Solat merupakan satu kewajipan dan tiang agama. Penting buat mak ayah didik dan biasakan anak-anak untuk mendirikan solat sejak dari kecil lagi. Sebenarnya anak doa yang mak ayah boleh amalkan agar anak-anak boleh solat tanpa perlu disuruh, dibebel mahupun dipukul terlebih dahulu.

Jemput baca perkongsian daripada Mohamad Safwan Yusoff ini sebagai panduan;

MACAM MANA NAK BUAT ANAK ANDA SOLAT TANPA PERLU DISURUH, DIBEBEL DAN DIPUKUL

Kisah daripada seseorang yg mpunyai anak perempuan..anak saya umur 13 tahun dan sangat ‘liat’ nak solat.Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat. Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat.Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya ‘dah’.Saya rasa sangat marah dah la tak solat, menipu pulak.

Disebabkan perasaan marah, saya pukul anak saya. Maasyaa Allah, saya tahu saya dah buat silap.Saya menangis dan saya mohon ampun pada Allah.Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning tapi anak saya tetap tak berubah dan susah dan liat nak solat.

Pada suatu hari,ada kawan bagitau saya satu cerita.Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya.Kawannya tu tak la kuat agama sangat,tapi bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat.Tak perlu disuruh.

Amalkan Doa Surah Ibrahim Ayat 40

Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh..Beliau berkata,

“Sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang”

Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni.Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je doa, doa dan doa.

Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah mula berubah. Solat tak perlu disuruh dah solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan.

Dan Alhamdulillah, adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang. Solat tanpa perlu disuruh.Doanya adalah dalam Surah Ibrahim ayat 40.

Dan Doa adalah

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء

“Rabbij ‘al nii muqiimas solaati, wa min zurriyyatii, rabbanaa wataqobbal Du’aa’

[14:40] “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku.Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku”

InsyaAllah… Jom Amal….semoga anak-anak kita semua rajin mendirikan solat bersama Aamiinn.

MW: Semoga perkongsian ni bermanfaat.Jadi buat mak ayah boleh amalkan doa dalam Surah Ibrahim ayat 40 ini. Semoga kita dan anak-anak kita sentiasa menjaga dan mendirikan solat.

Sumber: Mohamad Safwan Yusoff