Bila cuaca panas, memang syok dapat minum air kelapa, buat penyejuk badan. Ini belum lagi khasit yang ada padanya. Namun, tak semua orang suka minum dan ada yang lebih suka ‘coconut shae’ yang campur dengan aiskrim.

Ada sesetengah orang, bukan setakat minum air kelapa tapi boleh dijadikan sebagai salah satu bahan masakan. Boleh dikatakan banyak khasiat yang ada dalam satu pokok kelapa.

Apa yang menarik tentang pokok kelapa yang perlu ak-mak tahu terutamanya untuk anak-anak. Inilah yang disarankan oleh Mazliana Mazlan.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Nak Anak Bijak, Biasakan Bagi Makan Ikan 2 Kali Seminggu Berbanding Ayam Goreng

Pesan Doktor, Jangan Pakai Tuala Basah Atas Kepala Anak Demam, Elak Risiko SAWAN

Minum Air Kepala, ‘Real Food’ Untuk Anak

Bagilan anak minum paling kurang seminggu sekali. Kena jadikan air favourite anak terutama waktu anak tak sihat.

Demam, cari air kelapa.
Batuk, cari air kelapa.
Kahak, cari air kelapa.
Sakit perut, cari air kelapa.
Muntah, cari air kelapa.
Cirit, cari air kelapa.

Real food, bantu penyembuhan kan, dengan izinNya. Kena cuba, baru tahu.

IKLAN

Kita kena tukar sikit. Kalau dulu bila anak tak sihat tak bertenaga, ada yang bagi air seratustambah. Tapi sekarang, kita cuba cari air kelapa. Paling sihat kan.

Air kelapa berganda lagi dengan khasiat mineral dan vitamin yang anak-anak perlukan terutama waktu sakit.

Ia turut membantu keluarkan toksin dari badan anak. Air detox semulajadi yang kita kena ajar anak minum.

Umur berapa boleh minum?

IKLAN

Umur 6 bulan ke atas dah boleh minum. Sikit je beberapa sudu dah cukup.

Kalau anak ada alahan naik gegatal lepas minum, elakkan dulu. Anak eczema boleh je minum kalau tak flare lepas minum.

Jarakkan Penggunaan Ubat & Air Kelapa

Air kelapa potong ubat?

Air kelapa tinggi dengan mineral dan vitamin, ada sesetengah ubat tak digalakkan ambil bersama air kelapa. Sebaiknya, jarakkan penggunaan ubat dan air kelapa lebih kurang dalam 1-2 jam macam tu.

IKLAN

Kita cuba sama-sama ya. Nampak je anak mula tak sihat, air kelapa yang kita cari dulu.

Mingguan Wanita : Lepas ni, bolahlah bagi anak minum seminggu sekali. Kalau ada pokok sendiri ok juga kan.

Sumber: Mazliana Mazlan

Follow kami di TELEGRAM, INSTAGRAM, TIKTOK, FACEBOOK, TWITTER dan YOUTUBE Mingguan Wanita untuk dapatkan info dan artikel-artikel terkini serta menarik.

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita