isteri kedua

Pelbagai alasan dan sebab diberikan tatkala seseorang wanita itu memilih dan rela untuk menjadi isteri kedua. Selain bersandarkan ‘jodoh yang telah ditakdirkan’ dan rasa cinta yang mendalam, wanita ini seringkali tertarik dengan suami orang kerana dirasakan lelaki tersebut nampak lebih matang dan dapat membimbing dirinya.

Namun sebelum berhasrat untuk meneruskan menjadi isteri yang kedua, mohon hadam dahulu perkongsian menarik yang dikongsikan oleh lelaki ini.

Rela Jadi Yang Kedua

Pernah dengar kisah ada perempuan sanggup menjadi isteri kedua? Sanggup bermadu asalkan dia dapat berkahwin dengan lelaki yang dicintai kononnya.

Antara sebab dan alasannya kerana dia melihat lelaki tersebut tampil kemas bergaya dan sentiasa ceria. Mempunyai kerja yang stabil, bijak menguruskan keluarga, tenang, sabar dan segala benda yang baiklah. Lelaki tersebut nampak lebih matang dan dapat membimbingnya.

Tapi di sebalik apa yang kau lihat tu, pernah tak kau terfikir siapa yang membuatkan dia sebegitu. Kemas penampilannya kerana seorang isteri yang sentiasa menjaga pakai dan ceria harinya kerana telatah anak-anak dan perwatakan isteri yang menawan hatinya.

***
Berjayanya Dia Kerana Doa Seorang Isteri

Kau lupa berjayanya dia kerana doa seorang isteri yang sanggup berkorban dan bersama dalam keadaan susah dan senang. Sabarnya dia kerana ketabahan seorang isteri yang sentiasa memberi sokongan dalam apa jua keadaan sekalipun.

IKLAN

Tapi kau senang-senang nak tawan hatinya. Guna pelbagai cara untuk goda dia. Minta tolong itu ini macam dah tak ada yang bujang. Sedangkan kau tahu dia suami orang. Ada yang sanggup berjumpa sendiri dengan isteri si lelaki untuk meminta izin menjadi yang kedua.

Kau pun tahu kan kucing tidak akan menolak ikan. Janganlah jadi ikan. Terutamanya ikan busuk. Harap kau fahamla apa maksudnya.

Sebelum nak buat apa-apa, cuba berfikir sejenak. Cuba letak diri kau kat tempat isterinya. Apa kau rasa? Kalau kau tak sanggup orang buat kau macamtu, kau jangan buat kat orang lain macamtu. Cuba fikir pasal anak-anaknya juga. Sanggup kau rampas kebahagiaan mereka?

Kau juga perempuan. Kau pasti lebih memahami isi hati seorang perempuan. Tegakah kau membina bahagia atas air mata perempuan lain yang bergelar isteri?

IKLAN

Suami Jangan Cepat Lupa Diri

Para suami juga perlu bertindak dengan bijak. Jangan cepat termakan dengan godaan perempuan lain di luar sana. Ingatlah isteri dan anak-anak yang sentiasa bersama saat susah dan senang.

Tundukkan pandangan wahai para suami. Jangan mudah termakan dengan pujuk rayu dan godaan. Sebab dengan godaan itu boleh membuatkan kau menzalimi anak dan isteri.
Jangan kau lupa kerana mereka rezeki kau semakin bertambah. Jangan cepat lupa diri. Bila dah senang sikit mula la nak cari lain. Nak yang dahi licin, body solid je. Kau tak ingat ke isteri kau dulu pun macamtu?

Cuma lepas bila dah ada anak, berubah sedikit penampilannya. Itu semua pengorbanan untuk kau. Kalau nak isteri kau macamtu juga, belikan dia baju yang cantik, alat kosmetik dan apa sahaja untuk buat dia kembali menawan.

***

IKLAN

Fikir Dahulu Sebelum Nak Buat Apa-Apa

Binalah kebahagiaan tanpa menghancurkan kebahagiaan orang lain. Apa yang kau buat akan berbalik pada kau. Jadi, nak buat apa-apa tu cuba fikir dulu. Ramai lagi lelaki bujang di luar sana. Mungkin kau je belum jumpa.

Para suami pula jangan kau fikir syok kahwin dua je. Jangan fikir pasal bahagia diri kau sorang je. Fikir juga anak-anak dan isteri. Tanggungjawab dengan isteri yang seorang tu pun belum dapat ditunaikan dengan sempurna, ada hati nak kahwin lain. Sekadar berpesan-pesan untuk kebaikan bersama.

Lelaki diuji bila dia mempunyai segalanya. Perempuan pula diuji jika si lelaki tiada segalanya. Kah!

[ASY] #AmirSyahir

Sumber: Amir Syahir