Sedapnya resipi mudah telur rebus air asam ni. Satu lauk je pun dah cukup makan bertambah-tambah, tak cari lauk lain dah. Tapi nak rebus telur pun ada caranya dan masa yang tepat, barulah telurnya cantik dan bertambah sedap.

Boleh cuba resipi yang dikongsikan oleh Puan Norul Haisyu sebagai panduan;

Rebus telur 7 minit
Buat air asam 10 minit
Makan jangan tanye berapa minit sebab 2kali tambah.

Bahan-Bahan:

Telur Secukupnya

Cara Rebus Telur:

1. Basuh telur bersih-bersih masukkan dalam periuk. Periuk jangan besar sangat biar ngam-ngam dengan telur lagi baik.Kalau periuk besar air akan jadi banyak dan lambat mengelegak, sebab nanti air tu akan mengelegak atau mendidih dengan kuat.
2. Air sama paras dengan telur, letak atas dapur.
3. Buka api paling besar, ingat PALING BESAR.. kalau tak jadi. Set time 7 minit…Jangan lebih jangan tak cukup 7 minit nanti baru cantik cam nih.

IKLAN

Bahan-Bahan (Air Asam)

*Cili api
*bawang besar
*tomato
Hiris ke cincang ke ikut suka.

Asam jawa
Garam secukup rasa
Aji ckup rasa
Air suam
Bancuh sebati.

Cara Membuat:

1. Kupas telur bawah air paip sebab nak bagi telur tu elok licin tak koyak-koyak…toskan dan potong letak dalam mangkuk.
2. Masukkan cili tomato dan bawang. Tuang air asam.Jangan makan terus. Biarkan seketika, 15 minit gitu boleh la makan. Sebab dia dah meresap dan sebati.

IKLAN

Rasanya lemak-lemak telur tu.. Ada masam, masin, pedas dan paling penting rasa nak tambah nasi sepinggan lagi.

IKLAN

Selamat mencuba!

Baca Lagi Di Sini: Rupanya Begini Goreng Telur ‘Gedik’, Rangup Kat Luar Cair Di Tengah

MW: Sedapnyaa telur air asam ni. Rupanya kena rebus telur ikut cara macam ni barulah cantik dan bertambah sedap.

Sumber: Norul Haisyu