minyak-gorengan

Sungguh, sekarang ini harga minyak masak melambung tinggi. Sebotol saja cecah RM40 lebih untuk minyak masak 5kg. Sebab nak jimat punya pasal, minyak gorengan gunakan sampai berkali-kali semasa memasak.

Kalau tak mulakan langkah berjimat cermat itu, memang sakitlah hendak memenuhkan keperluan.

Sebenarnya ada cara yang betul macam mana nak lakukan langkah penjimatan minyak masak ini. Mingguan Wanita pernah berkongsi cara penggunaan minyak dengan berjimat cermat.

Ianya daripada saranan doktor juga. Jadi, bolehlah anda ambil langkah itu tanpa perlu ada rasa ragu-ragu. Ada juga individu yang berkongsi cara recycle minyak gorengan yang dipakai berkali-kali di rumah sendiri.

Namun, sebagaimana yang dikongsikan oleh pakar pemakanan, Rafsanjani Zainal ini cara yang tidak bagus untuk kesihatan keluarga. Kerana ia berpotensi memberi kesan sampingan yang lainnya.

Tentunya tidak bagus untuk kesihatan diri anda dan keluarga. Malah, beliau menyarankan agar minyak masak cuma boleh digunakan untuk 3 kali gorengan sahaja. Ada sebab mengapa beliau sarankan sedemikian.

IKLAN

Hadamkan perkongsiannya ini,

Minyak Gorengan Maksimum Guna Tiga Kali Sahaja

Bila goreng makanan, minyak keluarkan sedikit sisa aldehyde.

Bila goreng guna minyak masak yang sama, lebih banyak sisa aldehyde terhasil.

Kali ketiga guna minyak sama, lagi banyak sisa aldehyde.
Sisa aldehyde ni bertoksik tau!

IKLAN

Bahan toksik yang boleh sebabkan kanser.
Jadi janganlah ikut petua bukan-bukan cuci minyak masak bagi jernih ni.

Jernih putih melepak sekalipun, toksik aldehyde masih ada.

Jadi maksimum 3 kali, lepastu terus buang minyak masak tu okay.

Alternatif untuk masak tanpa minyak, boleh cuba masak cara rebus, stim, panggang dan air fryer.

Mingguan Wanita : Menukar gaya pemakanan pun antara langkah bijak yang boleh mak-mak ambil. Jika sebelum ini, tidak kisah membuat lauk pauk bergoreng. Apa kata, kali ini cuba cara yang tidak melibatkan penggunaan minyak yang banyak.

IKLAN

Memasak dengan menggunakan air fryer pun doktor sarankan juga. Anda yang masih belum ada air fryer itu, apa kata cuba tengok-tengok dekat sini. AF KHIND ini tengah ada promosi.

Dan kalau guna kod promo MWGSP5 boleh dapat diskaun sebanyak RM5.

Mana yang dah ada air fryer tapi simpan dalam almari tu, inilah masa untuk keluarkan balik. Dan GUNAKAN.

Sumber/foto : Rafsanjani Zainal