farahdhiya

Betul lah orang kata, biarlah simple macam mana pun masakan kita tapi air tangan sendiri lebih puas hati berbanding beli atau makan diluar yang belum tentu menepati citarasa sendiri. Tak kiralah apa jenis masakan sekali pun. Lebih-lebih lagi untuk hidangan berbuka puasa.

Siapa sangka Farahdhiya Mohd Amin,34 gadis berwajah Pan Asia, berdarah kacukan Melayu-Inggeris ini, pandai memasak terutamanya masakan kampung malah cukup menggemari petai.Farahdhiya juga gemar memuatnaik dan berkongsi hasil masakannya bersama pengikut-pengikut di laman instagram.

Baru-baru ini penyanyi, pelakon dan pengacara cantik manis ini ada memuatkan kapsyen yang dia sangat cerewet bila kedatangan bulan puasa.Cukup popular dengan lagu ‘Bertakhta Di Hati’, Farahdhiya menjelaskan dia lebih suka memasak dan menyediakan air tangan sendiri untuk hidangan berbuka puasa berbanding membeli lauk diluar.

“Saya memang sangat cerewet bulan-bulan puasa ni, suka masak sendiri dari dulu lagi. Maaf cakap banyak lauk dekat luar tak sedap, membazir je beli lepas tu tak makan. Kalau pergi pasar setakat beli kuih,lauk memang takkan beli melainkan benda-benda yang saya betul-betul tak pandai masak.”

“Kepada kawan-kawan yang nak ajak berbuka luar saya lebih suka makan tempat yang bukan sediakan lauk melayu sebab kalau lauk melayu saya lebih suka masak sendiri melainkan kalau mak awak nak masakkan untuk saya”.

Jom tengok antara hasil masakan Farahdhiya yang dikongsikan sepanjang bulan puasa ni.Kotlah mak-mak boleh tiru idea menu yang sama untuk hidangan berbuka nanti.

1. Ikan Sumbat Dengan Petai

2.Asam Pedas Kepala Ikan Mayong

IKLAN

3.Masak Lemak Tempoyak Petai, Pisang, Pucuk Paku & Udang

4.Ayam Masak Kicap & Kentang

5. Sambal Tumis Ikan Bilis, Terung Pipit & Telur

IKLAN

6. Bayam Masak Air

7. Lala Masak Kari Thai

Menarik kan! Nampak betul-betul sedap! Bertuah bakal suami Farahdhiya nanti dah lah cantik, pandai masak pula tu.

IKLAN

Sementara tu kalau mak-mak nak rasa #BetulBetulRaya, datanglah ke Karnival Karangkraf pada 1-3 Jun 2018 ini di Kompleks Karangkraf, Shah Alam bermula jam 2.00pm – 2.00am. Ada pelbagai aktiviti #BetulBetulBest dan jualan barangan raya yang #BetulBetulViral daripada 50++ jenama online terkenal tau!

Jangan Lupa datang tau!

Sumber:Instagram Farahdhiya_fd