Nak simpan sayur agar kekal segar dan tahan lebih lama daripada biasa ada caranya yang tertentu.Cara penyimpanan sayur-sayuran yang betul, mampu membuatkan ia kekal segar, tahan lama dan tidak mudah rosak. Sekaligus menjimatkan belanja dapur dan mengelakkan pembaziran.

Jika dah cuba macam-macam cara tak berjaya, boleh cuba guna Aluminium Foil pula. Ikut cara yang dikongsikan oleh Puan Eyfa Emir ini.

Tips Simpan Sayur Tahan Lebih Seminggu

Saya dah cuba macam-macam cara untuk simpan sayur supaya tahan lama.

Keluarkan dari plastik la. Potong masuk dalam bekas la. Tapi kalau sayur hijau selalunya tak tahan sangat. 2-3 hari dah busuk.

IKLAN

So far, cara ni paling berkesan untuk saya. Cuma perlu aluminium foil dan ada juga yang letak tisu. Tapi saya tak guna tisu pun. Hehe.

Artikel Berkaitan:
Sayur Kekal Segar Tahan Lama, Lapik Tisu Simpan Dalam Bekas!
Cara Simpan Sayuran Herba Dalam Plastik Aiskrim, KEKAL SEGAR Dan Tahan LAMA!

Caranya:

1. Sayur baru beli, jangan basuh.
2. Potong aluminium foil ikut saiz dan jumlah sayur.
3. Lipat elok-elok dan labelkan.

4. Simpan dalam peti ais bahagian bawah.
5. Bila nak guna baru basuh, lebihan simpan semula dalam tu.

Insyaallah tahan lebih seminggu dan segar. Cuba lah. Semoga bermanfaat!

MW: Semoga perkongsian ini bermanfaat agar sayur-sayuran yang dibeli kekal segar, tahan lama dan tak mudah rosak. Sekaligus mengelakkan pembaziran dan jimat belanja dapur. Selamat Mencuba!

Sumber: Eyfa Emir