‘Cium & Teman Anak Sebelum Tidur’ Ini Antara Petua Jaga 3 Hero, Rumah Teratur, Balik Kerja Sempat Lagi Masak 3 Lauk

Wanita ini, Basyirah Ahmad menyatakan kekagumannya terhadap adiknya dan pasangannya yang masih muda. Adiknya berjaya urus rumah tangga dengan teratur. Walau jaga 3 hero, rumah tetap kemas malah balik kerja sempat lagi masak 3 ke 4 jenis lauk untuk keluarga.

Anak-anaknya pun mendengar kata. Haa.. apalah agaknya rahsia si adik ini ya? “Saya memang sangat adore dengan adik saya yang sorang ni. Pasangan muda. Dua dua bekerja. Orang kita, suka cari rumah jauh jauh dari tempat kerja. Dia pun sama.”

Maksudnya tipikal family macam kita. Balik kerja penat. Kemudian kena kelam kabut tangan macam sotong uruskan rumahtangga.

Tapi saya sangat terkesan dengan anak anaknya. Jarak umur anak anaknya boleh dikira agak dekat.”

Semua hero boboyboi kuasa 3 kata orang. Yang sulong baru nak masuk 3 tahun. Selalu kalau yang ada anak kecil, memang susah nak buat kerja. Yang sana meraung, yang sebelah sini pulak buat okestra lepas kena usik.

Belum campur dengan rumah bersepah dengan mainan, dengan bantal tilam penuh peta yang bersidai depan TV. Kain baju macam gunung.

Seram!

Tapi dia ni rilek ja. Balik rumah boleh bantai masak 3-4 menu. Siap bergulai bagai. Rumah kemas tersusun. Lantai rumah tu kira boleh buat golek golek lah. Anak anak pun sangat jarang cranky. Tak adalah 24 jam asyik bergayut kat kaki dan buat muka kucing comel untuk mintak perhatian.

Satu hari, saya saja bertanya sekadar nak sembang sembang. Minta petua. Macam mana dia uruskan anak anak kecil dia.

Saya share petuanya kat sini. Harap harap boleh membantu mak mak kat luar sana yang kadang kadang kejung rambut jugak bergelut dengan urusan anak dan rumah tangga.

5 Petua Urus 3 Hero BoboyBoi Kuasa 3

PERTAMA : MAK JANGAN TERJEBAK SEKALI BILA ANAK MENGAMUK

Kita paling kelam kabut kalau anak tantrum. Nak nak lagi kalau dah sampai guling guling hentak kaki dengan menangis volume tinggi. Emosi kita pun macam melayang sekali.

Kata dia, kalau tantrum, selalunya dia buat tak reti ja. Bila dah penat dan tekak pun dah sakit, masa tu tau lah diaorang diam.

Nanti bila dah ok, Baru dia cakap ngan anak. Bila time tu jugak nak pujuk, memang tak jalan. Silap silap lagi tinggi volume dia.

Jangan pukul.

Bila dia dah tenang nanti, hug dia kuat kuat. Buat sepakatan untuk selesaikan apa yang dia marah tadi.

KEDUA : JAGA MASA TIDUR UNTUK ELAK ANAK MERAGAM TAK TENTU PASAL

Waktu maghrib ja, biasakan anak anak dengan khidmat diri (mandi, pakai baju tido). Kalau diaorang keluar, seboleh bolehnya dia akan balik sebelum Maghrib supaya tak kacau jadual.

Lagi satu, bila kita arahkan budak budak masuk tidur, jangan pula kita dok depan TV layan drama.

IKLAN

Temankanlah anak anak tidur. Bercerita sekejap. Jangan lupa cium anak anak. Masa nilah nak tunjuk yang kita sayang dan hargai diaorang.

KETIGA : BAGI ANAK MAIN SELAGI TAK MENDATANGKAN CEDERA PARAH

Sikit-sikit luka tu bak kata dia itu biasa. Tambah tambah anak lelaki. Masa main, biar ja rumah berkecah. Mak jangan sibuk nak marah marah.

Bagi timing sampai pukul berapa boleh main. Lepas main, ajar anak anak minta suruh kemas mainan masing masing. Kalau anak yang besar dah terbiasa buat, senang. Nanti dia yang tolong bising dekat adik adik.

Boleh buat cabaran, siapa siap kemas dulu dia menang. Budak budak kan memang suka berlumba.

Dah siap kemas, puji. Jangan sibuk komplen anak simpan mainan tak ikut nombor siri!

KEEMPAT : ACTION FIRST DARI MEMBEBEL

Hati kena kental. Kalau salah rotan ja sekali. Tapi kena sakit sampai menangis.

Kalau tak menangis anak akan pendam. So anak akan berdendam dengan parent.

Lepas rotan, biar anak relax dulu. Ambil segelas air baca la al-Fatihah or any surah bagi anak tenang. Dan masa tu juga main dengan dia. Bagi dia makan. Lepas tu slow talk.

Masa ni bagitau anak apa yang dia buat tu salah. Dan jangan ulangi.
So anak akan ingat sampai bila bila.

IKLAN

Esok esok jeling sikit pun, anak dah faham parent marah kalau buat perkara tu.

Tapi jangan sikit-sikit nak pukul. Nanti jadi kebal pula

Contoh lain.

Bila anak cakap words yang tak elok.

Warning dulu.Tapi kalau tak lut ambil ja cili api, tonyoh kat mulut dia. Confirm insaf.

Saya tanya, pernah ke tonyoh?

Dia bantai gelak.

Dia kata setakat ni belum kena lagi. Tapi sepuk dekat mulut anak tu pernah la.

Masa tu anak dah belajar sebut words yang tak baik. Terikut ikut dari budak lain. Budak budak ni macam span. Semua dia serap.

IKLAN

Cakap bodoh, b***.

Terus secara spontan mak ni sepuk anak dia. Berdarah pula masa tu. Gelabah juga. Terus lari masuk bilik tinggal bagi ayah budak budak tu yang handle.

Hakikat nya mak mana sanggup tengok anak sakit. Tapi demi mendidik akhlak, kena sanggup.

Kalau tak boleh tahan nak marah sangat, mak masuk la dalam bilik bagi cool. Pastu baru datang kat anak semula.

Masing masing dah tenang, baru boleh cakap elok elok.

KELIMA : MAK MAK KENA TAU JUGA JADI TOK MOH

Ada juga time bila anak anak menangis tak tahu punca. Kadang kadang pukul 3-4 pagi terjaga. Pujuk tak kena, tukar pampers pun tak jadi juga. Perut pun elok tak ada kembung segala.

Kalau macam ni, biasa dia akan ambil bawang putih. Jadi tok bomoh kejap.

Yang ni simple. Potong ja bawang putih tu, terus calit kat semua sendi anak anak.

Maklumlah, kita berkongsi bumi ni dengan mahkluk lain. Kadang kadang nak juga diaorang menyakat. Sapu sapu sikit, bacakan ayat Kursi, Insyaa Allah yang duk menyakat tadi tahu la dia nak lari.

Pesan dia lagi dengan rendah diri.

Tapi kak, kami pun masih belajar parenting. So kami pun masih mengexperimentkan anak anak ikut cara orang tua dulu dulu.

Yang baik kami ikut, tak baik kami letak tepi.

“Jadi mak ayah ni, mana ada yang sempurna. Kalau tengok anak orang tu buat perangai sikit, rumah pula berkecah macam baru lepas perang, jangan cepat cepat jatuh hukum. Kita tak tau, mungkin dia dah struggle setengah mati nak jadi mak ayah mithali”.

Sumber/Foto : Basyirah Ahmad