doa tidur

Masuk bilik dah lama, tetapi rupanya anak-anak tetap masih tak tidur awal! Allah, sudahlah esoknya anak-anak sekolah dan mak ayah nak keluar mencari rezeki. Maka jenuhlah mak ayah pujuk anak untuk pejam mata awal.

Tak pelik pun masalah normal bila anak sudah tidur petang dan malamnya lambat tidur. Kalau ikutkan semua mak ayah idamkan anak yang soleh dan solehah, lembut hati, rajin belajar dan juga taat kepada Allah. Panggil atau suruh sekali je, anak terus buat! Tapi macam mana ya?

Haaa… inilah ilmu yang mak ayah kena tuntut dan jadikan amalan. Lagi berkat amalkan sebelum anak nak tidur. Tengok keadaan anak-anak yang macam dah mengantuk dan menguap bagai itu, panggil dan dodoikan dia dengan ayat-ayat pendek ini.

1. Surah al-Fatihah 1 kali
2. Ayat Kursi 1 kali
3. Surah al-insyirah 1 kali
4. Surah Thoha ayat 1-5, 1 kali

tidurkan anak

IKLAN

OK, selepas selesai baca keempat-empat ayat di atas, tiup ubun-ubun anak kita dan niatkan betul-betul seperti yang kita inginkan.

Masa anak tidur cuba mak ayah bisik kat telinga anak dengan perkara-perkara baik yang anda nak anak jadi. Contoh, nak anak kite jadi anak yang soleh, anak yang baik, abang yang baik, dengar cakap, rajin solat, dan semua perkara baik-baik.

Ini untuk aktifkan minda separa sedar anak yang mana anak akan ingat apa yang kita cakap, dan in shaa Allah anak akan berkelakuan seperti mana yang kita bisikkan tadi. Terutama kalau mak ayah nak ubah sikap anak kepada lebih baik.

IKLAN

Peluklah anak seerat-eratnya, tatap dan cium dahi anak. Pengakhirannya jangan lupa ucapkan selamat malam dan bagi salam.

Percayalah, dengan izin Allah anda akan nampak sangat perubahan ketara pada anak-anak bila sudah amalkan bacaan di atas sebelum anak-anak tidur.

Dahsyatnya Kesan Baca Doa Tidur

Amalan doa tidur ini bukan wajib pada anak-anak sahaja tetapi mak ayah pun kena amal sama.

IKLAN

Dalam Al-Quran, Allah SWT sudah menjelaskan bahwa Dia memegang jiwa-jiwa yang belum mati pada waktu tidurnya. Hal ini dijelaskan dalam Surat Az-Zumar: 42 yang artinya:

“Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.”(AzZumar 42)

Jadi ada kemungkinan Allah tidak akan mengembalikan roh yang digenggam-Nya tersebut ke jiwa manusia yang sedang tidur. Seperti diketahui, banyak kes orang yang meninggal dalam tidur. Memang awalnya merka tidur biasa, namun tidak lagi bangun ketika dikejutkan.

Sebab itulah pentingnya membaca doa sebelum tidur. Bukan anak-anak sahaja malah mak ayah pun tetap kena mengingati Allah walau nak pejamkan mata kejap.

Moga bermanfaat!