar je.
Dalam hati Deena masa dah tahu gender baby, takde fikir apa dah. For sure baba dia insan paling happy sekali & tak sabar nak tengok reaction @saharulridzwan. Rupanya Baba dia terus sujud syukur.
Happynya rasa hilang semua sakit penat tadi. Tak apa la mummy sakit macam mana pun, asalkan anak mummy selamat & sihat. Moga jadi hambaNya yang soleh & solehah anak anak mummy. Aamiin ya Rabb
Snake Plant, pokok lidah mertua atau lidah Jin yang semakin mendapat tempat di hati mereka yang gemar mendekorasi rumah dikatakan penyimpanannya di dalam rumah di dalam bekas yang diisi tanah akan membiakkan kuman.
Aduhai, macam mana ini? Sebaiknya mak-mak harus berhati-hati dalam menghias rumah terutamanya pokok hidup yang ditanam dalam pasu yang turut diisi tanah. Paling penting rumah cantik, kesihatan seisi rumah dapat dijaga dengan baik.
Lidah Jin atau juga dikenali sebagai pokok Lidah Mentua semakin mendapat tempat di hati kaum wanita untuk dijadikan dekorasi di dalam rumah.
Bagaimanapun, seorang ahli Kimia, Dr Fatimah Salim melahirkan kebimbangan penyimpanan pokok dengan nama saintifik Sansevieria Trifasciata di dalam rumah lebih-lebih lagi jika ditanam dalam bekas menggunakan tanah boleh membiakkan mikroorganisma seterusnya menjejaskan kesihatan golongan tertentu.
Menurut Felo Penyelidik di Institut Penyelidikan Sebatian Semulajadi Atta-ur-Rahman (AuRIns), Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Puncak Alam, Selangor itu, tanah adalah tempat paling kondusif untuk mikroorganisma bermandiri kerana kandungan bahan organik, inorganik dan mineral yang tinggi.
“Setiap jenis tanah didiami mikroorganisma yang berbeza seperti bakteria, alga, kulat, protozoa, actinomycetes dan ciliata.
“Setiap satu gram tanah yang subur mengandungi 10 bilion sel mikroorganisma terutama berdekatan dengan akar pokok (rhizosphere).
“Sebab itu tanah tidak sepatutnya di simpan dalam rumah, apa lagi untuk individu yang lemah sistem imuniti kerana akan mudah terkesan dengan kehadiran mikroorganisma ini,” katanya.
Menurut Dr Fatimah yang juga pensyarah kanan kimia, Pusat Asasi UiTM, Dengkil, Selangor, terdapat alternatif kepada tanah jika ingin menyimpan pokok itu di dalam rumah antaranya tanah liat yang dikembangkan atau Leca, sabut kelapa, sekam padi, ‘perlite’ iaitu sejenis mineral hasil letusan gunung atau menggunakan kaedah hidroponik.
“Boleh juga gunakan air sahaja namun harus rajin menukarnya untuk elak nyamuk bertelur dan mengurangkan mikoorganisma bermandiri.
“Aktiviti mikoorganisma mudah dikesan iaitu dengan kehadiran bau kurang menyenangkan daripada bekas atau bahagian yang terendam seakan berlumut,” jelasnya.
Manakala, awal Jun lalu, Pusat Racun Negara menerusi status di laman Facebook rasmi menasihati orang ramai terutama jika mempunyai anak kecil agar berwaspada kerana pokok tersebut mengandungi bahan aktif dikenali sebagai Saponin yang boleh menyebabkan gejala ringan seperti muntah, cirit birit dan ruam jika termakan.
Selain itu, ia juga mungkin menyebabkan gejala lebih teruk kepada haiwan peliharaan seperti anjing atau kucing antaranya pengeluaran air liur berlebihan, kurang selera makan, lesu dan muntah-muntah.
“Dalam keghairahan menanam pokok tular ini di dalam rumah, pastikan anda berwaspada khususnya jika mempunyai anak-anak kecil, mereka mungkin terdedah pada bahan aktif Saponin yang berisiko menyebabkan keracunan,” menurut status itu.
MW: Bukanlah Snake Plant yang menjadi punca mikroorganisma membiak. Sebaliknya tanah yang digunakan, oleh itu mak-mak harus berhati-hati dalam menghias rumah.
Sumber: Bernama
Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi,
MINGGUAN WANITA kini di
download sekarang!