Anak-anak yang tengah membesar, perangainya cukup mencabar kewibawaan mak ayah. Setiap peringkat umur anak ada peel masing-masing dan kita sebagai mak ayah sanggup lakukan apa sahaja untuk menjaga hati anak agar mereka tidak ‘buat hal’ yang boleh membuatkan kita lagi beremosi. Senang cerita, ‘tak kisahlah, asalkan anak suka’.

Dalam menjaga hati anak, tidaklah bermaksud mengikut apa sahaja kemahuan mereka. Jangan sampai mereka ‘naik lemak’ pula. Ada setengah mak ayah merasakan dengan memberi pilihan sebagai salah satu cara terbaik. Sekurang-kurang apa yang mak ayah minta atau suruh dilakukan dengan cepat. Contoh yang boleh kita katakan adalah dengan memberi kata dua, jika anak inginkan sesuatu.

Kadang-kadang, apa yang kita bagi pilihan itu tidak kena dengan ‘selera’ mereka sampaikan anak mula mengamuk. Ada juga mak ayah yang memaksa dengan memberi pilihan muktamad. Akhirnya, mak ayah sendiri yang mula ‘naik angin’.

Nak tahu apa yang dikatakan dalam memberi pilihan yang menyenangkan hati anak, Dr Redza Zainol, ada jawapan dan ulasannya.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Elakkan Marah Dengan Emosi, Dalam Keadaan Tidak tenteram Jauhkan Diri Daripada Anak

Doa Ibu Mustajab, SEBUTLAH NAMA Anak Satu Persatu Untuk Kebahagiaan Dunia Akhirat

Info Lebih Menarik DI SINI

Jaga Hati Anak Bukan Dengan Paksaan

“Anas nak guna cawan merah atau biru?”

“Kalau anas mandi sekarang, boleh bawa sekali 1 mainan. Nak bawa kereta ni atau nak bawa lego tu?”

IKLAN

Dulu saya selalu tertanya-tanya kenapa isteri suka tanya macam ni pada anak.
Saya fikir kalau nak minum, minum je la. Kalau nak mandi, mandi sajalah. Bila kita dah suruh, mesti anak akan faham.

Sampai satu hari saya tergerak hati nak bertanya pada isteri.

Dia pun tanya kat saya macam ni.

“Malam ni kita makan ikan goreng ya, atau malam ni abang nak makan ikan atau ayam?
Mana satu abang suka, ayat pertama atau yang kedua?”

Saya pun terus jawab saya suka kalau diberi pilihan.

IKLAN

Terus isteri saya tersenyum.

Macam itu juga dengan anak-anak. Walaupun anak itu tubuhnya kecil, mereka juga manusia yang ada perasaan. Bila diberi pilihan, mereka tak rasa seperti dipaksa sama macam orang dewasa.

Kuasa Menentukan Keputusan

Anak yang diberi pilihan akan terasa dia ada sedikit kuasa untuk menentukan keputusan. Bila dia rasa dia terlibat untuk buat keputusan, rasa untuk menentang semula akan jadi lebih rendah.

Saya pun terkebil-kebil. Isteri saya sambung lagi.

Kesilapan mak ayah ialah beri pilihan yang berbentuk ugutan. Contohnya,

IKLAN

“Papa bagi pilihan. Kalau tak mandi sekarang, papa buang semua toys tu.”

Lagilah anak tu akan protes sebab pilihan yang ada semuanya tak seronok pada mereka.
Aduh patutlah anak kurang meragam bila isteri yang jaga. Bila saya yang jaga, penatnya badan ni nak bersilat dengan si kecil tu.

Di hujung perbualan isteri saya kongsikan tips ni.

Bila beri pilihan, pastikan kedua-dua pilihan tu menyenangkan hati anak dan tak membebankan mak ayah.

Jadi, bila buat gini, memang ambil lebih banyak masa tapi emosi anak lebih terjaga. Bila emosi anak stabil, emosi mak ayah pun akan dapat tempiasnya sekali.

MW: Kalau nak anak dengar kata, mak-mak cubalah bagi pilihan macam ini. Rasanya mesti terus anak-anak buat kan!

Sumber: Dr. Redza Zainol

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita